چکیده
پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی با عنوان «تغییرات مواد درس علوم کلاس پنجم» و در مدرسه انصار شرکت کالسیمین اجرا شده است.
این درس پژوهشی به صورت گروهی و با مشارکت چهار نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا درآمد.
از آن جا که مسأله آموزش علوم کودکان در پایههای ابتدایی نیازمند استفاده از شیوههای متفاوتی میشود و هم چنین و محتوای درسی از مجموعهای از مهارتها (مشاهده کردن، پیشبینی کردن، بررسی فرضیه و …) و معلومات سازماندهی میشود که در نهایت کودکان را به بروز کنش عقلانی معطوف به نتایج مشهود و فهم عمیق دانشها و ارزشها سوق میدهد. لذا چالشهای پیش روی گروه در این حوزه این بود که ما چگونه میتوانیم در تدریس دروس مرتبط با علوم تجربی به صورت موثر عمل کرده و اهمیت این درس را به صورتی شایسته به دانشآموزان بفهمانیم. پس از اجرای طرح درس اولیه (سناریو) و بازبینی آن، نهایتاً سناریو در کلاس تدریس و توسط اعضای گروه به مشاهده و نقد و تحلیل گذاشته شد.
مقدمه
درس پژوهی یکی از اقدامات جالب و خاص در سطح آموزش و پرورش است.
با توجه به دشواریهای و مشکلاتی که در سر راه تدریس و آموزش وجود دارد همکاری و مشارکت همهی همکاران و استفاده از اندیشههای همدیگر یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در سطح مدارس میباشد.
با توجه به نقش درس پژوهی و بهبود درس، همهی همکاران تصمیم گرفتیم که دربارهی تغییرات شیمیایی و فیزیکی که مسئلهی مهمی در پایهی پنجم اتلاق میشود با هم به پژوهش بپردازیم و همت کردیم تا روشهای بهتری برای کار با دانشآموزان به دست آوریم.
تعریف و تبیین مسأله و توصیف وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب
تعریف و تبیین مسئله
یکی از یادگیریهای مهم برای درس علوم تجربی تغییرات مواد میباشد. آیا بین مشاهده مستقیم و انجام آزمایشهای لازم جهت شناخت تغییرات موارد در علوم تجربی تغییر شیمیایی و تغییر فیزیکی رابطه مستقیم وجود دارد؟
اداره آموزش و پرورش استان زنجان
آموزش و پرورش منطقه انگوران
موضوع :
تغییرات مواد
گزارش کتبی درس پژوهی
اعضای تیم درس پژوهی :
صغری حسنلو، رقیه میرزایی، زهره سهرابی، عزیزه زارعی
پایه : پنجم ابتدایی
ماده درسی : علوم
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
تعریف و تبیین مسأله و توصیف وضعیت موجود و تعیین وضعیت مطلوب
تعریف و تبیین مسئله
توصیف وضعیت موجود
تعیین وضعیت مطلوب
ضرورت و اهمیت موضوع
تعیین اهداف
هدف کلی
اهداف جزئی
تعیین سوالات درس پژوهی
فصل دوم
طرح درس
زمان اختصاصی جهت انجام مراحل تدریس
مشکلات اجرا و چالشهای فرا روی گروه
نحوهی تقسیم کار
ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار و امکانات مورد نیاز
ارزشیابی
اظهار نظر معلم تدریس کننده
نقد و بررسی ناظ رین
فصل سوم
نظر نهایی
پاسخ به سوالات پژوهش
تعداد صفحات: 26
حجم: 451 کیلوبایت