دانلود پاورپوینت باغ شاهزاده ولی کرمان


دانلود پاورپوینت باغ شاهزاده ولی کرمان

دانلود پاورپوینت باغ شاهزاده ولی کرمان

1)باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغهای سنتی ایران محسوب میشود و در 5کیلومتری ماهان در دامنه کوههای تیگران در استان کرمان قرار دارد
این باغ از یادگارهای عبدالحمید میرزا فرمانفرما – حاکم کرمان در اواخر دوره قاجار است. زمان ساخت این باغ سال 1297 هجری قمری و در سالهای پایانی دوران قاجار است و بیش از یک سده از پایه گذاری آن میگذرد. در دل کویر، در استان کرمان، شهر ماهان، درست در نزدیکی آرامگاه شاه نعمت الله ولی، باغی وجود دارد که همه آن را به نام باغ شاهزاده شازده. میشناسند
این باغ در سال ۱۳۵۷ مرمت شد ولی در زلزله سال ۱۳۶۰ آسیبهایی دید که سرانجام بعد از خریداری توسط اداره فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی ثبت شده و مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت..

طرح اصلی باغ مانند باغ های سنتی ایران است. این باغ قسمت های مختلف از جمله سردر عمارت، شاه نشین و حمام دارد. عمارت اصلی در قسمت جنوبی باغ و نزدیک در غربی آن قرار گرفته است.

¨این عمارت در آغاز به صورت ساختمانی دو طبقه با ایوان های قوسی دارای سایه بان سنتی بوده است. طبقه فوقانی آن سال ها قبل تخریب شده بود و تا زمان بازسازی آن در سال ۱۳۷۰ خورشیدی به صورت ساختمان یک طبقه بوده است .

I.در طرفین عمارت اصلی ساختمان فعلی مرمت شده و هم اکنون به صورت موزه در آمده است. در جلوی عمارت اصلی، حوض بزرگی با ۵ فواره قرار دارد. از بخش های ارزشمند باغ، شبکه آبرسانی و حوض های آب آن است که در محور مرکزی باغ قرار گرفته و با گلکاری طرفین پیاده روهای اصلی در ردیف های سرو شیرازی، نمای کلی باغ را تشکیل می دهند و چشم انداز بسیار زیبایی دارد .

¨مساحت باغ در حدود ۵ هکتار و دارای انواع درختان میوه است. دطرح بازسازی این مجموعه گرانقدر در سال های پس از پیروزی انقلاب همواره مطرح بود تا این که در سال ۱۳۷۰ با تلاش و همت مسئولان این باغ با رعایت حفظ شکل و فرم اصلی آن به نحو شایسته ای بازسازی شد و همزمان با بزرگداشت خواجوی کرمانی در مهر ۱۳۷۰ بازگشایی شد و از آن هنگام هر ساله .مورد بازدید تعدادی زیادی بازدید کننده قرار می گیرد.

ـ سردر ورودی:

سردر ورودی به صورت حجمی شفاف، ایجاد فضای واحدی میان این پیش فضا، چهارباغ و داخل باغ می‌نماید. در داخل این بنا دید به فضاها در دو سوی محور اصلی باغ امکان پذیر بوده و فضای بیرونی با درون باغ به صورت سیال و در یکدیگر ادغام می‌شوند

فضای داخل باغ:

در بدو ورود به باغ  کل فضای باغ در راستای محور اصلی و در ادامه آن و مناظر ارتفاعات جوپار رؤیت می‌شود. این چشم انداز طولانی با حجم بالا خانه در انتها بسته می ‌شود و با حضور درختان در دو جانب محور که در مواقعی از سال رنگ های متفاوت دارند تقویت می‌شود.

حضور جریان سراسری آب در محور اصلی باغ، آبشارها و صدای آن به تعریف این محور کیفیت مطلوبی می‌دهد؛ و انعکاس درختان و بنای سردرخانه و بالاخانه در دو استخر باغ ابعاد جدیدی به فضا می ‌دهد. نور و سایه نیز به سهم خود در این فضاسازی نقش مهمی را ایفا میکند.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 24
حجم: 3.98 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *