21 | بوروکراسی مدیریت دولتی نوین | 3 | تحلیل مفهوم بوروکراسی،چکیده |
22 | جدول | 5 | نظریه بوروکراسی وبر |
23 | درهم شکستن بوروکراسی | 9 | ویژگی های اصلی مدیریت دولتی |
24 | خدمات دولتی نوین | 10 | پاسخگویی در مدیریت دولتی سنتی |
24 | ویژگی های خدمات دولتی نوین | 10 | منبع کنترل |
27 | نگاه به بوروکراسی | 12 | تمرکز بر کارایی و عقلانیت |
28 | تعدیل سلسله مراتب: ظهور شبکه ها | 12 | اصول گرایی |
28 | تعدیل سلسله مراتب: نظریه های فمینیستی و افزایش مشارکت زنان | 12 | نگاه به مردم به منزله ارباب رجوع |
29 | دوگانگی سیاست-اداره و دیدگاه های نوین | 13 | نقص های بوروکراسی |
31 | نظریه انتقادی و مدیریت دولتی | 14 | مشکلات مربوط به ویژگی های دیگر مدیریت دولتی سنتی |
32 | نظریه گفتمان:باز تعریف قدرت و منافع عمومی از طریق گفتمان عمومی | 15 | ضرورت تغییر در اداره دولت و حکومت |
32 | ساخت اجتماعی حکومت | 16 | تلنگر مینو بروک به مدیریت دولتی |
33 | استعاره پردازی در مدیریت دولتی | 17 | دوایت والدو : بوروکراسی در مقابل دموکراسی |
36 | تحلیل و نتیجه گیری | 17 | اصلاح بوروکراسی |
40 | بوروکراسی دموکراتیک یا دموکراسی بوروکراتیک | 18 | بوروکراسی نماینده |
40 | شش اصل بوروکراسی وبر در حال حاضر | 18 | بوروکراسی سطح خیابان |
42 | تأثیر فناوری اطلاعات بر بوروکراسی | 19 | )ظهور مدیریت دولتی نوین NPM( |
44 | تفاوت برورکراسی سنتی با سازمانهای مبتنی بر فناوری اطلاعات (انفوکراسی) | 19 | نظریه انتخاب عمومی |
20 | مدیریت دولتی نوین در تقابل با مدیریت دولتی سنتی |
چکیده
هدف از مقاله پیش رو، بررسی سیر تاریخی بوروکراسی در جوامع و دولت ها و مطالعات انجام شده روی این مفهوم است. مبنای اصلی تهیه مقاله، کتاب “درآمدی بر نظریه های مدیریت دولتی” نوشته دکتر رضا طهماسبی بوده .پس از معرفی مفهوم بوروکراسی توسط ماکس وبر در اوایل قرن بیستم و عنوان این موضوع که بوروکراسی کاراترین و عقلانی ترین روش مدیریت سازمان است، اندیشمندان بسیاری به بررسی و نقد این مفهوم پرداختند. سرعت رشد فناوری و دانش، خصوصاً در نیمه دوم قرن بیستم، موجب شد که انتقادات شدیدی به بوروکراسی موجود در دولت ها وارد شود. همچنین سعی در جایگزینی و یا اصلاح بوروکراسی ، شکلی بسیار جدی به خود گرفت و همین امر باعث پدید آمدن مدل های جدید مدیریت دولت ها گردید. علی رغم تمام تلاش ها انجام گرفته برای حذف بوروکراسی، هم چنان شاهد حضور بوروکراسی در سیستم ها مدیریت دولتی هستیم. از آنجایی که بوروکراسی به عنوان مهم ترین ساختار اداری تا به امروز در اداره دولت و حکومت دوام یافته و هنوز نیز پابرجاست، تحلیل مفهومی آن از الزامات شناخت سیستم های مدیریتی می باشد.
دولت ها و حکومت ها در هر جامعه ای مهم ترین نهاد به شمار می روند زیرا رشد و توسعه نهاد های دیگر همچون مذهب ، خانواده ، آموزش و بازار در گرو خط مشی ها برنامه هایی است که دولت ها و حکومت ها تدوین می کنند.
پیچیدگی وظایف دولت ها و حکومت ها در جوامع مدرن امروزی موجب گردیده مطالعه در مورد چگونگی اداره دولت و حکومت از اهمیت فراوانی برخورداد گردد.
در این راستا ، رشته مدیریت دولتی نیز که به مطالعه دولت ها ، نهاد ها و ساختار های دولتی و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی می پردازد جایگاه ویژه ای دارد.
اهمیت مدیریت دولتی به ویژه از آنجا ناشی می شود که این رشته مسئولیت اداره جامعه و وظیفه گرداندن امور آن را برعهده دارد.
مدیریت دولتی سنتی (بوروکراسی) به منزله نقطه آغازین مطالعه علمی مدیریت دولتی است اما نگاهی مختصر و کوتاه به وضعیت مدیریت دولتی در دوران پیش از مدیریت دولتی سنتی می تواند به درک عمیق و قدمت این رشته کمک کند.
این در توصیف تاریخچه ی مدیریت دولتی ، تحولات مربوط به آن را تحت چهار دوره کلی دسته بندی می کند:
1-مدیریت دولتی به اوایل ظهور حکومت های بوروکراتیک در چین باستان و همچنین به شماری از رژیمهای حکومتی در خاورمیانه و اروپای غربی بر می گردد.
2-مدیریت دولتی همچنین در مطالعه نظام یافته اقتصاد و رشد آن در آلمان و اتریش در قرن هفدهم و هجدهم میلادی ریشه دارد .
فایل ورد 48 صفحه ای