دانلود پاورپوینت طراحی اقلیمی گرم و خشک


دانلود پاورپوینت طراحی اقلیمی گرم و خشک

دانلود پاورپوینت طراحی اقلیمی گرم و خشک

شکل گیری ساختمان : جهت شمالی-جنوبی(محور طویل تر ساختمان در جهت شرق-غرب) .

تنظیم فضایی(فاصله گذاری) :طرح فضایی فشرده از نمای خارجی و از داخل مکعب که وسط آن خالی شده و اتاقها به وسیله آن تهویه میشود.

جریان هوا : از بیرون ضرورتی ندارد و بوسیله حیاط مرکزی ایجاد میشود .

بازشوها :بازشوهای متوسط 20 الی 40درصد.

دیوارها : دیوارهای خارجی و داخلی سنگین با زمان تاخیر بیش از 8 ساعت .

بامها : سنگین با زمان تاخیر بیش از 8 ساعت فضاهای خارجی : پیش بینی محلی برای نشستن و استراحت در هوای آزاد .

موقعیت بازشوها : در داخل ساختمان رو به حیاط در دیوارهای داخلی/ بهتر است به فضای بیرون پنجره نداشته باشیم و در صورت اجبار برای نورگیری در دیوارهای شمالی و جنوبی در ارتفاع بدن و رو به باد .

نکاتی برای ایجاد محدوده آسایش زیست-اقلیمی

فرم ساختمان مکعبی شکل و با بریدن قسمتی از مکعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایه دیوار-درخت-پیچک-چفته مو)و هوای خنک شده بوسیله تبخیر آب سطح چمن،برگ درختان،حوض و فواره میتوان اقلیم نسبتا مناسبی در ساختمان ایجاد کرد که در اطراف باغچه داخلی پلان ساختمان آزاد و ساختمان درونگراست. در زمستان اتاقهای رو به جنوب ودر تابستان اتاقهای رو به شمال استفاده میشود. میزان تهویه طبیعی در روز را باید به حداقل میزان ممکن رساند چون با سرعت هوای 15 متر بر ثانیه که از طریق درز پنجره ها تامین میشودامکان سرد شدن بدن از طریق تبخیر عرق بدن وجود دارد. ¨ در عصر و شب تهویه طبیعی امکان سریع خنک شدن هوای داخلی را بوجود میاورد نیاز به کوران در عصر و شب وجود پنجره های بازشو را ضروری میسازد.اما باید توجه داشت راندمان تهویه با اندازه پنجره ها متناسب نیست بلکه محل ،شکل و نحوه باز شدن پنجره ها مهم است .

در عصر و شب تهویه طبیعی امکان سریع خنک شدن هوای داخلی را بوجود میاورد نیاز به کوران در عصر و شب وجود پنجره های بازشو را ضروری میسازد.اما باید توجه داشت راندمان تهویه با اندازه پنجره ها متناسب نیست بلکه محل ،شکل و نحوه باز شدن پنجره ها مهم است .

نوع سیستم مکانیکی مورد نیاز به دلیل بالا بودن رطوبت هوا و به دلیل گرمای زیاد کولر گازی یا سیستم تهویه مطبوع پیشنهاد میشود.در زمستان با توجه به شرایط حرارتی با طراحی مناسب ساختمان که مستقیما از انرژی خورشیدی استفاده کند درصد بالایی از انرژی گرمایی را میتوان به وسیله انرژی خورشیدی تامین کرد و فقط در ماه های آذر و دی استفاده از وسایل مکانیکی ضروری است.ماههای بهمن،اسفند و آبان به منطقه آسایش نزدیک هستند و در نیمه اول سال به جز ماه های اردیبهشت و شهریور در بقیه ماهها نیاز به وسایل مکانیکی است. در هر صورت بهره گیری از انرژی خورشیدی،کاهش اتلاف حرارت ساختمان و جلوگیری از تاثیر هوای گرم خارج و تابش شدید آفتاب بر ساختمان و ایجاد رطوبت در فضای محصور داخلی از اهداف عمده طراحی اقلیمی در یزد است.

ویژگی های بافت قدیم شهری و روستایی یزد

  • استفاده از باد مطلوب و تابش افتاب در طراحی ساختمان
  • بافت شهری به هم فشرده و ابنیه متصل به هم
  • کوچه ها باریک (برای عبور 2 نفر) وپیچ در پیچ و قرار گرفتن معابر بر روی خط شکسته
  • خانه هایی با دیوارهای نسبتا بلند جهت سایه اندازی
  • فضای شهری کاملا محصور به وسیله برج و باروی شهر
  1. کلیه بناها به جز حمامها دارای حیاط مرکزی میباشند .
  2. قرار دادن کلیه بازشوها رو به حیاط (بخاطر حوض وسط و باغچه) /مسدود نمودن جداره خارجی ساختمان بجز در ورودی

3 .بامها اغلب قوسی و گنبدی شکل به خاطر اینکه چوب در مناطق کویری یافت نمیشود، گرمای تابشی را باز میگرداند،دهانه وسیعی پوشیده میشود،پس دادن گرمای شبانه در سرمای شب

4 .استفاده از دیوارهای قطور و مصالح با ظرفیت حرارتی بالا

5 .سطح خارجی دیوارها اغلب سفیدکاری شده تا اثر تابش افتاب کاهش یابد(یا استفاده از کاهگل ) .

6.قرارگیری بخشی از ساختمان در دل زمین جهت بهره گیری از شرایط گرمایی متعادل عمق زمین با ایجاد زیرزمین

7 .ارتفاع سقف ها زیاد منظور شده است.

8 .از ایجاد کوران هوا و ورود هوای خارجی به ئاخل از طریق بازشوهای خارجی جلوگیری به عمل امده در عوض عناصر دیگری چون بادگیر برای خنک نمودن هوای داخلی پیش بینی شده است.

9 .جهت مطلوب ساختمان 25 درجه شرقی است. (بین 0 تا 35 درجه نیز قابل قبول است.)

  1. 10. جان پناه بلند بامها (حداقل 1 متر) خانه را از انظار محافظت کرده به علاوه ضلع مناسبی است در مقابل باد نامطلوب ،روی بامها و کوچه ها سایه انداخته ، کوچه ها و حیاطها را گودتر می سازد .

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 133
حجم: 4 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *