(1879-1814) اوژن ویولت لودوک Violet – Le Duce
معمار و نظریه پرداز، پدر عقلیون راسیونالیستهای ساختاری است، نوشته های او پایه معماری مدرن است.
اثرPietionnaire Raisonne de L’achitecture … از ویولت در 10 جلد از 1854 تا 1861 به چاپ رسید و دیدگاه های او را درباره گوتیک نشان میدهد نه تنها این سبک به عنوان یک ساختار منطقی و سیستم سازه ای مورد قبول در آمد، بلکه این سبک به خوبی قادر به تحمل کردن فشار زمان و قدرت بود .
او در سال 1830 در انقلاب فرانسه شرکت کرد. در سال 1851 در مدرسه بوزار تدریس نقشهکشی کرد.
1863م= 1285ق، کشمکش بوزار و آکادمی علوم فرانسه باعث شد تا ویولت لودوک و راسیونالیستهای دیگر با گرفتن مجوزی از ناپلئون سوم به ایجاد تغییراتی در مدرسه هنرهای زیبای بوزار پاریس بپردازد. عواملی که مطرح بودند عبارت بود از:
- تدریس مواد آموزشی از کنترل آکادمی علوم فرانسه خارج بود.
- روش آموزشی کلاسیک نیاز به پیشرفت داشت.
. دید او نسبت به گوتیک راسیونال بود. در تفاوت بین سبکهای قدیم و جدید مصالح بتن و مصالح جدید او اعتقاد داشت، چیزی در معماری ارزش دارد که حقیقت داشته باشد و به این خاطر معماری گوتیک را ارزشمند میدانست زیرا، سازه خودش را نشان میدهد.
هانری لابروست Henri Labrouste (1801 – 1870)
- هانری لابروست به عنوان معمار و مهندس سازه مطرح بود.
- در سال 1801 در فرانسه متولد شد،
- در مدرسه بوزار معماری خواند و در سال 1825 جایزه Grand Pria de Romeرا از مدرسه گرفت و به مدت 5 سال به ایتالیا رفت. او شگفتزده مهارت و فن ساختمان و ارگانیسم معماری ایتالیا شد.
- در 1830 با پختگی کامل و طالب تجدد اجتماعی، اخلاقی و فکری به پاریس بازگشت و به تأسیس مدرسه و کارگاه معماری لابروست (مکتب منطقی) پرداخت که منجر به منازعات او با اصول تدریس آکادمی بوزار گردید.
- انتقادات لابروست از شیوه بوزار با نشان دادن شیوه آموزشی مدرسه خودش در موارد زیر شکل گرفت:
- لزوم تجدید نظر در برنامه خسته کننده آموزشی.
- آموزش اصول طراحی معماری با استفاده از وسائل ساده.
- استحکام ساختمان به توده مصالح بستگی ندارد بلکه ترکیب آنها مهم است.
- فرم باید مناسب مقصود و وظیفهای باشد که بر هر جزء ساختمان مترتب است.
- او بمنظور احیا عناصر معماری گذشته با تکنولوژی روز، از اسکلت فلزی چدنی به شکل معماری کلاسیک، و از طاق کروی و پوشش نازک فولادی و نورگیر شبیه پانتئون استفاده میکرد.
- کتابخانه سنت ژنوئیو در پاریس 50-1843 با سقفی آهنی روی قرائتخانه با ویژگیهای زیر بود:
- ساختمان مستقل کتابخانه.
- اسکلت داخلی پوششهای سنگی دیواره پنهان.
- کتابخانه با پلانی چهارضلعی.
- ب- کتابخانه ملی پاریس، در پاریس 68-1858 با ویژگیهای زیر:
- تالار مطالعه مستقل با 16 ستون چدنی نازک 10*3/0 و طاقهای کروی فلزی
- نور طبیعی به تمام میزهای تالار.
هندریک پتروس برلاگ 1934 – 1856Hendrik Petrus Berlage
- اهل هلند و تحت تأثیر واگنر بود،
- معتقد به تحول در سبکهای گذشته و تطبیق آن با پیشرفت زمان بود، اما در بکارگیری فرمهای تازه محتاط بود.
- در ساختمان بورس در آمستردام 1897 دیوارهای مسطح و سادهای را با استفاده از سبکهای رومانسک در قسمتهای پایینی بکار برد و اسکلت آهنی را از غلاف دیوارهای عریان و ظریف بیرون آورد و با قوس هلای خرپایی سه مفصلی بر روی تالار پوششی از آهن و شیشه بوجود آورد.
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 66
حجم: 4.87 مگابایت