دانلود پروژه آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی بزرگراه نواب مناطق تهران


خیابان نواب که یک خیابان شمالی – جنوبی در تهران مرکزی است . یک نقش حیاتی و مهم در اتصال برخی مناطق و محلات در خلال این ۷۰ سال گذشته داشته است . کل پروژه ۸۰۰ هکتار بوده و شامل برخی از این محلات می باشد و قبل از احداث جمعیتی حدود ۲۵۹۸۲۸ نفر را در بر می گرفت .

 

معماری :
ساحتمانها اکثرا ۵۰ تا ۶۰ ساله بوده و شامل عماراتی یک تا دو طبقه می باشند که نمایانگر معماری دوره ای پهلوی دوم می باشد . منطقه دارای هویت اجتماعی با روابط و پیوندهای قوی فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی و حس تعلق بوده که شامل چند همسایگی معروف و شناخته شده با روابط بسیار دوستانه و اتحاد و انسجام بوده اند که در حال حاضر تمامی این روابط توسط پروژه بازسازی و ساخت و ساز نواب از بین رفته است .

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
مسیر بزرگراه نواب بطول ۵۵۲۹ متر از میدان توحید و در ادامه بزرگراه شهید چمران آغاز و تا شمال پادگان قلعه مرغی ادامه می یابد و به ۵ قطعه یا فاز به شرح زیر تقیسم گردیده است :
قطعه اول از میدان توحید تا خیابان آذربایجان به طـــول ۱۱۱۴۰ متر
قطعه دوم از خیابان آذربایجان تا خیابان امام خمینی به طول ۷۹۳ متر
قطعه سوم از خیابان امام خمینی تا خیابان سینـــا به طول ۱۰۱۵ متر
قطعه چهارم از خیابان سینا تا خیابان هلال احمــر به طول ۱۱۸۰ متر
قطعه پنجم از خیابان هلال احمر تا قلعه مرغــــی به طول ۱۴۰۱ متر
طرح اولیه :
طرح اتوبان شهید نواب در اولین طرح جامع تهران ۱۳۴۵ مطرح گردید ولی مقیاس پروژه طیف تخریب و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح آنقدر بالا بود که هیچ مقام مسئول یا سازمانی جرات آغاز و افتتاح پروژه را نداشت . سرانجام در اواخر سال ۱۳۷۰ بود که شهرداری تهران طرح را پذیرفت و شروع به اجرا و انجام آن کرد . علاوه بر مسیر موتوری ، وسایل نقلیه ، تصمیم گرفته شد که یک مسیر دهلیز مانند را به مجموعه جهت ایجاد یک منطقه مسکونی ، تجاری ، اداری برای استفاده مردم با تراکم بالا اضافه کنند .
شروع طرح :
اجرای واقعی پروژه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد . ساختمانها با تراکم بالای ۱۵ طبقه و کارکردهای مسکونی، تجاری و اداری پیشنهاد داده شدند . انتظار میرفت پروژه در عرض ۴ سال به اتمام برسد ولی وسعت مداخله و بارسنگین مالی و ضعف مدیریت شهری از جمله دلایلی بودند که پروژه برای چندین سال به طول انجامید . فشارهای مالی بعداً مقامات شهری را وادار کرد که تمامی فضاهای فرهنگی ، آموزشی و همچنین فضاهای سبز را به دلیل غیر اقتصادی بودن آنها از طرح حذف کنند .
اهداف پروژه :
تعادل بخشی بین تامین نیازهای خدماتی بافت و بازده اقتصادی طرح . که به همین منظور بخش قابل توجهی از زمین های سازمان نوسازی شهر تهران به کاربریهای خدماتی مورد نیاز بافت همجوار بزرگراه اختصاص یافته است.
پوشش سقف بزرگراه نیز با هدف کاهش مضلات صوتی کاربیهای کنار بزرگراه ایجاد فضای جمعی و همچنین اتصال بافت دو طرح بزرگراه مطرح شده است .
زمینه سازی برای تحقق نوسازی مردمی – مشارکتی در بافت همجوار .
تاکید بر شهروند مداری ، محله محوری و ایجاد فضاهای جمعی در محدوده طرح .
تقویت نقش بزرگراه در سازمان فضایی شهری .

به همراه فایل اتوکد چهارراه لشگر , فایل اتوکد خیابان کارگرجنوبی , فایل اتوکد بزرگراه نواب , فایل اتوکد خیابان کمیل , فایل اتوکد خیابان معیری , فایل اتوکد بیمارستان روزبه

و…..