دانلود مقاله راجب کاروانسراها – معماری


دانلود مقاله راجب کاروانسراها - معماری

دانلود مقاله راجب کاروانسراها – معماری

نیاز انسان به سرپناه و مأمن نه تنها در حضر، بلکه در سفر هم از روزگار باستان مورد توجه بوده است. در ایران زمین از گذشته بسیار دور، آثار و مظاهری از اینگونه پناهگاهها و استراحتگاههای بین راه دیده می شوند که بسیاری از آنها را میتوان از نظر شیوه ساختمانی از شاهکارهای معماری و هنری عصر خود به حساب آورد. در دوران اسلامی ایجاد این گونه بناها با ویژگیهای گوناگون شهرها و روستاها – در جاده های حاشیه کویر و معابر کوهستانی – با نامهای مختلف چون رباط و کاروانسرا رو به توسعه و گسترش نهاد. احداث کاروانسراها در ایران سابقهای بس قدیمی داشته، طبق منابع تاریخی این کشور در احداث کاروانسراها و همچنین سیستم ارتباطات مبتکر و پیشقدم
بوده است.
به طور کلی تحول و گسترش کاروانسراهای ایران در ادوار مختلف به وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و… بستگی داشته، شکل یابی و توسعه آن با موارد یاد شده در ارتباط بوده است.
عملکردهای گوناگون کاروانسراها درگذشته باعث گردیده نامهای متفاوتی برای این گونه بناها در فرهنگ لغات جای گیرد: کاربات، رباط، ساباط و خان در واقع عملکرد و وظایف مشابهی مانند کاروانسراها داشتند، ولی از جهت ویژگیهای معماری متفاوت بودند.

فرمت فایل: Pdf
تعداد صفحات: 23
حجم: 6.7 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *