هرم خوفو مصر


هرم خوفو از اهرام ثلاثه مصر

اهرام ثلاثه جیزه

در مصر سه هرم از فراعنه سلسله چهارم با نام‌های خوفو (خئوپس)، خفرع (خفرن)، منکوریچ (مرکرینوس)، وجود دارد. این اهرام که در منطقه جیزه قرار دارند، مظهری از پایداری، علم پنهانی رمز و فنون، حکمت ازلی و جادوگری بوده‌اند.

هرم خوفو

هرم خوفو ۱۴۷ متر بلندی دارد و در حدود ۲۵۷۰ ق‌.م در مدت ۲۰ سال ساخته شد. هرم خفرن ۱۴۰ متر بلندی داشته و حدود ۲۵۳۰ ق‌.م و در مدت ۱۵ سال به اتمام رسیده است و در نهایت هرم منکوریچ با ۶۶ متر ارتفاع در حدود ۲۵۰۰ ق‌.م و در مدت زمان ۵ سال ساخته شده‌است. در ساخت هرم تمامی مردم به اجبار شرکت داشته‌اند.

last1.667149

یکی از اهرام سه‌گانه جیزه به نام خوفو، کهن‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌هاست که به استثنای راهروها و اتاقک تدفین، توده غول پیکری از ساختمان‌سازی با آهک است که مطابق اصول ساختمانی پیشرفته در سقاره ساخته شده است. فضاهای درونی موجود در کف و بالاتر از آن، نسبتا کوچک‌ترند. و گویی در اثر فشار تن‌ها سنگ در نقشه اصلی ایجاد شده‌اند. سنگ آهک از صخره‌های شرق نیل به‌دست می‌آمد و با استفاده از طغیان‌های سالانه نیل، به ساحل غربی آن انتقال داده می‌شد. پس از آن‌که سنگ‌تراش‌ها کار تراش سنگ‌ها را به پایان می‌رساندند، برای آن‌که ان قطعه سنگ را در بنای هرممشخص کنند، آن‌ها را با مرکب قرمز علامت‌گذاری می‌کرده و روی هم می‌گذاشتند. سرانجام نمای هرم، با پوششی از از سنگ آهک سفید و مروارید رنگ، پوشیده می‌شد. این سنگ‌ها را به چنان ظرافتی می‌تراشیدند که درزهای میانشان با چشم قابل رویت نبود. هنوز هم تعدادی از سنگ‌های قله هرم خفرع را می‌توان دید که پس از صدها سال کندن و بردن سنگ‌های آن هنوز هم برجا مانده‌اند.

۸۲۶

عظمت هرم خوفو را می‌توان به وضوح از روی ابعاد آن درک کرد. طول ضلع قاعده این هرم ۲۲۷ متر، طول هر یالش ۲۱۷ متر، ارتفاع کنونی‌اش ۱۳۸ متر است و قاعده‌اش بیش از ۵ هکتار زمین را در برگرفته است. تخمین زده شده که این ساختمان از حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سنگ ساخته شده که وزن متوسط هریک به ۲/۵ تن می‌رسد. بنابراین یک محاسبه، با این مقدار سنگ می‌شود دیواری گرداگرد فرانسه کنونی ایجاد نمود. اما هنر سازندگان این هرم، فقط به عظمت کار مهندسی موفقیت ‌آمیزشان محدود نمی‌شود، بلکه طراحی صوری تناسب‌ها و ابهت بیکران آن که این چنین با کارکرد تدفینی و مذهبی‌اش سازگار بوده و با محیط جغرافیایی‌اش هماهنگی دارد را نیز در برمی‌گیرد. چهارگوشه هرم به سوی چهار جهت قطب نماست و مقبره و توده ساده سنگ بر چشم‌انداز گسترده افق مسلط است.

۶۶۱۶۵۴۶۹d000a1dd0a5764a4d34e9fd7

در دنیای باستان پس از مراسم تدفین، دزدی و غارت آرامگاه‌ها صورت می‌گرفته است. جانشینان هرم‌سازان پیشین از این وضع آگاهی یافتند و هرم‌های کوچک‌تر و کم‌تری ساختند.از بقایای به‌جا مانده از هرم میانی جیزه یعنی هرم خوفو می‌توان مجموعه کاملی از اهرام را بازسازی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *