معماری اکوتک


اهداف معماری اکوتک

žبرخی از معماران برای ایجاد پیوند و هماهنگی بین انسان و محیط طبیعی از طریق فضای معماری به فکر استفاده از مصالح و مواد طبیعی و در مواردی کاربرد روشهای بومی افتادند و خصوصیات مصالح سنتی را از نو شناختند . ” معماری بومی که نتیجه پذیرش معیارهای معماری مردمی ، به عنوان روش طراحی توسط مهندسان معمار می باشد . این معماری وسیله ای برای ادامه ارزشهای ریشه دار، در یک بافت نوین است .”

ž

žمعماری اکوتک  با هدف حفظ محیط زیست بر موارد زیر تأکید دارد :

ž– کاهش اتلاف و پخش انرژی در محیط

ž– کاهش تولید تأثیر گذارنده ها بر سلامت انسان

ž– استفاده از مواد قابل بازگشت به چرخه طبیعت

ž– رفع سموم مواد

žاصل طراحی در این سبک بر این اصل استوار است که ساختمان ، جزئی کوچک از طبیعت پیرامونی است و باید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کند و در چرخه حیات قرار گیرد . معماری اکوتک ، طراحی است مردمی و لذا کیفیت فضاهای داخلی ساختمان اهمیت ویژه ای می یابند . حال این سئوال مطرح است که کیفیت خوب چگونه حاصل می آید ؟ بدون تردید کیفیت مطلوب بدون توجه به طبیعت ، نورگیری مناسب فضاها و تهویه مطبوع فراهم نمی آید . در ضمن از آنجا که پایداری و ماندگاری خود ساختمان به عنوان یک پدیده مد نظر است ، لذا ساختن با کیفیت بالا و استفاده از مصالحی با قابلیت ماندگاری طولانی نیز باید در نظر گرفته شود. رسیدن به چنین شرایطی با استفاده از مدیریت کارآمد و به کار گیری آخرین تکنولوژی ها صورت می گیرد. دستیابی به استانداردهای بالای کیفیت ، امنیت و آسایش که در واقع سلامت انسان ها را تأمین می کند از مهمترین اهداف معماری اکوتک است . در ضمن این نکته را نباید نادیده گرفت که بهره گیری از تجربیات گذشتگان در بهبود کیفیت معماری، راهگشای دستیابی به طراحی پایدار خواهد بود .
بهبود کیفیت معماری در طراحی اکوتک در راستای نیل به یک هدف صورت می گیرد و آن هم آسایش است . نکته مهمی که در این نوع معماری مورد توجه قرار می گیرد ، آن است که تمامی عوامل دخیل در آسایش ، مرتبط با هم و به صورت یک سیستم واحد در نظر گرفته می شود . آنچه زیر مجموعه آسایش در معنای عام آن قرار می گیرد عبارتند از : آسایش ، آرامش ، امنیت ، ایمنی و سلامت .

نتیجه آنچه به تفصیل پیرامون معماری گفته شد ، نشان دهنده نوعی نگرش به معماری است که بر چند نکته اساسی اشاره دارد :

۱- کیفیت گرایی
۲- توجه به آینده
۳- توجه به محیط

لذا معماری اکوتک یک سبک فرمال و برگرفته از شرایط زودگذر و هیجانات آنی نیست ، بلکه در بطن خود واجد مفاهیم عمیقی است که پیوند دهنده انسان ، طبیعت و معماری است .

موزه ی هنر میلواکی

مشخصات ساختمان MAM
معمار: سانتیاگو کالاتراوا
مکان: میلواکی، ویسکانسن، ایالات متحده
تاریخ ساخت: سال 1994 تا 2001 میلادی
مساحت کل ساختمان: 13هزار متر مربع
طول بنا: 149 متر
بیشترین عرض بنا: 43 متر
حداکثر ارتفاع بنا :11/3متر
هزینه اجرای پروژه :

بیش از 100 میلیون دلار

و ….

لغات کلیدی:
–  حفظ محیط زیست
–  تکنولوژی پیشرفته
–  توجه به آینده
–  بازیافت
–  انرژی تجدید شونده
–  علم
–  سایبرنتیک

ساختمان شاخص:  دفاتر درآمد داخل سرزمین

معمار : ریچارد راجرز

این فایل پاورپوینت در 18 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.