دانلود رایگان مقاله علل پوسیدگی دندان


دانلود رایگان مقاله علل پوسیدگی دندان

دانلود رایگان مقاله علل پوسیدگی دندان

مقدمه :

برای پیشگیری از ایجاد هر بیماری ابتدا باید علل ایجادکننده آن بیماری را بشناسیم ، اگر از کسانی که دندان های پوسیده دارند پرسیده شود چرا دندانهایتان خراب شده است ؟ اغلب به مسئله ارث و جنس دندان اشاره می کنند . ولی آیا همین یک نکته کافی است یا این که عوامل دیگری هم دخالت دارند ؟

عواملی که در کتاب های مختلف مورد بحث قرار می گیرد در این جا نقل می کنیم این عوامل عبارتند از :

میکروب ها ، مواد قندی ، اسیدها ، پلاک دندانی ، جنس ، شکل و وضع قرارگیری دندان ها ، کمیت و کیفیت بزاق ، انواع غذاها و ارث .

غیر از عواملی که اشاره شد ، مطالب دیگری نیز در کتابهای مختلف عنوان می شوند . مثلاً ؛ در هندوستان تحقیقی انجام شد و دیدند کسانی که تنباکو می جوند چون سطح دندان هایشان سائیده می شود ، شیارها از بین می رود و پوسیدگی کمتر ایجاد می شود . دانشمندی مسئله استرس را مطرح می کند ، که با این حساب صدها علت می توان نام برد که هر یک احتمالاً در میزان پوسیدگی دندان ها به نحوی تاثیر خواهند داشت .

تعریف پوسیدگی دندان :

وقتی قسمتی از ساختمان سطح دندان خراب می شود ، دندان فاسد و پوسیده است برای آن که این تعریف شامل انواع بیماری های ساختمان سخت دندان از قبیا سائیدگی ، شکستگی و امثال این ها نشود ، pindborg  پوسیدگی دندان را با توجه به عامل ایجاد کننده اش چنین تعریف می کند :

پوسیدگی دندان بیماری عفونی قابل انتقالی است که با فعالیت میکروبها در سطح دندان آغاز می شود و در ساختمان آن پیشرفت می کند .

تئوری ها :

  • کرم خوردگی : در نوشته هایی که از سرزمین آشور به دست آمده و متعلق به 700 سال قبل از میلاد است ، خوانده اند که خرابی و فساد دندان به علت کرم هایی است ، که در دندان وجود دارند .
  • مزاج : این نظر در طب قدیم مطرح بود و بیماری های مختلف را بیشتر به مزاج های مختلف مربوط می دانستند .
  • Vital theory : طرفداران این نظریه معتقد بودند ، که دندان از داخل خراب می شود و عوامل بیرونی و خارجی در شروع پوسیدگی دندان نقشی ندارند .
  • Chemical theoey : برعکس نظریه vital است . طرفداران این نظریه معتقدند که مواد شیمیایی بر روی سطح خارجی دندان سبب خرابی آن می شوند . ( غذای باقیمانده بر روی دندان سبب پوسیدگی آن می شود )
  • Parasitic or septic theory : این تئوری فقط میکروب ها را عامل پوسیدگی می شناسند .
  • parasitic theroy – Chemo  یا Acidogenic :  این تئوری مواد شیمیایی و میکروب ها را با هم مسئول ایجاد پوسیدگی می شناسد .
  • proteolytic theory : طرفداران این تئوری معتقدند که ابتدا مینا از بین می رود و سپس مواد معدنی دندان ، فرو می ریزد .
  • proteolysis – chelation theory : طرفداران این تئوری معتقدند ، خراب شدن دندان از خراب شدن مواد آلی مینا شروع می شود .
  • phosphorylatiny complexiny theory : طرفداران این تئوری معتقدند ، چون در متابولیسم مواد قندی ، مقداری فسفات لازم است ، بنابراین فسفات از ساختمان مینا گرفته می شود .
فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 8
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 59 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *