دانلود پاورپوینت تحولات شهرسازی و معماری از انقلاب صنعتی تا 1900 – 18 اسلاید


دانلود پاورپوینت تحولات شهرسازی و معماری از انقلاب صنعتی تا 1900 – 18 اسلاید

نگاه اجمالی

انقلاب صنعتی و رشد سرمایه داری در کنار آن تعادل کهن میان فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی را دگرگون ساخت و حوزه بازار را به تمام بخشها گسترش داد و همه چیز را به کالای قابل مبادله تبدیل نمود بطوری که اعتقاد به قدرت مطلق صنعت و موفقیت پولی همه چیز را تحت الشعاع قرار داد. در محیط شهری جدید وضعیت اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی نیز تغییر می‌کند، گیلدها کم‌کم از بین می‌روند، ناامنی شغلی برای افزارمندان و طبقه کارگر بوجود می‌آید، بازار رقابتی برای نیروی کار و فروش کالا گسترش پیدا می‌کند.

کارخانه در این دوره یکی از واحدهای مهم شهری است. معادن زغال سنگ بسیار فعال گردیدند و تولید گسترده آهن و استفاده از نیروی بخار از جمله وجوه تولید اقتصادی در این دوره است. ایدئولوژی مسلط در این زمان فردگرایی و سودمند گرایی است. حمایت از مالکیت خصوصی بسیار با اهمیت است، و دولت سیاست عدم داخله را در پیش می‌گیرد. تحول از نظام افزارمندی به تولید کارخانه‌ای، افزایش ساعات کار را به همراه داشت. بطوری که در شهرهای قرن نوزدهم بین 12 تا 14 ساعت کار معمول بود.

عناصر اصلی مجموعه شهری در این دوره

عناصر اصلی مجموعه شهری جدید کارخانه و راه آهن است و خود شهر به یک زاغه بزرگ مبدل می‌شود. کارخانه هسته اصلی شهر را تشکیل می‌داد و همه ابعاد شهر تحت الشعاع آن قرار داشت. اولین کارخانه‌ها در بهترین مکان شهری نزدیک منابع آب ساخته شده بودند، زیرا به منابع آب فراوان برای ذخیره بخار و خنک کردن سطوح داغ ماشین آلات احتیاج داشتند. در عین حال ارزانترین راه تخلیه مواد اضافی به رودخانه بود. در این دوره هیچ نوع مدیریت شهری یا قانون برای منع استقرار کارخانه‌ها در محلات مسکونی و جلوگیری از آلوده کردن محیط زیست وجود نداشت.

زیرا قانون اصلی این قرن قانون رقابت آزاد بود. هر چه که به سود و سرمایه تبدیل می‌شود مطلوب بود. راه آهن از طرف دیگر تا قلب شهر حرکت می‌کرد و به همراه خود دود و صدا می‌آورد و اغلب شهر را به بخشهایی تقسیم می‌کرد. کارخانه‌ها اغلب نزدیک خطوط راه آهن واقع شده بود. برای مهندسین راه آهن تنها حرکت آنها مهم بود. هیچ گونه توجهی به تاثیر آن در محیط زیست معمول نبود.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18
حجم: 453 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *