دانلود پاورپوینت بررسی موزه فرش تهران


عبدالعزیز فرمانفرمائیان متولد سال ۱۲۹۹ تهران. دانش آموخته رشته معمارى از دانشکده هنرهاى زیباپاریس (بوزار). بنیانگذار نخستین دفتر «مهندسین مشاور» تدریس کوتاه مدت در دانشکده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران دهه سی عبدالعزیز فرمانفرمائیان چنان که کامران دیبا از او نقل مى کند کارش را در گاراژ پدرش و با طراحى منازل شخصى براى اقوام و دوستان آغاز مى کند و براى فرار از این تنگنا، خود داوطلب درخواست از دولت براى طراحى و ساخت بناهاى دولتى و عمومى مى شود. کارى که رفته رفته هم پایه اى براى دفاتر «مهندسین مشاور» مى شود و هم عرصه را براى ورود معماران جوان و ایرانى به بازار ساخت و سازهاى کلان باز مى کند و هم زمینه اى مى شود براى رسمیت یافتن و به رسمیت شناختن نظام معمارى و مهندسى که در دهه پنجاه مى رفت با معمارى معاصر غرب همراه شود. مى توان در کارنامه او چه در سالهاى ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ که تنها کار مى کرد و چه در سالهاى ۱۳۴۷ به بعد که دفاتر دیگرى را به همکارى گرفته بود طراحى و اجراى ساختمانهاى زیادى را با کاربردهاى گوناگون پیدا کرد. در این گستره از طراحى ساختمانهاى ادارى و دانشگاهها و مدارس عالى گرفته تا موزه و هتل و کارخانه و برج و کاخ و مجموعه ورزشى، ترمینال فرودگاه و… یافت مى شود. کارهاى بسیار شاخصى که از میان آنها مى توان به کاخ نیاوران، کاخ مادر در سعدآباد، کاخ محمودرضا پهلوى در سعدآباد، ترمینال حجاج و ترمینال مسافرى صدهزارمترى فرودگاه مهرآباد، موزه فرش تهران، پاویون ایران درنمایشگاه بین المللى مونترال (۱۹۶۷)، ساختمان پست تهران، ساختمان مرکزى اداره تلویزیون ایران، استادیوم آزادى با دریاچه، دانشکده کشاورزى کرج، ساختمان هاى دانشگاه تهران در امیرآباد، ساختمان بانک صادرات اصفهان، کارخانه داروپخش درجاده کرج، بیمارستان ۲۰۰تختخوابى براى ارتش در شمال تهران، نقشه جامع شهرتهران (با همکارى ویکتورگروئن)، دهکده خانه درکرج، کاخ پرنس خالد در ریاض (عربستان سعودى) و دهها طرح اجراشده ساختمانى و شهرسازى دیگر اشاره داشت

موزه فرش تهران

این موزه در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. طبقهٔ همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موردی و فصلی در نظر گرفته شده‌است. هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولاتی از قبیل گلیم هم می‌شود.

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار میآید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاه‌کارهای قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود. در کتاب‌خانه موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنر دوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. هم‌چنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طورکلی و کتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتاب‌خانه موزه موجود است‌. در کنار کتاب‌خانه‌، کتاب فروشی موزه نیز مشغول به کار است‌. هم‌چنین برای استفاده از بازدیدکنندگان موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در می آید. همچنین در این نمایشگاه تابلوفرش های نفیس تبریزی فرش تبریز به نمایش درمیآد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند

موزهٔ فرش در «تهران خیابان کارگر شمالی – تقاطع دکتر فاطمی» قرار دارد.

تاریخچه:

در اوایل دهه ی پنجاه گروهی از متخصصان و محققان فرش ایران پیشنهاد احداث موزه ی فرش ایران را به مسئولین وقت دادند.

دلایل احداث:

-احداث و راه اندازی کارخانه های فرش ماشینی و سود جویی سرمایه دارن

-از بین بردن جنبه های فرهنگی-هنری این صنعت

-اتخاذ سیاستهای غلط در قبال پیشرفت تکنولوژی که باعث برهم خوردن اقتصاد بین خانه های روستایی که عمدتا تولید کنندگان قالی بودندوهمچنین باعث تضعیف بازارهای بین المللی فرش ایران شد.

اهداف موزه:

پژوهش در سوابق‌، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش‌، خاصه در ایران‌، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، از اهداف موزه به شمار می آید.

موزه ی فرش در سال 1340به صورت نا تمام به منظور گالری فرش ساخته شده و 15سال به صورت متروکه ماند و سپس اوایل سال 55 ه.ق کار همراه با تغییرات کلی آغاز شد.

در حین عملیات ساخت گروهی مسئول جمع آوری فرشهای گوناکون از ایران و جهان شد.

بدین ترتیب نمایشگاه موزه فرش ایران در22بهمن 56 برای بازدید عموم گشایش یافت.

این موزه امروزه یکی از قویترین موزه های تخصصی جهان به لحاظ داشتن قالی های متنوع و یکی از زیباترین موزه ها به لحاظ نوع معماری ساختمان محسوب می شود.

این فایل پاورپوینت در 51 اسلاید خدمتتون تقدیمتون میشه