دانلود کتاب زندگی موریانه ها نوشته موریس مترلینگ ترجمه موسی فرهنگ


دانلود کتاب زندگی موریانه ها نوشته موریس مترلینگ ترجمه موسی فرهنگ

مطالعه کتابهای غیر داستانی لازمه کار نویسندگی و نقد نویسی است . مطالعه روانشناسی ، تاریخ ، جامعه شناسی و زندگی حیوانات و تعمق در کتابهایی که در  مورد طبیعت نوشته شده است ، علاوه بر اینکه اطلاعات نویسنده را در زمینه های مزبور افزایش می دهد ، باعث خواهد شده که بینش عمیقی نسبت به مسائل مختلف داشته باشد . مطالعه کتابهای غیر داستانی را به قصد نقد و بررسی نمی خوانم ، چراکه نقد اینگونه کتابها در تخصص من نیست . آنچه هم د رنقد کتابهای داستانی انجام می دهم به اندازه بضاعتم است و ادعایی در این زمینه ندارم . مطالعه کتابهایی مثل نگاهی به زندگی موریانه ها نوشته موریس مترلینگ را بیشتر به قسط آگاهی یافتن از دنیای پر راز و رمز طبیعت مطالعه می کنم . ضمن اینکه  خواندن این کتابها لذت خاصی به من دست می دهد. بنابر این بعد از خواندن اینگونه کتابها سعی می کنم نکات مهم َآن را یادداشت کنم و به خوانندگان یک نقد ارائه کنم .

ما انسانها آنقدر در زندگی روزمره خود سرگرم هستیم و یا گاهی آنقدر به خود می بالیم و از علم و معرفت خود مغرور هستیم که توجه ا ی به طبیعت و خلقت نداریم .وجود حشرات گوناگون و حیوانات مختلف در زندگی ما چیز عادی تلقی شده است و هیج به فکرمان نمی رسد که ممکن است که مثلا یک مورچه یا موریانه زندگی عجیب ، خارق العاده و شگفت انگیزی داشته باشد .

هنگام خواندن کتاب نگاهی به زندگی موریانه ها یاد فیلم های انیمیشنی که خارجی ها درست میکنند افتادم  نتیجه گرفتم که فیلمنامه ها ی بیشتر این فیلمها باتحقیقات جدی روی زندگی حیوانات و حشرات نوشته شده است . خوب است که انیمیشن سازهای ما نیز برای ساخت فیلم های انیمیشنی حتما تخقیقات لارم را انجام دهند . و آنگاه فیلم بسازند کسانی که بخواهندد رباره زندگی مورچه ها زنبور عسل و یاموریانه ها داستان بنویسند  یا فیلم انیمیشنی بسازنند ،مطالعه کتابهای موریس مترلینگ به به آنها کمک زبادی می کند.

درحال حاضر باتوجه به ساخت فیلم های مستند که  مجهز به دوربین های پیشرفته است که می تواند در پیچ وخمهای لانه حشرات مورچگان ، زنبور عسل وموربانه ها ، زندگی عجیب و شگفت انگیز آنها رابه تصویر بکشد شاید برخی اظهار کنند که گفته ها ی مترلینگ که  در بیش از نیم قرن بیش گفته در حال حاضر نخ نما و کلیشه ای به نظر برسد اما یادمان باشد ضمن اینکه در آن زمان این کتاب و کتابهای مشابه که سالهای بعد نوشته شد یک کار تحقیقاتی عظیمی بود که بسیاری از شگفتی ها و مجهولات زندگی حیوانات را بر روی انسان گشود ، علاوه بر آن این گونه منابع راه گشایی شد که انسان هر چه بیشتر متوجه عظمت طبیعت و زندگی پرراز و راز حشرات و حیوانات بشود .

 

موریس مترلینگ کتاب خود را بر اساس تحقیقاتی که جانورشناسان از موریانه ها نوشته اند ، نوشته  است .

وی درکتاب خود تاکید کرده است که تصور نکنید که مطالب کتاب پیش پا افتاده و سر سری است و زائیده تخیل است بلکه باید قبول کنید که نتیجه سالها زحمت و بلاش و کوشش عده فراوانی دانشمند و حشره شناس معروف است .

موریس مترلینگ در مقدمه کتاب می نویسد: در این کتاب فقط به جند عالم حشره شناس استناد می جویم که یکی از این داوید لیونگستون است .

این مطالب (مستندات دانشمندان حشره شناس ) پراکنده بودند .در نواحی مختلف . پاره ای از آن یادداشت ها بی سرو ته بود زیرا قسمت مقدم و موخر آن در سک جا جمع نبود.من این استاد را راجمع کرده ام .مثل زندگاانی زنبور عسل آنها را طبقه بندی نمودم . به هم وصل دادم . آنچه قابلیت داشتم بکار بردم تا اسناد مفهوم و تاریک را روشنایی بخشم . زیرا اسراری که بانه موریانه ها دارد بمراتب ازکندوی زنبور عسل اسرار آمیز تر می باشد . این اسار آمیزی حتی در مقابل علاقمندان کنجکاو به حشره شناسی پرده را برکنار نکشیده .

مترلینگ در ادامه به دانشمندانی که پیرامون زندگی حشرات تحقیق کرده ا ند می نویسد.

ز-ج کونیک اولین حشره شناسی است که در باره موجودیت موریانه همت گماشت و در آن غورنمود . این حشره شناس مدتها عمر خود رادر هند گذراند و در نواحی ترانکیارو  به مطالعه این چانور پرداخت .

هانری اسمیت به همراهی هرمان هاگن مطالعات کونیک را تعقیب کردند . هرمان هاگن تنها دانشمندی است که می توان اور ا پدر مطالعات در باره موریانه دانست .

آلمانیها پیشرو مللی هستند که نظر یات آنانن در عالم حشرهشناسی همواره دقیق وتکیه علمی را داراست .

در سال 1855 هرمان هاگن اینکار ار شورع کرد .

آلمانها و حشره شناسان آلمانی در باره موریانه که مطالعات فراوانی نموده اند . دامنه این اکتشافات از هند شرو می شود و بهمصر خاتمه می یابد . مصر جزو قدیمی ترین قشر زمین است .

معماری موریانه ها

گنبد لانه موریانه ها آنقدر سفت و سخت است که هیچ نوع سیمان مانندآن استحکام و سختی ندارد . تبرهای فولادی قادر به خراب کردن لانه موریانه نیست مگر اینکه با باروت دینامیت منفجر کنند.

پاره ای ازموریانه ها در تنه درختان زیست می کنند . گالری های (دالان های ) مطول کشیده می شود ازتنه درختان تا به سر و ریشه درخت . اما لانه اصلی موریانه از نوع موریانه های ست که همیشه در عمق زمین می باشد .

موریانه مثل ما خانه خود را روی زمین نمی سازد بلکه در داخل زمین بنا می نهد .

زبردست ترین معمار بشر هرگز قدرت ندارد باچشم بسته (چون موریانه ها کور ند) موفق به ایجاد این گونه ساختمانهای مستحکم و بدون عیب و نقص گردد.

گاهی نیز روی این گنبدها درخت نیز سبز می شود . از عجایبت طبیعت اینکه موربانه خود آنچه طبیعت خلق کرده نابود می کند و ضایع می سازد ولی خواه ناخواه به آنچه خود ساخته اسیب نمی رساند .

موریانه درکمتر از 16 درجه میزان الحراه تاب نمیآورد ومیمیرد . حال باید دید این حشره با چه هوش و استعداد موفق شده حرارت کافی براین حیات خود را درک کند و آن راتامین نماید .

ساواژ جواب این سوال را در دسترس ما می گذارد .

جریان هوا سرد و گرم براین لانه ها تامین می شود با صدها دهلیز که این دهلیزها از تمام آنها عبور می کنند اما براه ی منبع حرات در این دالانهای زیر زمینی باید دانست چون همیشه نور آفتاب درتمام فصول یکنواخت نیست بنابر این موریانه ها هنگامی که نور خورشیدناپدید میشود و یاحرارت کافی به زمین نمی رساند . به وسیله توده از علفها و یاتکه های ریز چوبهای مرطوب که در عمق زمین جمع آوری گرده اند این علفها و تکه های زیر چوب هوای متعادل درون لانه ها تولید میکند .

در مسکن موریانه ها مشاهد ه می شود گورهای حقیقی که در قسمتت علیای آن قرار گرفته به نظر می رسد که در مواجه با امراض اپیدمی که بقتل عام موربانه منجر می شود یاحادثه غیر مترقیه که براین حشره واردمی شود چون سرعت درک زباد موریانه ها مجال نابود ساختن اجساد راندارند ولحظه به لحظه اجساد مردگان روبه ازدیاد می نهند این حشره ناچار حیله ای ناندیشیده بدین معنی که اجساد را در مجاورت زمین قرار می دهد تاحرارت خورشید به سرعت اجساد را خشک کنند .  سپش این اجساد خشک شده را به انبار تبدیل می کنند و این لنبارها تجمع یافته و بدینوسیله منبع تغذیه ای براین موریانه های جوان می شود.

