دانلود پاورپوینت معماری بیونیک – کد8311


واژه بیونیک

واژه بیونیک از دو لغت لاتین Bio+nic تشکیل یافته است که در آن Bio مأخذی از زبان یونانی به معنای “زیست” و “حیات” است و حروف nic پسوند شبیه ساز هستند به معنای “مثل” و “مانند” .

بیونیک در لغت نامه به معنای “زیستار شناختی” یا “به کارگیری اندام های ساختگی طبیعت” است .

محققان با تلفیق دو واژه بیولوژی و تکنیک ، علم بیونیک را به عنوان دانشی که مسایل فنی را از راه های زیستی حل می کند ، بنا نهاده اند . اگرچه لغات Biognosis ,Biomimetics,Biomimicry و Biomechanic نیز در زمینه ارتباط طبیعت با دانش بشری هستند لیکن واژه بیونیک بیشتر گویای ارتباط بین طبیعت و طراحی محصول است .

واژه بیونیک نخستین بار در سال 1959توسط جک ای.استیل امریکایی به کار برده شد.تعریف وی از بیونیک بسیار ساده بود: بیونیک علم سیستمهایی است که شالوده سیستمهای زنده است. بیونیک عبارت است از هنر به کار گرفتن دانش سیستمهای زنده برای حل مسائل فنی. به بیانی دیگر الهام یابی فنی از ساختمان ها، رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران، موضوع این علم است.

علم بیونیک

بیونیک یا علم بررسی نظام حیات جانداران امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان معرفی گردیده است . اگرچه خود بیونیک هنوز علمی نوپاست اما فعالیت بیونیک دانان را که همواره در جستجوی یک الگوی زنده برای توجیه هر پدیده هستند ، می توان در حوزه ی علوم کاربردی مطرح کرد .

قرن هاست که بشر در رابطه تنگاتنگ با طبیعت به سر برده و برای تولید مایحتاج خود از آن الهام می گیرد . بیونیک فرآیند طراحی و مهندسی نوین بر اساس سامانه های موجود در طبیعت است . اساساً پیوند میان سیستمهای طبیعی و ساختارهای مصنوعی ساخته دست بشر به این دلیل دارای اهمیت است که پویایی موجود در طبیعت لزوماً سامانه های آن را به سوی بهینه سازی و اثر گذاری بیشتر پیش می برد . می توان فرض کرد که هر جانداز کنونی کره زمین محصول نهایی دوهزار میلیون سال تکامل است . در این فاصله زمانی بسیار زیاد طبیعت هر آنچه را که با هدف ویژه اش سازگاری نداشته به طرز بی رحمانه ای از بین برده است . از این تجربه بزرگ می توان در ساخت ماشین هایی که در حالتی شبیه موجود زنده کار می کنند استفاده کرد .

دلیل دیگری که اهمیت استفاده از علم بیونیک را گوشزد می کند نظام سعی و خطا در دانش بشر و عاری بودن طبیعت از خطاهای موجود در دانش بشر است . در مرحله بعد نیز نیاز بشر به ارتباط مستمر با طبیعت نظام محصولات ساخته دست وی را بیش از پیش به سوی نظام های طبیعی و سازگار با آن سوق می دهد . در حقیقت می توان نیاز بشر به پیروی از طبیعت را برای حل مشکلات طراحی محصولاتش یک نیاز واقعی و اجتناب ناپذیر دانست .

بیونیک علم سیستم هایی است که شالوده آن ها بر اساس خصوصیات سیستم های زنده است و دربرگیرنده کار همه متخصصانی است که تلاش دارند برای حل مشکل فنی خود از دانسته های طبیعت الهام بگیرند . از این تعریف چنین بر می آید که بیونیک همیشه با ما بوده و بسیاری از پژوهشگران پیش از آن که بیونیک به این نام معروف شود آن را به کار می گرفته اند .

 

فهرست مطالب

واژه بیونیک

علم بیونیک

رابطه بیونیک و سیبرنتیک

مهندسی خلاقیت بیونیکی

علم بیونیک در معماری

معماری بیونیک (Bionic architecture)

پیشگامان معماری بیونیک

نمونه هایی از معماری بیونیک از گذشته تا حال

سخن آخر

منابع

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 45
حجم: 1.65 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *