دانلود پاور پوینت شهر خلاق


در جهان آینده خلاقیت ضرورت است ، به عنوان آنچه که باید باشد نه آنچه که بودنش خوب است. به طوری که بین شهری شکوفا و سرزندگی بخش و شهری خلاق رابطه ای مستقیم وجود دارد. امروزه نیز حرکت جهان به سوی زندگی هرچه بهتر و با کیفیت تر است ، در این مسیر برای ارتقاء کیفیت زندگی شهری توجه به شهرها به عنوان مراکز اصلی گرداننده این جریان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در سال 1980 زمانی که جهان آرام آرام به سمت تغییراتی گسترده در جریان اطلاعات پیش می رفت ایده شهر خلاق ارائه گشت ، شهرهای صنعتی شروع به گسترش و بازسازی ساختارهای خود کردند و این تئوری با پیدایش فناوری نوین و به خصوص ارتباطات اینترنتی تسهیل شد به طوری که حرکت به سمت شهرهای خلاق بر پایه تمرکز بر قدرت اندیشه و ارزش گذاری آن بر پایه اختراعات و نوآوری ها در حوزه فرهنگ و اطلاعات آغاز شد.

در اواخر قرن بیستم نظریه ای به نام شهر خلاق مطرح شد که از مفاهیم جدید در عرصه مدیریت شهری است و با مفاهیم کارآفرینی قرابت معنایی دارد. بر مبنای این نظریه شهروندان شهر خلاق بایستی به راحتی و با خیالی آسوده به ارائه نظرات و پیشنهادات خود بپردازند و فضای شهر باید جاذب استعدادهای خلاق در زمینه های تخصصی و گوناگون علمی باشد. اقتصاد این شهر بر اساس نوآوری ها و ایده های شهروندان خلاق به بالاترین سطح بازدهی رسیده و با پویایی که در همه ابعاد آن به وجود می آید به پایداری نیز خواهد رسید. جدایی گزینی اقشار فقیر و غنی اتفاق نخواهد افتاد و فاصله طبقاتی در جامعه به پایین ترین حد آن خواهد رسید. کالبد شهر نیز به بهترین و زیباترین شکل ممکن درآمده و شهروندان و گردشگران از زیبایی بصری و امنیت اقتصادی _ اجتماعی حاکم بر شهر خلاق لذت خواهند برد.

از طرفی حصول این موارد متکی به اقتصاد فرهنگی و نقش آن در توسعه اقتصادی شهرهای جهان است و گواه این امر حضور پررنگ متغیرهای اقتصاد فرهنگی در برنامه های تحول اقتصادی شهرهای جهان می باشد. هنر ، موسیقی، تئاتر، رسانه های خبری و دیحیتالی، گردشگری شهری، ویدئو، کامپیوتر، تبلیغات و برگزاری رویدادها و فستیوال ها از جمله این متغیرها به شمار می آید.در این راستا نظریه شهر خلاق توسط ریچارد فلوریدا مطرح گردید که به باور آن، جذب افراد خلاق موجب قدرتمند شدن شهرها و بالندگی اقتصادی آن می گردد.

این نظریه برخلاف جدید بودنش به سرعت در میان دانشمندان، جغرافی دانان و پژوهشگران شهری مورد پذیرش قرار گرفته است که در ادامه به بررسی بیشتر آن پرداخته خواهد شد.

امروزه رقابت اصلی در فرآیند جهانی شدن بین مراکز شهری می باشد و نه میان دولت ها و ملت ها، اما رقابتی که بین شهرها در عصر جهانی شدن وجود دارد یا خواهد داشت، جذب افراد متخصص است. اگر در گذشته جذب کارگر ماهر و نیمه ماهر مد نظر بوده اکنون رقابت در جذب کسانی است که در زمینه تکنولوژیکی و اطلاعات مهارت دارند. شهرها امروز و در آینده سعی می کنند محیطی را فراهم سازند که متخصصین راغب شوند در آن محیط زندگی کنند و در مقابل تخصص خود را بدون دغدغه در اختیار جامعه قرار دهند.

امروزه نبوغ و خلاقیت انسان ها نقش غیرقابل انکاری در تقویت منابع غیرطبیعی و کاهش اتکاء به منابع طبیعی محدود و پایان پذیر داشته است، به طوری که محیط شهری موفق محیطی قلمداد می شود که بتواند استعدادها را پرورش داده و جذب کند و همچنین بخش های جدیدی را به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهر بیفزاید.

این فایل پاورپوینت در 35 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.