دانلود تحلیل و بررسی کامل برج میلاد تهران به همراه فایل سه بعدی برج


دانلود تحلیل و بررسی کامل برج میلاد تهران به همراه فایل سه بعدی برج

مقدمه
فناوری ساخت برج‌های بلند در دنیا، عمر زیادی ندارد. برج‌های بلند از این جهت اهمیت زیادی دارند که برای چندین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی برای انجام یک طرح بزرگ چندمنظوره، طبعاً باید توان فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف در کشور موجود باشد. همچنین باید شرایطی فراهم کرد که همه بتوانند در کنار هم و با برنامه‌ریزی کار کنند.

وقتی کشوری فناوری موشکی دارد، یعنی که مهندسی مکانیک، هوا و فضا، شیمی و متالوژی، کامپیوتر، برق و مخابرات پیشرفته‌ای دارند و مهمتر اینکه می‌توانند این فناوری‌ها را در کنار هم قرار دهند و محصول نهایی تولید کنند. برج هم چنین چیزی است. برای ساختن یک برج، باید توان مهندسی عمران و سازه، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، برق مخابرات و همچنین قدرت تولید و کنترل ساخت قطعات، تاسیسات و غیره وجود داشته باشد و البته شرایطی که این فناوری‌ها بتوانند کنار هم کار کنند. ایده ساختن یک برج مخابراتی ـ تلویزیونی در تهران حدود 8 سال پیش مطرح شد. سپس مطالعات دقیق برای بررسی امکان و چگونگی ساخت آن انجام شد. تا اینکه طرح در سال 1375 رسماً شروع به کار کرد.

برج میلاد به عنوان نخستین تجربه مهندسی کشور در طراحی و ساخت سازه‌های بلند ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است. مجموعه مطالعات سازه‌ای با همکاری مشاور خارجی برای قسمت‌های مختلف این سازه (فونداسیون، بدنه اصلی یا Shaft، سازه رأس و دکل آنتن) منطبق بر معبرترین آیین‌نامه‌های بین‌المللی صورت گرفته و تحلیل‌ها بر مبنای دو مدل، یکی با اعضای یک بعدی و دیگری با اعضای یک بعدی و دو بعدی کنترل شده است. به منظور اطمینان از صحت بارهای جانبی باد مجموعه‌ای از مطالعات تحلیلی و آزمایشگاهی انجام شده است که در این نوشتار در ارتباط با هر یک از آنها توضیحاتی به اختصار ارائه شده است. با توجه به شکل خاص مقطع برج و خاصیت هوابند (Bluff) بودن آن وقوع برخی ناپایداری دینامیکی از موضوعات مورد جستجو و پر اهمیت این مجموعه مطالعات است.

جایگاه سازه مهمی چون برج میلاد در مدیریت بحران زلزله کلان شهر تهران امری است که به کارکرد مخابراتی – تلویزیونی این پروژه چند منظوره مربوط می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام شده در پروژه برج میلاد در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خسارات ناشی از زلزله و انتقال این اطلاعات به مراکز مدیریت بحران کلان شهر، از اهم مواردی است که در این مقاله به آنها می‌پردازیم. بدیهی است هرگونه عملکرد سازه در طول مدت مدیریت بحران بستگی مستقیم به امکان پایداری سازه بعد از زلزله دارد که اشاره کوتاهی نیز به مباحث مربوط به پایداری سازه‌ای خواهیم داشت.

برج میلاد
در سال 1371 از سوی دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد احداث سازه‌ای نمادین به عنوان سمبل شهر تهران در قالب برج و تالار شهر در شهرداری تهران مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان سال 72 گزارش مطالعات شناخت مرحله اول 17 نقطه از شهر تهران را به عنوان مکان‌هایی که می‌تواند هدف مورد نظر را برآورده سازد، تعیین کرد. چهار منطقه شامل تپه‌های عباس‌آباد، لویزان، یوسف‌آباد و کوی نصر به عنوان گزینه‌های برتر برج با کاربری غالب مخابراتی ـ تلویزیونی پیشنهاد شد.

با توجه به معیارهای فنی و اقتصادی و نیز موقعیت خاص تپه‌های کوی نصر در جنوب بزرگراه شهید همت این امکان به عنوان بهترین گزینه برتر برگزیده شد. سپس دستور نقشه‌برداری و مطالعات مکانیکی خاک داده شد و در سال 1373 مطالعات ژئوتکنیک و زمین‌شناسی انجام گرفت. این مکان در مجاورت پارک‌های بزرگ پردیسان و نصر قرار گرفته و در حد فاصل بزرگراه‌های شهید همت، شیخ فضل‌ا… نوری و شهید چمران و رسالت واقع شده است. سپس با بررسی کاستی‌های شهر تهران احداث هتل پنج ستاره و مرکز همایش‌های بین‌الملل مورد توجه قرار گرفت. در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، کمبود فضاهای گردهمایی در شهر بزرگ تهران از نارسایی‌های شهری و در دیدگاهی وسیع‌تر از جمله نیازهای ملی شمرده شد. با توجه به گسترده شدن حوزه خدمات مجموعه تالار و برج و در جهت اجرایی نمودن طرح‌های یاد شده شرکت یادمان سازه راهبری طرح عظیم مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران را به عهده گرفت.

 

فهرست مطالب

مقدمه. 1

برج میلاد 2

اهداف طرح مرکز ارتباطات تهران. 3

معرفی اجزای مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران. 4

برج میلاد 4

مشخصات بدنه برج میلاد 5

مشخصات معماری و کاربردی سازه رأس برج میلاد 5

امکانات ویژه برج. 8

ساختمان لابی.. 8

مشخصات معماری لابی.. 9

امکانات ویژه لابی.. 9

دکل آنتن.. 9

مرکز همایشهای بین‌المللی و مرکز ارتباطات تهران. 9

هتل پنج ستاره مرکز ارتباط تهران. 12

مرکز تجارت بین‌الملل.. 15

سیر مطالعات انجام شده بر روی سازه برج میلاد تهران در برابر جریان باد 17

بارگذاری ناشی از وزش باد 17

معیار آسایش… 17

مطالعات و تحلیل‌های استاتیکی.. 18

انجام تحلیل‌های استاتیکی.. 19

مطالعات و تحلیل‌های دینامیکی.. 21

مطالعات آزمایشگاهی.. 21

آزمایش تونل باد دانشگاه علم و صنعت.. 22

آزمایش تونل باد دانشگاه اونتاریو 23

آزمایش تونل باد روی مدل آیروالاستیک… 23

خلاصه و نتیجه‌گیری.. 26

بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای برج میلاد تهران. 27

ارزیابی لرزه‌ای، برج تلویزیونی، شاخص خرابی، تحلیل خطر‌پذیری.. 27

نقش برج مخابراتی ـ تلویزیونی میلاد تهران در مدیریت ارتباطات پس از بروز زلزله. 32

عدم امکان اعتماد به سیستم‌های معمول ارتباطات.. 33

کاربردهای برج میلاد 33

کارکرد برج میلاد در مدیریت بحران زلزله. 34

1. امکان جمع‌آوری اطلاعات جامع. 34

2. سرعت انتقال اطلاعات.. 35

پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای برج میلاد در هنگام بروز زلزله. 36

1). پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای در مطالعات طراحی.. 36

2). پیش‌بینی‌های پایداری سازه‌ای در روند اجرا 37

موقعیت قرارگیری برج میلاد 37

1). از لحاظ دسترسی به بزرگراه‌ها 38

2) از لحاظ مقاومت بستر.. 38

نتیجه‌گیری.. 38

مطالعات میکروژئودزی و رفتارسنجی ژئوتکنیک برج میلاد 39

شبکه سه بعدی خارج برج. 39

شبکه سه بعدی روی بدنه برج. 40

تراز 2/49 متر 40

تراز 2/145 متر 40

شبکه. 40

نتیجه. 40

مشخصات سازه‌ای برج میلاد 46

مراحل اجرا 47

سازه شش قسمتی.. 48

مشخصات عمومی.. 49

آرماتورگذاری.. 49

اجرای ساختمان ها با قالب لغزنده 53

ضوابط طراحی.. 54

نمای سطح بتن.. 55

چاه های آسانسور 55

سیستم جک… 56

طراحی قالب.. 56

مراجع… 58

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) + به همراه فایل سه بعدی اسکچاب برج میلاد
تعداد صفحات: 58
حجم: 8.28 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *