دانلود پاورپوینت معماری های تک و اکوتک – 96 اسلاید


با اوج گیری معماری در نیمه دوم قرن بیستم ومعماران برای عملی کرن طرح ها و افکار بلند پروازانه خود سعی در نو اوری وافرینشی متفاوت با گذشته داشتند. همزمان با رشد علم معماری تکنولوژی نیز در حال رشد بودو بعضی از معماران بر جسته از جمله میس ون دروهه و لوکور بوزیه اقدام به استفاده از تکنولوژی روز در معماری کردند. فلز وبتن از عواملی بودند که با پیشرفت علم و خلاقییت برخی از معماران تاثیر شگرفی در معماری نهادند و تا به امروز نیز با تحولات جدید همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

با گسترش تکنولوژی پایه های جنبشی جدید( که بعدها های تک نام کذاری شد ) بنیان گذاری شد.برای مثال میتوان به ساختمان سیگرام(1958) میس اشاره کرد.

درآغاز این جنبش فن اوری تاثیرات نا مطلوبی را در معماری به جای گذاشتو بیشتر به جنبه های کارکرد گرایی در معماری پرداخت و روح طراحی را در معماری نا دیده گرفت در حقیقت معماری پیچیده (فن آوری بالا )و مبهم(روح معماری)را بوجود آورد.

پس از گذشت چند سال از یک طرف مساله پیچیدگی در معماری واز طرف دیگر کم رنگ شدن عوامل محیطی در این نوع طراحی باعث کم رنگ شدن این جنبش گردید.

همزمان با رشد جنبش های تک گروه حامی توسعه پایدار که از سال 1970 شکل گرفته بوددر سال 1990 طی کنفرانسی ابعاد توسعه پایدار را که شامل علم و تکنولوژی- میگردیدبیان نمود.

مسائل ذکر شده در مورد مشکلات های تک واز طرفی رشد توسعه پایدار همزمان با این جنبش عده ای از معماران را بر آن داشتکه از تکنولوژی در هماهنگ سازی طبیعت با معماری استفاده کنند.این امر منجربه ایجاد و شکل گیری معماری اکو تک در برابر اکو تک گردید.

با پیشرفت اکو تک انواع گوناگونی از ساختمانها در زیر مجموعه این گرایش بوجود آمد که هر کدام ویژگیهای خاص خود  را دارد . در این گرایش در حقیقت معماری و تکنولوژی بر روی یکدیگر تاثیر ومتقابل گذاشته اند نه یکطرفه.

از نمونه های شاخص اکو تک میتوان به  گنبد رایشتاک آلمان- شهرداری کاکه کاوا ـ بانک تجاری فاستر در آلمان و مرکز ژان ماری اثر رنتزو پیانو اشاره کرد.

در سال 1971، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام‌های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژپمپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه‌ای از دودکش‌ها، آبگردان‌ها، لوله‌های تأسیساتی و ستون‌ها، تیرها، بادبندها، راه پله‌ها و مسیرهای رفت‌ و آمد تشکیل می‌داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام ‌های ـ تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید.

 

فهرست مطالب:

معماری های تک و اکوتک

معرفی کارهای شاخص سه معمار زیر در سبک هاتک و اکوتک

ریچارد راجرز

رنزو پیانو

نورمن فاستر

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 96
حجم: 7 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *