سبک آرت نوو- Art Nova


معرفی سبک اررت نوو:

نهضت هنر نو نام سبکی در اروپا بود که ابتدا در هنرهای تزئینی مانند طراحی پارچه و مبلمان از دهه 1880 اغاز گردید. سپس این سبک در زمینه های هنرهای تزئینی همچون گرافیک-نقاشی-طراحی-پیکر تراشی و حتی عکاسی ظهور نمود . در معماریاین سبک از اوائل دهه 1890 اغاز و عمدتا در سال 1910 ادامه داشت .

3, square Rapp (l'art nouveau à Paris)

ارت نوو  نام مغازه ای بود که که طراحی ان توسط معمار بلژیکی ون دو والد انجام شده بود و در سال 1895 توسط زیگفرید بینگ- معرف به ساموئل – در پاریس گشایش یافت . در این مغازه اشیا مدرن و     نو ظهور فروخته می شد

نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از روال جاری در پی ابداع احجام و فرمهای جدید بود.

در واقع سبک ارت نوو جنبه بین المللی یافت و طیف وسیعی از هنرمندان را در بر گرفت .  شیوه هایی را که با جست و جوی انتزاعی مبنی بر حرکت های خطی سازگار بود . از هنر شرقی قرون وسطایی و یا از گوتیک الهام گرفته و در اثار خود به کار بردند .

10g

هدف ارت نوو:

اتحاد هنرها و رسیدن به محصول یکپارچه و هماهنگ که چندین هنر به کار رفته باشد .

مراکز اولیه این سبک در بروکسل بلژیک-پاریس و نانسی در فرانسه . مونیخ المان . وین اتریش و گلاسکو در اسکاتلند بود و در هر یک از این کشورها به یک نا مشهور شد .

مجموعه دکوراتیوهای ارت نوو عمدتا در مشاهده و تقلید طبیعت به ویژه گیاهان و گل های اگزوتیک ریشه دارد طبیعت و به ویژه دنیای گیاهان همواره منبع اصلی الهام هنرمندان بوده است .

 

gaudi-casa-batllo

اصول فکری پیروان این نهضت را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

1-اتقاد شدید از اشیاء و مکتب های تقلیدی

2-جدایی از گذشته

3-ابداع فرمهای جدید

4-هنر مناسب زمان

5-استفاده از تولیدات مدرن( فلز) برای اسکلت ساختمان و تزئینات

6-استفاده از تزئینات و فرم های طبیعی و احساس بر انگیز

 

اسامی معماران ارت نوو:

1-ویکتور اورتا

2-اتوواگنر

3-هکتور گیمار

4-چارلز رنی مکین تاش

5-ژوزف هوفمان

6-ادلف لوس

7-انتونی گادی

 

ویژگی معماری ارت نوو:

 

— طبیعت تنها منبع الهام

–اهن را به عنوان یک ماده اساسی برای تزئینات طبیعت گرایانه خود پذیرفت .

–خطوط پیچ در پیچ ومواج که پس ار همه گیر شدنارت نوو به شکل گوشه دارتر و ساده تر گرایش یافت

–نشان دادن ستون ها به شکل کاملا اشکار به شکل ساقه ها و شاخه های گیاهان پیچ در پیچ

–اغراق در خطوط عمودی

 

–در فضاهای داخلی در راه پله ها و راهرو از ستون های اهنی برای تحمل وزن بنا  استفاده کرد و بر خلاف سنت ان ها را با اجر یا گچ پنهان نکرد اورتا این ستون ها را به شکل ساقه ها و شاخه های گیاهان خیالی در اورد که در بالا و سر ستون ها به تزئینات فلزی پیچ در پیچ و تو در تو ختم می شد ند. و منظره ای همچون گیاهان رشد کرده از زمین تا به سقف را فراهم می اورند تزئینات نقاشی شده بر سقف و کف و دیوارها بر این معماری گیاهی و بسیار پرتحرک تاکید می کنند . تاکید بر کاربر بی واسطه مصالح جدید و استفاده از شکل ها و نقش های طبیعی ظریف و باریک به شاخصه های معماری ارت نوو تبدیل گشتند.

 

مصادیق:

خانه تاسل در بروکسل معمار این بنا ویکتور اورتا بوده اورتا در این بنا ستونهای اهنی که طبقه دوم بنا را نگه داشتبد به شکل ساقه های گیاهی که به انفجاری از پیچک های در هم فرو رفته در محل اتصال با عناصر سازه ای ختم می شود . در راه پله این بنا همه عناصر ساختمان مانند ستونها- نرده ها- پله ها –لوسترها و دیوارها به صورت نرم شاعرانه ای در حال وزیدن است.

f5dfa51559970b1fe9ace87e58dae7bb

نظرات دیگران درباره سبک ارت نوو :

ادلف لوس: معمار و طراح اتریشی تزئینات جنایت است و تنها عامل مهم در طراحی کاربردی است او اینده را در صنعتی سازی میدید و یک ماشین ساده را نمونه ناب طراحی می دانست .

به نظر ادلف لوس تازگی وقتی مجاز است که چیزی را بهتر کند و تنها اختراعات جدید مانندک برق- سقفهای چوبی و سیمانی و غیره که می تواند عرف و عادت جدید را تغییر دهد.

 

ون دو والد:

همنطور که بدی پیوسته در تلاش برای تسلط نیکی هاست همانطور هم در طول تاریخ هنر مانند یک غده بدخیم مرتبا سعی کرده است که پاکترین ایده الهای زیبایی بشر را نابود کرده و یا از شکل طبیعی خارج سازد .

ون دو والد ارت نوو را هنری بیش از حد ارایش شده می دانست.

 

نظر گروه:
ارت نوو سبکی از معماری است که هیچ گونه تقلیدی از گذشته از گذشته نداشته و اصولا الهامات خود را از طبیعت گرفته . و از مصالح جدید به خوبی برای زیبایی استفاده می کند و تزئینات در این سبک معماری جایگاه منحصر به فردی دارد و علاوه بر تزئینات در ساختمان در جواهرت-نقاشی – و مبلمان به کمال رسیده است .

 

b.538_art-nouveau

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *