دانلود پاورپوینت بررسی اسباب و آثار فسخ و بطلان در عقد بیع


مساله پژوهش

حقوق بیع مولود معاوضه ساده ایست که احتیاجات بشر از دیر زمانی آن را به وجود آورده و به تدریج قیودی به آن افزوده شده تا به صورت کنونی در آمده است. داد و یتد از کهن ترین ارکان تمدن بشری است و کهن ترین نمونه قوانین وضع شده درباره بیع عملاً قدیمی ترین قوانین مکتوب شناخته شده در تاریخ جوامع بشری است. درباره عقد بیع در داد و ستدهای رایج میان عرب پیش از اسلام باید گفت که قدیمی ترین نمونه های قوانین مربوط به بیع در برخی نوشته های برجای مانده از ملوک سبا و مارب حدود 300 سال پیش از ظهور اسلام به چشم می خورد. در دورانی نزدیکتر به صدر اسلام شاید بهترین منبع برای آگاهی از احکام  بیع نزد عرب احادیث نبوی باشد که خبر از انواع بیع یا تأیید برخی از انواع دیگر می دهد. در این روایات از حدود 20 گونه متفاوت بیع سخن رفته است که این خود نشان از گسترگی روابط اقتصادی آن عصر و ضرورت وجود مقرراتی برای تنظیم این روابط دارد. با ظهور اسلام برخی از انواع بیع که در جاهلیت رواج داشته ممنوع شد. هم چون بیع ملامسه که در آن دست زدن به کالا توسط مشتری موجب لزوم بیع بود.

بیع اصطلاحی فقهی و حقوقی است ناظر به گونه ای که از معامله که در آن کالایی با عرض معلوم اعم از کلالا یا وجه نقد مبادله می شود و از عقود لازم است. امروزه کمتر شخصی واجد شرایطی است که روزانه یا هفتگی یک معامله در قالب بیع انجام ندهد در اغلب موارد نیازمندیها روزمره اشخاصی در قالب بیع با اشخاص دیگر بر طرف می گردد و به آن ام العقود می گویند. پیشرفت جوامع بشری نیز باعث گردیده که معاملات در حد وسیع انجام گردد.

عقد در لغت دارای معنای چندی است و آن چه متناسب با معنی اصطلاحی آن است:

بستن /گره زدن/ محکم کردن/ عهد وپیمان است.عقد در لغت عرب به مهنب بستن و گره زدن آمده و جمع آن عقود است.

اقسام عقود:

غقد لازم/ عقد جایز/ عقد خیاری/ عقد مطلق/ عقد مشروط/ عقد تملیکی/ عقد عهدی/ عقد منجر/ عقد مطلق.

اسباب فسخ در عقد بیع: قرارداد بیع ممکن است به دلایل زیر فسخ شود:

خیارات که خود شامل خیار مجلس- خیار حیوان- خیارشرط- خیار تاخیر شمنا-خیار رویت/ خیار عیب- خیار تدلیس- خیار اشتراط- خیار تفلیس- خیارشرکت-خیار تعذر تسلیم و…

تلف مبیع قبل از قبض

تلف در اثر حادثه خارجی

عدم امتناع خریدار یا قائم مقام وی در تسلیم مبیع

اقاله

جایگاه منحان مقبوض به عقد فاسد در نظر فقها در بین ضمانهای قمری بوده است.همان طور که غضب نیز در زمره ضمان های قمری قرار دارد-زیرا دلیل ضمان در هر دو وضع به مال غیر است.نهایتاً دریافت کننده مالی در عقد فاسد به خاطر دریافت مال مواخذه نمی شود.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 15
حجم: 138 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *