دانلود پاورپوینت کاروانسرای حاج کمال رباط کریم


دانلود پاورپوینت کاروانسرای حاج کمال رباط کریم

دانلود پاورپوینت کاروانسرای حاج کمال رباط کریم

  • شناسنامه بنا:

نام بنا :کاروانسرا ی فتحعلیشاهی (کاروانسرای حاج کمال), نوع معماری :  دو ایوانی , سابقه تاریخی :دورۀ قاجاریه, محل بنا:رباط کریم, تاریخ ایجاد :قرن سیزدهم هجری, مصالح ساختمانی: آجر – گچ – خاک –و ملات محلی, تزئینات و ملحقات:آجر کاری, نوع سقف:مسطح ,نمای ورودی :طاقنماهای تزئینی,شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران: 1558 تاریخ ثبت 1356/10/19,مختصات جغرافیایی:  E 51″05’01.56 N 35″28’20.78 ,مالکیت : این کاروانسرا در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است.,آدرس :استان تهران-شهرستان رباط کریم – بلوار امام خمینی – انتهای خیابان مصلی – بلوار شهید سید مجتبی کمالی- روبروی مسجد جامع

  • معنای رباط چیست؟

به ساختمان های کنار راه ، به ویژه بیرون از شهر و آبادی رباط می گویند.

  • شهر تاریخی رباط کریم

این منطقه از هزاران سال قبل نیز از مزاکز تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال ۶۹ و آواخر ۷۳ در حوالی رباط کریم از شش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه بدست آمده مبین این ادعاست. مضافاٌ اینکه در حوالی بازارک معروف به چاله بازارک کارشناسان بر این باورند که روستا یا شهری در زیر خاک مدفون شده‌است. رباط کریم به دلیل واقع شدن بر سر راه «جاده ابریشم» و راه زیارتی «خراسان به بغداد» از قدیم الایام دارای اهمیت و توجه بوده‌است و از این روست که کهنترین و بی نظیرترین کاروانسراهای ایران مانند کاروان سنگی در این منطقه ساخته می‌شود و به تدریج با متروکه شدن آن احکام و رجالی که از این راه رفت و آمد می‌کردند به فکر ساختن یک کاروانسرای دیگر بنام کاروانسرای فتحعلیشاهی افتاده و چون رباط کریم طبیعت زیبا و مصفا و باغها و مزارع فراوان و رودخانه‌های پر آب (در بازارک) برخوردار بوده از این رو این امر ظاهراً با گذر خواجه کمال حرمسرای فتحعلیشاهی قاجار تحقق میابد.

سابقه شهر رباط کریم بسیار زیاد نبوده و بطوریکه از قرائن و دلایل موجود برمی آید سابقه تاریخی آن حدود ۲۸۰ سال می‌باشد. برخی شهر باستانی رباط کریم را «سرزمین تپه های باستانی» نیز می نامیدند.

رباط کریم،یکی از شهرهای حاشیهء جنوب غربی تهران است. این ناحیه در گذشته،روستایی آباد بر کنار جادهء معروف ابریشم بود و مسیر ری به ساوه نیز از نزدیکی آن می‏گذشت. رباط کریم تا حدود پنجاه سال پیش از اطراق گاه‏های مهم‏ کاروانیان در غرب و جنوب دشت تهران محسوب می‏شد.با احداث‏ جادهء ترانزیت تهران-ساوه که از شمال شهر قدیم رباط کریم عبور می‏کند،بافت کهن این شهر بتدریج متروک شد و شهر جدید در امتداد جادهء ساوه گسترش یافت.

  • معرفی بنا :

ساختمان کاروانسرای رباط کریم در میان بافت مسکونی این شهر قرار دارد.تاریخ ساخت این بنا طبق کتیبهء سر در آن به دورهء فتحعلیشاه‏ قاجار بازمی‏گردد.گویا یکی از رجال قاجار به نام آقا کمال این‏ ساختمان را در مسیر عتبات ساخته و به دولت آن زمان وقف‏ کرده است و کاروانیان برای استفاده از این مکان،هیچ‏گونه وجهی‏ پرداخت نمی‏کردند.

ساختمان کاروانسرا حدود 3400 مترمربع است که 2400 متر مربع از آن زیربنا و 1000 مترمربع بقیه را صحن کاروانسرا تشکیل‏ می‏دهد.در هر ضلع رو به صحن کاروانسرا،غرفه‏هایی با یک ایوان‏ و یک حجره وجود دارد که شمار آن‏ها در مجموع به 18 غرفه‏ می‏رسد.

کاروانسرای رباط کریم دارای دو کتیبه است که روی یکی از آنها تاریخ 1240 هـ . ق و نام بانی «آقا کمال» حک شده است. که در مراحل مرمت ، جهت امنیت از سر در ورودی جدا و به داخل بنا منتقل و نصب گردید. البته می گویند؛ کاروانسرا توسط حاج کمال وقف شده بود و قافله ها هزینه ای برای اقامت نمی دادند.

عکسهای کاروانسرای فتحعلیشاهی -کاروانسرای حاج کمال- رباط‌کریم – بعد از مرمت

عکسهایی از کاروانسرای فتحعلیشاهی -کاروانسرای حاج کمال- رباطکریم، قبل از مرمت

این فایل علاوه بر پاورپوینت شامل

عکس پلان، سه بعدی پلان – چند برش از پلان ، نمای پلان ها,

و شامل سه فایل ورد جدا شامل توضیحات مختلف از منابع مختلف راجب این بنا می باشد.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 15
حجم: 6.17 مگابایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *