دانلود نقشه های خانه تاریخی مستوفی در شوشتر


دانلود نقشه های خانه تاریخی مستوفی در شوشتر

دانلود نقشه های خانه تاریخی مستوفی در شوشتر

خانه تاریخی مستوفی

خانه مستوفی یکی از خانه های قدیمی و زیبای شوشتر است که به شماره 2315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده.

این بنا بخشی از مجموعه مستوفی و شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده است. خانه مستوفی متعلق به محمدعلی مستوفی از تجار شوشتر بوده و به شیوه معماری سنتی در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است.

تزئینات معماری بنا از نوع خوون چینی و کاربندی آجری و ریگ فرش می باشد. این خانه در سال 1374 به اداره میراث فرهنگی شوشتر و در حال حاضر به رستوران سنتی مستوفی تبدیل شد. این بنا به شماره 2315 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منزل مستوفی دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده است. قسمت بیرونی که فعلاً اداره میراث فرهنگی شهرستان است، شامل هشتی ،اتاقهای اطراف راهروی ورودی ،اتاقهای پذیرایی، شاه نشین ،نمای تزئینی مشرف به پل بند شادروان و اتاقهای دیگر است.

عوامل تزئینی منزل مستوفی را تزئینات آجر کاری تشکیل می دهد.

معمار : حاج محمد تقی معمار

سبک (دوره): اصفهانی

در حال حاضر تبدیل به رستوارن شده است.

این بنا بخشی از مجموعه مستوفی و شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی می باشد ، شامل هشتی ، اتاق های اطراف راهروی ورودی ، اتاق های پذیرایی ، شاه نشین ، نمای تزئینی مشرف به پل بند شادروان و اتاق های دیگر است . خانه مستوفی متعلق به محمدعلی مستوفی از تجار شوشتر بوده و به شیوه معماری سنتی در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است .

تزئینات معماری بنا از نوع خوون چینی و کاربندی آجری و ریگ فرش می باشد ، از جمله نکات قابل توجه در مورد خانه مستوفی به نقل از جناب آقای روزبه سلمان مدیریت مجموعه رستوران موزه مستوفی حضور رضا خان پهلوی در این خانه و زندانی نمودن شیخ خزعل در یکی از اطاقهای این خانه به قصد دلجویی از خوانینی بوده که شیخ خزعل مدتها موجبات اذیت و آزارشان را فراهم نموده بود .

شامل پلان و نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *