تغییرات مواد گزارش کتبی درس پژوهی


چکیده

پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی با عنوان «تغییرات مواد درس علوم کلاس پنجم» و در مدرسه انصار شرکت کالسیمین اجرا شده است.

این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشارکت چهار نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا درآمد.

از آن جا که مسأله آموزش علوم کودکان در پایه‌های ابتدایی نیازمند استفاده از شیوه‌های متفاوتی می‌شود و هم چنین و محتوای درسی از مجموعه‌ای از مهارت‌ها (مشاهده کردن، پیش‌بینی کردن، بررسی فرضیه و …) و معلومات سازماندهی می‌شود که در نهایت کودکان را به بروز کنش عقلانی معطوف به نتایج مشهود و فهم عمیق دانش‌ها و ارزش‌ها سوق می‌دهد. لذا چالش‌های پیش روی گروه در این حوزه این بود که ما چگونه می‌توانیم در تدریس دروس مرتبط با علوم تجربی به صورت موثر عمل کرده و اهمیت این درس را به صورتی شایسته به دانش‌آموزان بفهمانیم. پس از اجرای طرح درس اولیه (سناریو) و بازبینی آن، نهایتاً سناریو در کلاس تدریس و توسط اعضای گروه به مشاهده و نقد و تحلیل گذاشته شد.

مقدمه

درس پژوهی یکی از اقدامات جالب و خاص در سطح آموزش و پرورش است.

با توجه به دشواری‌های و مشکلاتی که در سر راه تدریس و آموزش وجود دارد همکاری و مشارکت همه‌ی همکاران و استفاده از اندیشه‌های همدیگر یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در سطح مدارس می‌باشد.

با توجه به نقش درس پژوهی و بهبود درس، همه‌ی همکاران تصمیم گرفتیم که درباره‌ی تغییرات شیمیایی و فیزیکی که مسئله‌ی مهمی در پایه‌ی پنجم اتلاق می‌شود با هم به پژوهش بپردازیم و همت کردیم تا روش‌های بهتری برای کار با دانش‌آموزان به دست آوریم.

تعریف و تبیین مسأله و توصیف وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب

تعریف و تبیین مسئله

یکی از یادگیری‌های مهم برای درس علوم تجربی تغییرات مواد می‌باشد. آیا بین مشاهده مستقیم و انجام آزمایش‌های لازم جهت شناخت تغییرات موارد در علوم تجربی تغییر شیمیایی و تغییر فیزیکی رابطه مستقیم وجود دارد؟

اداره آموزش و پرورش استان زنجان

آموزش و پرورش منطقه انگوران

موضوع :

تغییرات مواد

گزارش کتبی درس پژوهی

اعضای تیم درس پژوهی :

صغری حسنلو، رقیه میرزایی، زهره سهرابی، عزیزه زارعی

پایه : پنجم ابتدایی

ماده درسی : علوم

فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه

تعریف و تبیین مسأله و توصیف وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب

تعریف و تبیین مسئله

توصیف وضعیت موجود

تعیین وضعیت مطلوب

ضرورت و اهمیت موضوع

تعیین اهداف

هدف کلی

اهداف جزئی

تعیین سوالات درس پژوهی

فصل دوم

طرح درس

زمان اختصاصی جهت انجام مراحل تدریس

مشکلات اجرا و چالش‌های فرا روی گروه

نحوه‌ی تقسیم کار

ابزار گردآوری اطلاعات

ابزار و امکانات مورد نیاز

ارزشیابی

اظهار نظر معلم تدریس کننده

نقد و بررسی ناظ رین

فصل سوم

نظر نهایی

پاسخ به سوالات پژوهش

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 26
حجم: 451 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *