تحلیل آثار بنا به ویژگی های سبک
- الف : برون گرایی
- شاید از بزرگ ترین و قدیمی ترین مشخصه های معماری گذشته ایران که آن را از دیگر مکتبها ـ به ویژه سبکهای معماری غربی ـ متمایز می سازد پدیدۀ درون گرایی است ، این ویژگی که یا به « دلیل وضع جغرافیایی خاص بسیاری از مناطق ایران ، یعنی خشکی ، بادهای مختلف ، شنهای روان و … که امکان ساخت بناهای برون گرا نبود » وجود داشته است و یا اینکه « به خاطر عدم امنیت و با توجه به امنیت و نیز محرمیت یک معماری درون گرا شده است » چنان وسیع بوده سات که به عنوان یک اصل انکار ناپذیر رعایت شده است.
- ب : پلان
- اگر معماری معاصر ایران در دورۀ قاجاریه ، نخستین تغییرات را در عناصر تزیینی و ظاهری بنا به خود گرفت و گامهای این
تأثیر پذیری را به آرامی و با تلفیقی متناسب برداشت و این تغییر تقریباً کمترین تأثیر را در پلان و نقشه معماری آن داشت ، در دورۀ پهلوی اول ، برعکس ، بیشترین تأثیرات و شاید شدیدترین تغییرات در حوزه پلان بنا صورت گرفت . به دلیل حضور سریع و بدون وقفه عملکردهای جدید در معماری ، پلانها عیناً و بدون تطبیق محلی و فرهنگی وارد حوزه معماری ایران گردید و رشد این پدیدۀ بدون پیشینه ، بیشتر در حوزه آموزشی نظیر مدارس و دانشگاهها و حوزه اداری و حکومتی نظیر وزارتخانه ها ، پست، شهرداری ، شهربانی و بانکها صورت پذیرفت ، پدیده ای که به طور کامل از غرب وارد معماری ایران شد. - ویژگیهای معماری دوره پهلوی اول
– عناصر معماری- شهری
– برونگرایی
– پلان
– ساخت، مواد و مصالح
– نما
– پنجره و بالکن
– تزیینات
– خیابان
– نمادهای جدید شهری
– تنوع سبکهای معماری
– سبک معماری سنتی
– سبک معماری باستانی
– سبک معماری مدرن
– ساخت، مواد و مصالحدر دوره پهلوی اول، بهره گیری از برخی مواد و مصالح ساختمانی که از گذشته نیز معمول بود، بار دیگر از سوی معماران و استادکاران مورد توجه قرار گرفت به ویژه در دوره پهلوی اول و بازگشت به سبک معماری دوران هخامنشی و ساسانی، استفاده از سنگ در بناهای این دوره مشهود است، ساختمان سینگر که در امتداد خیابان سعدی به سمت میدان امام خمینی قرار گرفته است به عنوان یکی از بناهای شاخص که در احداث آن به استفاده از سنگ توجه شده، مطرح است
استفاده از مواد و مصالح جدید و به ویژه سیمان چه امکانات ویژه ای را در اختیار معماران قرار داد؟_ این ماده به سرعت از سوی معماران، استادکاران و مهندسان ایرانی مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که در سال 1313 و تنها یک سال پس از احداث کارخانه سیمان، شیوه های مختلفی برای استفاده از این ماده ساختمانی از سوی معماران ابداع شد و همچنین این ماده در احداث تندیس ها و مجسمه ها، بناهای دولتی و اداری از جمله کاخ شهربانی مورد استفاده قرار گرفت.
– تزیینات
در زمینه تزیینات معماری نمای داخلی بناها، در اوایل دوران قاجار استفاده از گچ بری و کاشیکاری در نماهای داخلی بناها مشهود است، اما با عبور از این دوره به ویژه با ورود به دوران پهلوی اول و دوم، استفاده از تزیینات پیچیده در فضاسازی داخلی کاهش پیدا می کند تغییر در میزان به کار بردن تزیینات داخلی بنا، با توجه به افزایش سرعت ساخت و ساز و استفاده از مواد و مصالح جدید در احداث بناها، به وجود آمد. برای مثال در کاخ شهربانی استفاده از گچ بری تنها در سرستون های بنا دیده می شود
این فایل پاورپوینت در 119 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.