نظافت لانه

نظافت لانه بطور اتوماتیک عمل می شود در هر فرصت مسئله نظافت مورد نظر موریانه است . هر چه هست خوب است . آنچه در لانه باشد قابل استفاده است . سلولز است . مدفوع بلافاصله مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی مدقفوع ماده اولیه بااهمیتی است برای صنایع آنها و همانطور که خواهیم دید مدفع ماده اولیه فعل انفعال غذایی آنهاست /.

موسیقی موریانه ها

نواهایی گاهی به صورت اعلام خطر ، طلب کمک و نوعی از شکواها و سایر خواسته های موریانه استت و همیشه این نواها یکنواخت روی درجات انجام می گیردو جواب ها این نواهابوسیله زمزمه خبر داده می شود  .و همین امر میان حشره شناسان این ابهام رابوحود آورده که موریانه ها بین خود حرف می زنند .نه تنها باحرکاتی که به آنتن خود می دهند . مثل مورچه ها بلکه بیشتر با زبان خاصی آنچه می خواهند و تصور دارند به همدیگر می فهمانند.

موریانه ها در مواقع بیسار از خود حرکات دست جمعی نشان می دهند و بااین حرکات دست جمعی نشان می دهند و بااین نیز مثل صداهای آن بانظم و منطق انجام می گیرد . این نظم آن قدر واضج می شود که دهن و حواس حشره شناسان ماکاملا بخودمعطوف داشته است .

این نوع حرکات یک نوع رقص حرارت آمیز است که دنها خود را از فرط سکر مستی مثل ترازو و از عقب به جلو می شود رقص پیچ و خمهای خاصی دربدن آنها ظاهر می شود این رقص ساعت ها طول میکشد . این رقص شگفت آور اغلب در مواقعی است که پرو.از عشق موسمی آنها نزدیک می شود و می توان گفت یک تشریفات مقدس را بین خود انجام می دهند .

ملکه موریانه ها

ملکه موریانه ها وظیفه تخم گذاری دارد .موریانه ملکه در یک تانیه یک تخم می گذارد یعنی در 24 ساعت 86 هزار تخم می کذارد و در عرض یک سال 30میلون تخم می گذار د.

به مجردی که باروری ملکه روبه نقضصان نهد آن وقت به امر بازریسان و مشاوران خاص که ماهنوز به آنها پی نبرده ایم ملکه را از تغدیه محروم می کنند واو از گرستگی خواهد مرد .

به هنگام تخم گذاری موریانه ها سعی می کنند خود را به ملکه نزدیک کنند و از عرق شیرینی که از وی ترشح می کند تغدیه کنند. محافطین ملکه آنها را از این کار منع می کنند .

بعداز مردن ملکه . موریانه ها به جسد او حمله می کنندو او رامی خورند زیرا گوشت ملکه بسیار لذیذ و پرا از چربی است .

موریانه ها وقتی می بیند که جمعیت شان رو به افزون است ، گروهی را در نظر می گیرند ، پنجه های آنها راقطع می کنند و تا حدی که راه بروند وگوشتشان قابل خوردن باشد وبعد در صورت لزوم آنها رامی خورند.

ویرانگری های موریانه ها

در مقابل موریانه ها هیچ چیز دوام نمی آورد  به سلامت نمی ماند . زیرا موریانه حشره ای است مرموز و رفتاری برخلاف انتظار انسان دارد .کارهای موریانه در پنهانی انجام می شود . انسان متوجه خسارات وارد از او نمی شود مگر وقتی که همه چیز واژگون گردد.

در جزیره سنت هلن که وسط اقیانوس اطلس واقع شده دو نفر پلیس برای رفع خستگی و فرار از گرمای کشنده آن جزیره زیر درختی بزرگ ایستاده بودند و با هم صحبت می کردند این درخت پر از شاخ و برگ بود .

یکی از پلیس ها به درخت تکیه داد .ناگهان درخت عظیم الجثه بر روی زمین سقوط کرد .

یکنفر دهقان منظقه کینز لاند شب هنگام که از مکان شغل خود به خانه برمیگردد و عرابه چوبی خود راهمراه نمی برد و در مزرعه باقی می گذارد .

فردای آن روز دهقان مزبور هنگامی که سرکارخود برمی گرددباتعجب از عرابه چوبی خود جز قطعات آهن آن را نمی بیند .

این دهقان بینوا دچا رلطف موریانه ها شده بود . زیرا براین جندروز از خانه دهقانی خود دور شده بود و برای فروش متاع به شهر رفته بود . پس از پنج روز به خانه بازگشت . اثاثیه خانه همه اش دست نخورده بود و همه چیز سر جای خودش قرارداشت .

دهقان روی صندلی نشست . به محض نشستن روی صندلی ، صندلی واژگون شد . دهقان از ترس دست به میز مقابل گرفت تا نیفتد . میز هم روی زمین غلتید . مرد بینوا پناه برد به دیرک وسط اتاق و با به سقف بوده و آن را به دست گفت . به مجرد تماس با دیرک ، دیرک باصدای عجیبی واژگون شد و به دنبال آن سقف فرو ریخت و خرروارها خاک و غبار اطراف را پوشاند و روی دهقان ریخته شد .

«اسمیت من » حشره شناس نیز شبی را در کنار لانه موریانه می گذارانید برای تکمیل مطالعات خود روی این حشره در اثنای جند ساعت که اسمیت من راخواب ربوده بود،موریانه ها پیراهن وی راهمان طور که به تن داشت ، سراپا جویده بودند.

حشره شناس دیگری به نوع دیگر دچار هدف موریانه ها شده یود . این حشره شناس هنریش بارت بود که تختخواب سفری و بسترخود رادر نزدیکی لانه موریانه نصب کرده بود . درعرض دو روز باتمام احتیاطی که دکتر هریش بکار برده بود ،موریانه ها تختخوابت و بستر او خورده بودند .

درشهر کامبیریچ (استرالیا ) در دکان خوارار فروشی ناگهان موریانه ها به انهدام آنچه در آن مغازه بود، همت گماشته بودند . قطعات ژابون ، پیه ، خمیرهای نان ، انجیر ، فندق ، صابون ، و بقیه انواع خواربارراهمه  خورده بودند.

در بطری ها راکه موم زده بودند و همچنین درهای سربی بطری راسوراخ کرده بودند تابتوانند به مایعی که درون بطریها وجود داشت راه بیابیند و بالاخره مایعات راضایع کرده بودند .

ابتدا موریانه ها حمله می برند به ورقه سربی که روی فلز را پوشانده است . سپس وقتی روپوش سربی از بین رفت و آهن خالص نمایان شد ، آن وقت روی این آهن لعابی می ریزدکه آن رامیخورد سپس آن را سوراخ می کنند و بدون اشکال دست برد بر محتویات درون قوطی ها می زنند. قلع و سرب هر قدر ضخامت داشته باشند در مقابل هجوم موریانه دوام نخواهند داشت .

اگر لباستان را در کنکو فقط یک شب خارج از ساختمان آویزان کنید ، صبح روز دیگر از آن لباس جز تکمه ها چیز ی باقی نخواهد ماننند . آن هم بشرطی که تکمه فلزی باشد .

درد سال 1879 یک ناو اسپانیولی در بندر قرول لنگر انداخته بود . موریانه ها انواع ترم دیوس بدون سر وصدا به آن حمله برده بودند . پس از اعلام حکومت اسپانیول براین حرکت کشتی مزبور وقتی که ملوانان به آن داخل شدند ، از حیرت برجای خشک شدند ، زیرا از کشتی جز ظاهر آن چیزی بر جای نمانده بود.

خصلت های خوب موریانه ها

موریانه ها اصولا با یکدیگر نمی جنگند . شما این رابه چه تعبیر می کنید ؟ آیا غیر از این است که علل وقوع جنگ را از بین برده اند . آن چیزهایی که سبب بروز اختلاف و در نتیجه منجر به جنگ می شود جز بخل و حسادت و شهوت و بعضی صفات امثال آن چیز دیگری است ؟

تنها دشمن موریانه ها مورچه ها هستند آنها میلیونها سال است که باهم می جنگند در این جنگ موریانه ها با سربازان قوی که دارندن علیه مورچه ها می جنگند .

برتری موریانه نسبت به انسان

ما انسانها هنوز قدرت آن را نداریم که بمیل خود در وضع جسمانی خود نفوذ کنیم وحال آن که این حشره برتمام اعضای بدن خودمسلط است . او می تواند هر نوع موریانه ای که بخواهدبوجودبیاورد .

اگر فقدان طیقه کارگر را احساس کرد و یا از گرو جنگدگان کم شدند وغیره همان طیقه را درست می کند .

 

فرمت فایل: Pdf
تعداد صفحات: 160
حجم: 1.48 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *