دانلود پاورپوینت راجب تاریخچه و معماری کاروانسرا – 39 اسلاید


دانلود پاورپوینت راجب تاریخچه و معماری کاروانسرا – 39 اسلاید

مقدمه

نیـاز انسان بـه سرپـنـاه و مأمـن، نـه تـنها در سراگاه بلکه در سفـر هم از روزگار باستان مـورد تــوجـه بـوده است.

احـداث کاروانسرا در منطقه سابقه‌ای بسیار طـولانـی داشته و ساخت آن در جـاده هـای کاروانـی بـه منظور استراحت و سرپـنـاه، در ادوار مخـتـلف بـویـژه دوره اســـلامـــی، از اهمـیـت خـاصــی بـرخـوردار بـوده است.

کاروانسرا محلی بود که مردم از اقوام و حتی ملل مختلف در آن چند روزی در کنار هم زندگی می کردند . لذا محلی را برای برخورد اندیشه ها و تبادل نظر درباره ی مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی و انتقال آداب و رسوم متفاوت را فراهم می ساخت.

تاریخچه

برطبق تاریخ بنیاد کاروانسراها در ایران از زمان هخامنشی آغاز می شود. که اینگونه بناها از عهد هخامنشی بجای نمانده است.

هردوت مورخ یونانی در کتاب پنجم خود از ساختمانهایی گفتگو می کند که توسط هخامنشیان بین شوش و سارد ساخته شده بود، وی از یکصد و یازده بنای شبیه کاروانسرا (چاپارخانه) نام می برد که در فاصله حدود 2500 کیلومتر بین پایتخت هخامنشی و سارد بنا گردیده بود و کاروانیان این فاصله را در طی سه ماه طی می کردند .

در دوره طولانی سلسله اشکانیان در نجد ایران و حوزه نفوذ و اقتدارشان یعنی از دادگاه آنان در شرق (استپ آسیای مرکزی ) تا منطقه تحت نفوذ آنان در غرب یعنی بین النهرین ایستگاه های ارتباطی و کاروانسرا هائی وجود داشته است.

در دوره ساسانی اهمیت زیادی به ایجاد راهها و همچنین امنیت جاده ها داده شده ، از جمله این کاروانسراها می توان کاروانسرای دروازه گچ ، کنار سیاه در استان فارس ، دیر گچین و رباط انوشیروانی را در امتداد جاده ابریشم نام برد.

در دوره اسلامی تحولات چشمگیری در احداث کاروانسراها بوجود آمد و همانطور یکه قبلا گفته شد در ارتباط با مسائل اقتصادی . مذهبی و نظامی احداث اینگونه بناها وارد مرحله جدیدی شد و شکل تازه ای بخود گرفت .

       واژه ی ” کاروانسرا ” بر گرفته از” کاروان ” یا ” قافله ” به معنی مسافرانی که به صورت گروهی سفرمی کردند، و” سرا ” به معنی خانه و مکان است . به نظر محققین پلان کاروانسراها با الهام از خانه های درونگرا با حیاط مرکزی ساخته شده است . این بناها شباهت زیادی به معماری مدارس نیز داشته است .

معماری کاروانسرا

معماری کاروانسراهای ایران ، مانند سایر بناها ، تابع شیوه ، سنت و سبک رایج زمان بوده است.

کاروانسراهای ایران را به سه دسته ی کلی  می توان تقسیم کرد :

الف – کاروانسراهای حیاط دار مناطق کویری

ب – کاروانسراهای بدون حیاط حاشیه ی خلیج فارس 

ج – کاروانسراهای کاملاً پوشیده ی مناطق کوهستانی مانند کاروانسرای امامزاده هاشم سر راه تهران به شمال

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 39
حجم: 3.42 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *