دانلود پایان نامه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری – مهندسی فناوری اطلاعات


دانلود پایان نامه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری - مهندسی فناوری اطلاعات

دانلود پایان نامه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری – مهندسی فناوری اطلاعات

پروژه دوره کارشناسی رشته: مهندسی فناوری اطلاعات

Customer Relation Management

 

چکیده

توسعه روزافزون فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی دستاوردهای فراوانی را برای جامعه بشری به ارمغان آورده است و تاثیر شگرفی بر زندگی مردم و نیز رفتار و مناسبات اجتماعی آنان گذارده است . یکی از مهمترین این دستاوردها که منجر به ا فزایش سطح آگاهی جامعه گردیده است، سهولت در دسترسی افراد به حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون می باشد. با افزایش آگاهی افراد جامعه، نیازهای جامعه نیز افزایش می یابد. برخی از این نیازها عبارتند از نیازهای شهری، اجتماعی، قانونی، فرهنگی و شخصی . بخشی از این نیازها توسط شرکت ها وسازمان های خصوصی و بخشی دیگر توسط سازمان های دولتی مرتفع می گردد.در کشور ما ایران، سازمان ها و ارگان های دولتی نقش محوری و اصلی در پاسخگویی به بخش اعظم نیازهای افراد حقیقی و حقوقی را بر عهده دارند. با توجه به این موضوع که سازمان های دولتی با حجم وسیعی ازافراد، درخواست ها، ارتباطات، قوانین و دستورالعمل ها مواجه می باشند لذا پیچیدگی های زیادی در فعالیت های این سازمان ها وجود دارد. این پیچیدگی ها در برخی از موارد می تواند منجر به اتلاف زمان، صرف هزینه های اضافی و بروز مشکلا تی از این قبیل گردد . سازمانی که بتواند این تعاریف، دستورالعمل ها، ارتباطات و قوانین را درچهارچوبی مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا ساماندهی نماید، می تواند از رخ دادن مسائل پیش بینی نشده جلوگیری نموده و مبادلات کاری خود را هرچه بیشتر تحت کنترل داشته باشد.[26]

واژه های کلیدی : مدیریت ارتباط با مشتری -فناوری اطلاعات

مقدمه
در زمانهای گذشته خرده فروشان، بانکها، شرکتهای بیمه و فروشندگان اتومبیل روابط نزدیکی با مشتریان خود داشتند و میدانستند که آنها چه میخواهند و سعی میکردند از طریق ارائه خدمات ویژه به آنها نیازها و خواسته هایشان را به دست می آورند. در طول سالهای بعد با ورود بازاریابی و تولید انبوه و افزایش مشتریان مصرف گرا از اهمیت ایجاد روابط با مشتریان کاسته شد و تنوع محصولات و قیمت آنها نیز کاهش یافت. شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد روابط مشتری از اواخر دهه قرن 19 مورد توجه قرار گرفته است[1] . (چاسی و کیس،296-275،2000)

امروزه از طریق استفاده مؤثر از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، سازمانها میتوانند به مشتریانشان محصولات متنوع با قیمت پایین و خدمات ویژه را در یک زمان ارائه دهند[2].[22].

(پپارد327-312،2000)

تاریخچه
تفکر مدیریت ارتباطات با مشتری، ایده جدیدی نیست. از زمان انسان های غارنشین، این انتخاب در پیش روی مشتریان قرار داشته که تیر و کمان های خود را از کدام فروشنده خریداری نمایند. این انتخاب به تجربه مشتریان از روابط قبلی با فروشندگان مختلف بستگی دارد. به طور طبیعی، فروشنده ای انتخاب می شود که روابط بهتری با مشتریان داشته و تعاملات قبل، حین و پس از فروش را به نحو مطلوب تری با مشتریان به انجام برساند. بازاریابی و شناسایی به موقع محصول در بازار، لحاظ نمودن خواسته های مشتریان در ویژگی های فنی و کیفی محصولات و خدمات، فراهم آوردن تسهیلات متناسب با موقعیت اجتماعی و سایر شرایط مشتریان در هنگام فروش و ارائه خدمات مناسب بعد از فروش و حفظ روابط با خریداران محصولات سازمان به عنوان شرکای تجاری سازمان که نقش استراتژیک در ادامه بقای سازمان ایفا می نمایند، همگی به مشتریان این اعتماد را می دهد که فروشنده کالا/خدمات، دارای قابلیت های مناسبی جهت برقراری و تداوم روابط مناسب با مشتریان است و همچنین در فضایی مملو از اعتماد متقابل، منافع هر دو طرف این ارتباط تامین خواهد شد. وجود چنین سیستمی که حتی پس از فروش کالا/خدمات، مشتریان را تنها نگذاشته و خدمات فنی، آموزشی، سرویس و نگهداری را به آنها ارائه نماید، رمز بقای سازمان و مراجعات بعدی مشتریا جهت انجام خریدهای مجدد است.

با بزرگ شدن سازمان ها و پیشرفت تکنولوژی، بر تعداد نقاط تماس مشتریان با سازمان ها و بنگاه های اقتصادی افزوده شده است. تا پیش از دهه 90، 75% از تعاملات مشتریان با بنگاه های اقتصادی، مشتمل بر تماس های تلفنی، ارسال نامه و فکس بود. امروزه، کانال های ارتباطی در اختیار مشتریان، متاثر از سطح تکنولوژی روز، شامل تلفن، پست الکترونیکی، فکس، چت، دیدن صفحات وب و غیره است. به عبارت دیگر، با گذشت زمان، مفاهیم استراتژی مشتری مداری دچار تغییرات شگرفی نشده اند و این در حالی است که کانال های ارتباطی مشتریان با سازمان های اقتصادی به طور فزاینده رو به تکامل و پیچیدگی نهاده است.[9]

قبل از انقلاب صنعتی، تجارت و بازرگانی بیشتر، رابطه محور بوده است. پس از انقلاب صنعتی زمانی که تولید انبوه با روشهای جدید به‌سرعت رشد کرد و مصرف انبوه رخ نمایاند، واسطه‌ها در زنجیره توزیع قدرتمندتر شده، رابطه سنتی بین تولیدکنندگان و مشتریان از هم گسسته شد.

در نتیجه توزیع در سطح گسترده جغرافیایی پدیدار شد که خود نیاز به توزیع و بازاریابی انبوه را به همراه داشت. این روند در شرایطی که تقاضا بیش از عرضه بود، ضامن سودآوری بسیاری از شرکتها تلقی می‌شد.

بر اساس دیدگاه بازاریابی مبادله، صرفنظر از اینکه مشتری قدیمی باشد یا جدید برنامه‌های بازاریابی به گونه‌ای طراحی می‌شدندکه بتوانند مبادله تولیدات و کالاها را تسهیل کنند. همه این عوامل دست به دست هم دادند، تا بیشترین تمرکز بر بحث مبادله اعمال شود. در نتیجه، تمام تلاشها در جهت افزایش دفعات و مقدار خرید مشتری بود، که این امر موجب صرف بودجه بسیار اندکی برای ایجاد رابطه پایدار و با ثبات با مشتریان قدیمی شده بود. در این مقطع قیمت بعنوان یک بحث مهم جلوه‌گر شده، و بازاریابان سعی می‌کردند به طور متوالی خریداران را به خرید مجدد تشویق کنند. بدون توجه به اینکه آیا هر یک از خریداران از قبل خریدی انجام داده است یا خیر. در این وضعیت، رقابت اصلی بر حفظ ارائه خدمات و توسعه محصول به مشتری و تسهیل خرید مشتری بود نه حفظ و نگهداری رابطه با مشتریان موجود.

امروزه شرکتها تلاش میکنند که نگرش خود را نسبت به سودآوری تغییر دهند و سازماندهی جدیدی را برای شرکتهایشان معرفی کنند. آنها سعی میکنند که سازماندهی مؤسسه خود را از ساختار بر مبنای محصول به ساختار بر مبنای مشتری تغییر دهند. یعنی سعی و تلاش شرکتها این است که مشتری را در کانون توجه خود قرار دهند. کلید هدایت این تغییرات در ظهور و پیدایش مدیریت روابط مشتری است که به وسیله سیستمهای اطلاعاتی منسجم و یکپارچه و نرم افزارهای پشتیبانی در جهت ارضاء نیازهای مشتری حرکت می کنند.

اینک  سازمان های دولتی در تلاش اند با تکیه بر فن آوریهای جدید اطلاعاتی ، سازمان را به گونه ای تغییردهند که رسالت پاسخگویی به مردم را در کمترین زمان ، با بهترین کیفیت و کمترین و هزینه به انجام رسانند بهترین راه ممکن برای رسیدن به این مقصود CRM  است.  .
[1] . Chassay & Case296-275، 2000
[2] . Peppard 327-312، 2000،

 

فهرست مطالب

عنوان………….. صفحه

فصل اول: مقدمه ای بر سیستم مدیریت ارتباط با مشتری.. 1

مقدمه 2

تاریخچه. 3

CRM چیست؟. 8

مفاهیم وتعریف  CRM… 8

انواع مشتری از جنبه میزان رضایت.. 13

فصل دوم :انواع CRM ودلایل اهمیت آن 20

ویژگی های CRM… 21

انواع CRM 22

دلایل اهمیت CRM 24

اهداف CRM از دیدگاه دانشمندان 28

برخی عوامل موفقیت در سازمانهای مشتری گرا 32

عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی یک سیستم CRM… 32

فرایند و مسیر تکوین CRM موفق. 35

پنج اصل برای موفقیت CRM… 36

فصل سوم : اجزا و ابعاد سیستم CRM  و نحوه عملکرد آن.. 40

اجزا ی یک CRM  موفق. 41

واحد های سازنده مدیریت روابط با مشتری 42

مراحل پیاده سازی CRM… 51

اندازه گیری بازده سرمایه گذاری در پروژه های CRM 54

کدام یک از بخشهای سازمان باید پروژه CRM را اجرا کند؟. 56

خطاهایی که بر سر اجرای CRM وجود دارد 57

موانع ممکن بر سر راه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری 59

نرم افزار CRM… 60

چرا شرکت ها باید از نرم افزار CRM  استفاده کنند؟. 61

مجموعه وظایف نرم افزارهای CRM 62

ویژگی ها و قابلیت های نرم افزار CRM.. 64

فصل چهارم : مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی   68

تعریف و ریشه اصلی  E_CRM… 70

اهداف مدیریت  E-CRM… 71

انواع مدیریت E-CRM.. 71

مزایای استفاده از E-crm به صورت کاربردی نسبت به بازاریابی رسانه ای سنتی.. 72

نقش اینترنت در E-crm.. 73

مراحل پیاده سازی    E-crm.. 76

چالشهای موجود در مسیرE-crm.. 78

نمونه ای کاربردی در استفاده موفق از E-crm.. 79

فصل پنجم : نمونه های اجرا شده CRM  در چند سازمان مختلف 81

CRM  درموسسات مالی و بانکها 83

مدیریت ارتباط یکپارچه با مشتری (MRCI) 84

روش های نوین مشتری مداری و بازاریابی علمی در بانکداری ایران. 85

بررسی شعارهای بانکهای ایرانی.. 87

اهداف اصلی اجرای مدیریت روابط مشتریان در مؤسسات مالی وبانکها 89

مزایای مهم به کارگیری مدیریت ارتباط با مشتری در بانک… 90

فصل ششم : نتیجه گیری 91

بکار گیری(CRM) در افزایش وحفظ مشتریان شرکتهای بیمه. 92

مزایای CRM  برای شرکت های بیمه در بخش های مختلف ……… 96

جمع بندی ……… 97

ضمیمه………… 100

منابع ………………. 117

 

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 134
حجم: 680 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *