بررسی اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی


این تحقیق به منظور بررسی اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی شهر جیرفت براساس مقیاس بالینی اضطراب و افسردگی HADS در سال 1388 انجام گرفت. براساس نمونه‌گیری خوشه‌ای 200 نفر از هر پایه تحصیلی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. روش این پژوهش توصیفی است، داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل: آزمون t، آزمون Anova، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد.

نتایج نشان داد که نمره اضطراب دانش‌آموزان در مقطع پیش‌دانشگاهی بالاتر از مقطع متوسطه است، نمره اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان دختر از پسر بالاتر است، بین نمره‌های افسردگی و اضطراب دانش‌آموزان براساس تحصیلات والدین تفاوت وجود ندارد. بین نمره اضطراب و افسردگی دانش‌اموزان براساس رشته‌های تحصیلی آنها تفاوت معنادار وجود دارد بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه منفی معنادار و بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار است.

بنابراین دانش‌آموزان مقاطع دبیرستانی باید از نظر اختلالات روانی مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار گیرند.

کلید واژه‌ها: افسردگی، اضطراب، دانش‌آموزان.

فهرست مطالب

عنوان      صفحه

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسأله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف تحقیق

هدف کلی

اهداف ویژه

اهداف کاربردی

فرضیه‌های تحقیق

تعریف عملیاتی متغیرها

تعریف عملیاتی

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

2. مقدمه

2-1. الف) فرایند تحول در سطح سنی 15-18 سالگی

2-1-1. خصوصیات بدنی

2-1-2. خصوصیات اجتماعی

2-1-3. خصیوصیات عاطفی

2-2. اضطراب چیست

2-2-1. علل پیدایش اضطراب

2-3. انواع اضطراب‌ها و ترس‌ها

2-3-1. اختلال اضطراب فراگیر

2-3-2. ترس اجتماعی یا ترس از مردم

2-3-3. فوبیای ساده یا ترس ساده

2-3-4. اختلال وحشت

2-4. آیا اضطراب همیشه نامطلوب است

2-5. اختلالات اضطرابی

2-5-1. اختلال آسیمگی (پانیک)

2-5-2. اختلال اضطراب فراگیر

2-5-3. اختلال هراس

2-5-4. اختلال وسواس فکری و  عملی (O.C.D

2-5-5. اختلال استرس بعداز ضربه

2-6. اختلال هراس سه نوع عمده دارد که عبارتند از

2-6-1. هراس ساده

2-6-2. هراس اجتماعی

2-6-3. گذر هراس

2-7. پیش‌گیری و راه‌های درمان اضطراب

2-8. رویکردهای روانشناسی و سبب‌شناسی اختلالات اضطرابی و افسردگی

2-8-1. رویکرد روان تحلیلی

2-9. به‌طور کلی فروید به سه نوع اضطراب معتقد بود

2-9-1. اضطراب واقعی

2-9-2. اضطراب نورتیک

2-9-3. اضطراب اخلاقی

2-10. آنا فروید (1965-1972

2-11. کارن هورنای (1952-1885

2-12. ملانی کلاین (1960-1882

2-13. هری استاک سالیوان (1949-1892

2-14. رنه اشپیتز (1974-1887

2-15. جان بالبی

2-16. هارتن، کریس و لون‌شتاین

2-17. اتورانک (1939-1884

2-18. آلفرد آدلر (1937-1870

2-19. رویکرد یادگیری

2-20. رویکرد شناختی

2-21. نظریه‌های وجودی

2-22. درمان اختلالات اضطرابی

2-22-1. درمان شناختی رفتاری

2-22-2. روان درمانی بینش‌گرا

2-22-3. گروه درمانی

2-22-4. دارودرمانی

2-23. اضطراب امتحان و راه‌های کاهش آن

2-23-1. پرهیز از فشرده‌خوانی

2-23-2. شرکت در جلسات آخر درس

2-23-3. پرهیز از اضطراب‌های متفرقه

2-23-4. داشتن تصور ذهنی مثبت از خود

2-23-5. تنظیم برنامه خواب و استراحت

2-23-6. پرهیز از کاهش تغذیه

2-23-7. آماده شدن برای امتحان

2-24. برای پاسخ به آزمون تستی پیشنهاد می‌شود

2-25. افسردگی چیست

2-25. افسردگی به دو بخش تقسیم می‌شود

2-25-1. افسردگی مزمن

2-25-2. افسردگی شدید

2-26. علائم افسردگی

2-26-1. محتوای تفکر

2-26-2. نظام حسی

2-26-3. وضعیت ظاهری

2-26-4. خصوصیات مرتبط با سن

2-26-5. خصوصیات پیوسته

2-27. انواع افسردگی

2-27-1. اختلال عاطفی – فصلی

2-28. علل  دلایل افسردگی

2-28-1. استرس

2-28-2. عوامل اجتماعی

2-28-3. شخصیت

2-28-4. ژنتیک

2-28-5. اعتیاد

2-28-6. داروها

2-28-7. بیماری‌ها

2-28-8. شکست در زندگی

2-29. درمان افسردگی

2-30. رویکرد شناختی

2-31. رویکرد یادگیری (1

2-31-1. درمان افسردگی از نقطه‌نظر یادگیری

2-32. نظریه‌های زیست‌شناختی

2-32-1. نور و شیمیایی

2-32-2. هورمونی

2-32-3. خواب

2-32-4. ژنتیک

2-33. درمان افسردگی براساس رویکردهای زیست‌شناختی

2-33-الف. درمان داروئی

2-33-1. ترکیبات سه‌حلقه‌ای

2-33-2. ترکیبات ضدافسردگی با خاصیت مهاری اکسیداسیون آمین‌های یک ظرفیتی

2-33-3. آرام‌بخش‌ها

2-33-4. مصرف توأم داروهای فوق 5 داروهای محرک اعصاب 6 لیتوم

2-34. تحقیقات انجام شده در داخل کشور

2-35. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

مقدمه

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه‌گیری

ابزار گردآوری اطلاعات

پایایی و روایی ابزار سنجش (HADS

روش اجرا

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

مقدمه

بررسی فرضیه‌های تحقیق

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

مقدمه

خلاصه پژوهش

بحث و نتیجه‌گیری

خلاصه و جمع‌بندی نهایی

محدودیت‌های پژوهش

پیشنهادات

پیشنهادات کاربردی

پیشنهادات پژوهشی

فهرست منابع

فارسی

منابع لاتین

فایل ورد 103 صفحه ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *