جایگاه زکات در اسلام


*جایگاه زکات در اسلام*

برکت مال در زکات دادن است

پیامبر (ص) فرمود: پنج نفر را خداوند روزی که جز سایه او سایه ای نیست در سایه عرش جا دهد: نمازگزاران، زکات دهنده، جهاد کننده در راه خدا، حاجی ( که مکه رفته است) و فرمود: سخاوتمند سه علامت دارد: عفو در وقت قدرت، ادای زکات، دوست داشتن تصدق. حضرت علی فرمود: برکت مال به زکات دادن است.

هر کس زکات مالش را ندهد ایمان ندارد

پیامبر به حضرت علی فرمود: هر کس یک قیراط(یک بیست و چهارم درهم یا دینار) از زکات مالش را نپردازد نه ایمان دارد نه مسلمان است و احترامی هم ندارد.

کسی که زکات مال خود را ندهد از دزدان حساب می شود

امام صادق(ع) فرمود: دزدان بر سه گونه اند، آنکه زکات ندهد و کسی که مهریه زن را حلال بداند و کسی که وام بگیرد و قصد پرداخت ندارد.

امام صادق و امام رضا(ع) فرمودند: زمانیکه حضرت مهدی (ع) قیام کند، کسانی که زکات نمی دهند خواهد کشت.

اما باقر(ع) فرمود: هر مالی که در خشکی و دریا تلف می شود به دلیل ندادن زکات است و نیز فرمود: خداوند عز و جل زکات را واجب نموده همانگونه که نماز را واجب کرده.

هرکس زکات ندهد نمازش قبول نیست

پیامبر اکرم فرمود: زکات پل اسلام است، امام رضا(ع) فرمود: خداوند نماز را با زکات واجب نمود هر کس نماز بخواند اما زکات ندهد، نماز او قبول خداوندنخواهد بود.

جایگاه زکات در اسلام

پیامبر (ص) فرمود: هر کس با میل و رغبت زکات مالش را بدهد و جز رضای خدا قصدی نداشته باشد: او را در آسمان اول سخاوتمند نامند، و در آسمان دوم بخشده و سوم فرمانبر و در چهارم نیک رفتار و در پنجم عطا کننده و در ششم مبارک و بیمه شده و در هفتم آمرزیده شده. و هر کس زکات نپردازد در آسمان اول بخیل نامندش در دوم لئیم در سوم ممسک(مانع) در چهارم غضب شده، در پنجم در هم کشیده، در ششم بی برکت که مالش در خشکی و در دریا و کوه بی نگهبان است و در هفتم نماز برگردانده، که نمازش را برگردانند و به صورتش بزنند.

پیامبر خدا از کسانی از که زکات ندهند بیزار است

نبی اکرم فرمود: خانه ای که در آن زکات داده نشود رحمت الهی نازل نمی شود. و فرمود: هرگاه مردم زکات مالشان را ندهند خداوند باران نمی فرستد. و دورانی برسد که امت من به مال علاقه مند شوند ولی حساب آن را فراموش کنند( زکات و خمس و حق فقرا را فراموش کنند) اینها از من بیزارند و من هم از اینها بیزارم.

و فرمود: هرکس در پنج مورد به خدا خیانت کند روز قیامت از رحمت خدا بی نصیب است و سر انجامش جهنم است: وضو، نماز، روزه، زکات، کسیکه مطابق دستور پیغمبران وظایف را انجام ندهند به خدا خیانت کرده و کیفرش جهنم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *