این تحقیق به منظور بررسی اضطراب و افسردگی دانشآموزان مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی شهر جیرفت براساس مقیاس بالینی اضطراب و افسردگی HADS در سال 1388 انجام گرفت. براساس نمونهگیری خوشهای 200 نفر از هر پایه تحصیلی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. روش این پژوهش توصیفی است، دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل: آزمون t، آزمون Anova، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد.
نتایج نشان داد که نمره اضطراب دانشآموزان در مقطع پیشدانشگاهی بالاتر از مقطع متوسطه است، نمره اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر از پسر بالاتر است، بین نمرههای افسردگی و اضطراب دانشآموزان براساس تحصیلات والدین تفاوت وجود ندارد. بین نمره اضطراب و افسردگی دانشاموزان براساس رشتههای تحصیلی آنها تفاوت معنادار وجود دارد بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی معنادار و بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار است.
بنابراین دانشآموزان مقاطع دبیرستانی باید از نظر اختلالات روانی مورد ارزیابی دقیقتری قرار گیرند.
کلید واژهها: افسردگی، اضطراب، دانشآموزان.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف تحقیق
هدف کلی
اهداف ویژه
اهداف کاربردی
فرضیههای تحقیق
تعریف عملیاتی متغیرها
تعریف عملیاتی
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2. مقدمه
2-1. الف) فرایند تحول در سطح سنی 15-18 سالگی
2-1-1. خصوصیات بدنی
2-1-2. خصوصیات اجتماعی
2-1-3. خصیوصیات عاطفی
2-2. اضطراب چیست
2-2-1. علل پیدایش اضطراب
2-3. انواع اضطرابها و ترسها
2-3-1. اختلال اضطراب فراگیر
2-3-2. ترس اجتماعی یا ترس از مردم
2-3-3. فوبیای ساده یا ترس ساده
2-3-4. اختلال وحشت
2-4. آیا اضطراب همیشه نامطلوب است
2-5. اختلالات اضطرابی
2-5-1. اختلال آسیمگی (پانیک)
2-5-2. اختلال اضطراب فراگیر
2-5-3. اختلال هراس
2-5-4. اختلال وسواس فکری و عملی (O.C.D
2-5-5. اختلال استرس بعداز ضربه
2-6. اختلال هراس سه نوع عمده دارد که عبارتند از
2-6-1. هراس ساده
2-6-2. هراس اجتماعی
2-6-3. گذر هراس
2-7. پیشگیری و راههای درمان اضطراب
2-8. رویکردهای روانشناسی و سببشناسی اختلالات اضطرابی و افسردگی
2-8-1. رویکرد روان تحلیلی
2-9. بهطور کلی فروید به سه نوع اضطراب معتقد بود
2-9-1. اضطراب واقعی
2-9-2. اضطراب نورتیک
2-9-3. اضطراب اخلاقی
2-10. آنا فروید (1965-1972
2-11. کارن هورنای (1952-1885
2-12. ملانی کلاین (1960-1882
2-13. هری استاک سالیوان (1949-1892
2-14. رنه اشپیتز (1974-1887
2-15. جان بالبی
2-16. هارتن، کریس و لونشتاین
2-17. اتورانک (1939-1884
2-18. آلفرد آدلر (1937-1870
2-19. رویکرد یادگیری
2-20. رویکرد شناختی
2-21. نظریههای وجودی
2-22. درمان اختلالات اضطرابی
2-22-1. درمان شناختی رفتاری
2-22-2. روان درمانی بینشگرا
2-22-3. گروه درمانی
2-22-4. دارودرمانی
2-23. اضطراب امتحان و راههای کاهش آن
2-23-1. پرهیز از فشردهخوانی
2-23-2. شرکت در جلسات آخر درس
2-23-3. پرهیز از اضطرابهای متفرقه
2-23-4. داشتن تصور ذهنی مثبت از خود
2-23-5. تنظیم برنامه خواب و استراحت
2-23-6. پرهیز از کاهش تغذیه
2-23-7. آماده شدن برای امتحان
2-24. برای پاسخ به آزمون تستی پیشنهاد میشود
2-25. افسردگی چیست
2-25. افسردگی به دو بخش تقسیم میشود
2-25-1. افسردگی مزمن
2-25-2. افسردگی شدید
2-26. علائم افسردگی
2-26-1. محتوای تفکر
2-26-2. نظام حسی
2-26-3. وضعیت ظاهری
2-26-4. خصوصیات مرتبط با سن
2-26-5. خصوصیات پیوسته
2-27. انواع افسردگی
2-27-1. اختلال عاطفی – فصلی
2-28. علل دلایل افسردگی
2-28-1. استرس
2-28-2. عوامل اجتماعی
2-28-3. شخصیت
2-28-4. ژنتیک
2-28-5. اعتیاد
2-28-6. داروها
2-28-7. بیماریها
2-28-8. شکست در زندگی
2-29. درمان افسردگی
2-30. رویکرد شناختی
2-31. رویکرد یادگیری (1
2-31-1. درمان افسردگی از نقطهنظر یادگیری
2-32. نظریههای زیستشناختی
2-32-1. نور و شیمیایی
2-32-2. هورمونی
2-32-3. خواب
2-32-4. ژنتیک
2-33. درمان افسردگی براساس رویکردهای زیستشناختی
2-33-الف. درمان داروئی
2-33-1. ترکیبات سهحلقهای
2-33-2. ترکیبات ضدافسردگی با خاصیت مهاری اکسیداسیون آمینهای یک ظرفیتی
2-33-3. آرامبخشها
2-33-4. مصرف توأم داروهای فوق 5 داروهای محرک اعصاب 6 لیتوم
2-34. تحقیقات انجام شده در داخل کشور
2-35. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و روش نمونهگیری
ابزار گردآوری اطلاعات
پایایی و روایی ابزار سنجش (HADS
روش اجرا
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
بررسی فرضیههای تحقیق
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه
خلاصه پژوهش
بحث و نتیجهگیری
خلاصه و جمعبندی نهایی
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادات
پیشنهادات کاربردی
پیشنهادات پژوهشی
فهرست منابع
فارسی
منابع لاتین
فایل ورد 103 صفحه ای