کف سازی ساختمان


کف سازی

هدف از کف سازی ایجاد سطحی ست که قابل استفاده برای کاربران مورد نظر ساختمان باشد. سطحی که علاوه بر زیبایی و دوام، از جهت ایمنی و استانداردهای ساختمانی تأیید شود. با توجه به کاربری کف، جنس و شکل کف سازی آن نیز متفاوت است. به عنوان مثال نحوه کف سازی سرویس بهداشتی در طبقات ساختمان با کف سازی زیرزمین متفاوت است.

eghlimi-3-5-2کف سازی ساختمانی

کف سازی ساختمان ها

کف سازی باید با استفاده از مصالحی صورت گیرد که قادر به تحمل بارهای وارده ناشی از وزن مصالح و دیگر اجزای ساختمان، اسباب اثاثیه و افراد ساکن در ساختمان باشد. کف ها باید در مقابل ساییدگی مقاوم بوده و دارای حد مطلوبی از زیبایی باشند. همچنین در کف سازی ساختمان باید همواره به این نکته مهم توجه نمود که کف سازی باید با مصالحی انجام شود که امکان لغزش و سر خوردن بر روی آن ها حداقل باشد و تا حدودی عایق صدا بوده و نظافت آن به سهولت انجام گیرد.

sampel-434x275دیتیل کف

کف سازی در زیر زمین با کف سازی در طبقات متفاوت است.

چنانچه زمین طبیعی کاملا خشک باشد، یک لایه بتن با عیار ۲۰۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب با ضخامت ۱۰ سانتی متر بر روی زمین ریخته می شود که پس از متراکم نمودن آن، با استفاده از تخته ماله آن را صاف می کنند. پوشش نهایی می تواند ملات ماسه سیمان، سنگ فرش، موزاییک فرشو … باشد.

کف سازی در زمین های کاملا خشک

در زمین هایی که رطوبت کمی دارند، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کف زیر زمین باید اعمال زیر به ترتیب انجام شود:

خاک زیرین کاملا کوبیده شود و روی آن قلوه سنگ درشت به ضخامت حداقل ۲۵ سانتی متر پخش گردد. برای به وجود آوردن سطحی تقریبا صاف و پر شدن فواصل خالی بین قلوه سنگ ها، شن ریز روز تمام سطح ریخته شود تا حدود یک سانتی متر روی بر روی قلوه سنگ ها پوشانده شود. پس از کوبیدن شن و مسطح کردن آن از بتن با عیار ۲۰۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب به ضخامت ۷ تا ۱۰ سانتی متر استفاده شود و در نهایت بتن با تخته ماله صاف گردد.

۱۲کف سازی

کف سازی در زمین هایی با درجه رطوبت کم (نیمه خشک)

اگر زمین دارای رطوبت زیاد باشد و استفاده از قلوه سنگ برای مهار رطوبت کافی نباشد، باید از عایق رطوبتی مانند قیرگونی استفاده کرد. بدین منظور پس از مرحله بتن ریزی بر روی بتن، یک لایه قیر گونی کشیده می شود سپس برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به عایق، روی آن را یک قشر ملات ماسه سیمان می کشند و بعد پوشش نهایی را انجام می دهند.

کف سازی در طبقه همکف ساختمان بدون زیرزمین

این نوع از ساختمان ها (همکف بدون زیر زمین) را اغلب بر روی کرسی چینی اجرا می کنند تا مانع از نفوذ رطوبت به کف ساختمان شوند. اجرای کف بستگی به نوع زمین دارد.

در زمین های دارای پوشش گیاهی باید تا حدی خاکبرداری انجام شود تا زمین از ریشه گیاهان پاک گردد سپس به ارتفاع مورد نیاز خاکریزی صورت می گیرد و خاک تا رسیدن به تراکم ۸۵ تا ۹۰ درصد کوبیده می شود. اگر زمین خشک باشد و امکان نفوذ رطوبت به لایه های بالاتر نباشد آن گاه می توان یک قشر بتن با عیار ۲۰۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب بر روی خاک کوبیده شده ریخت و پس از آن برای فرش کف از پوشش مناسب استفاده کرد.

اگر زمین رطوبت نسبتا بالایی داشته باشد تنها راه چاره استفاده از یک لایه قیر گونی ست.

product_img_26132کف سازی ساختمان

– کف سازی طبقات ساختمان

پس از اجرای سقف یک لایه بتن سبک روی آن می ریزند و آن را صاف می کنند. پس از خشک شدن بتن پوکه، پوشش نهایی کف را انجام می دهند. بتن پوکه سبک وزن است، همچنین به دلیل داشتن منافذ زیاد ، عایق حرارتی خوبی ست از این رو در کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *