آشنایی با گرایش راه و ترابری


در گذشته از رشته مهندسی عمران با عنوان مهندسی راه و ساختمان نام برده می‌شد (راه: راه و ترابری، ساختمان: سازه) که این موضوع خود بیانگر ریشه‌دار بودن گرایش راه و ترابری در مهندسی عمران می‌باشد.
مهندسی راه و ترابری گرایشی است که در آن اصول و استانداردهای نوین در ساخت راه‌های جدید و بهسازی راه‌های قدیمی مورد توجه و پژوهش قرار می‌گیرد. در این گرایش به صورت خاص به طرح هندسی انواع راه‌های ارتباطی (اعم از راه‌های درون شهری، برون شهری، راه‌آهن، فرودگاه و …) و مباحث مربوط به طراحی روسازی، زیرسازی، مدیریت و نگهداری و تحلیل ترافیکی راه‌ها پرداخته می‌شود. همچنین طراحی مسیرهای خاص از جمله طراحی تونل، طراحی پل و مشخصات فنی و مهندسی آنها نیز از مواردی است که در این گرایش مطرح است.

✅ هدف این دوره، آموزش افرادی است که در نهایت دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری گردند و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه‌ها با آن روبرو می‌شوند را دارا باشند. همانگونه که پیشتر گفته شد این پروژه‌های تخصصی می‌تواند شامل راه، راه‌آهن، فرودگاه، حمل و نقل و ترابری باشد. کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، استرالیا، آلمان و انگلیس در عرصه پژوهشی در رشته راه و ترابری پیشتاز بوده و برای آن امتیازات خاصی قائل می‌باشند، به عنوان مثال دولت آمریکا سالانه میلیاردها دلار صرف پروژه‌های تحقیقاتی این رشته می‌کند.

✅ تعداد واحدهای مقطع کارشناسی ارشد راه و ترابری مثل تمام گرایش‌های عمران در دوره پژوهش‌محور برابر 32 واحد است که شامل 24 واحد دروس تئوری و عملی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه است. در دوره آموزش‌محور نیز به جای 6 واحد پایان‌نامه، 6 واحد درس اختیاری گذرانده خواهد شد و در درس سمینار بر روی یک موضوع خاص تحقیق می‌شود.

✅ دروس گرایش راه و ترابری شامل دروس اصلى
طرح هندسی راه پیشرفته، تحلیل و طراحی روسازی پیشرفته، و مهندسی ترافیک پیشرفته مى باشد،
همچنین برخی از دروس اختیاری این گرایش عبارتند از:
طرح و محاسبه راه‌آهن، مهندسی تونل، مهندسی پل، طراحی فرودگاه، ریاضیات مهندسی پیشرفته، اصول مهندسی بنادر، مدیریت تعمیر و نگهداری راه، آزمایشگاه قیر و آسفالت، مکانیک خاک پیشرفته، تکنولوژی عالی بتن، روش اجزاء محدود، برنامه‌ریزی حمل و نقل، تقاضا در حمل و نقل، تحقیق در عملیات، ایمنی در ترافیک و …..

از دروس مهم مورد نیاز برای این گرایش از دوره کارشناسی می‌توان طرح هندسی راه(راهسازی)، روسازی و مهندسی ترافیک را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *