دانلود پروژه تحقيقاتي بررسي رابطه روش شاگرد محوري با خلاقيت دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 9 تهران


ra4-1368

مقدمه

تحولات و پیشرفت های سریع علوم تجربی در سده های اخیر دگرگونی های شگفت آوری را در زندگی انسانها به وجود آورده است. اختراعات و ابداعات پی درپی، رشد صنایع، تاثیر غیرقابل انکاری در بهبود وضع معیشت بخش عمده ای ازجوامع بشری برجای نهاده و بسیاری از کشورها را از شیوه مبتنی بر اقتصاد کشاورزی و سنتی به روشهای نوین زندگی که مبتنی بر ویژگی های جامعه صنعتی و توام با رفاه بیشتر سوق داده است .

نظامهای آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن، با توجه به پیشرفت جوامع بشری نیز همواره دستخوش تغییر و تحول است و تحول آموزشی خود معلول تحول اجتماعی و تحول صنعتی و تکنولوژی است زیرا در یک جامعه ساده، نیازها ساده وروش ارضای نیازها نیز ساده است.

در چنین جوامعی دایره آموختنی ها گاه آنچنان محدودندکه هرکس می تواند ادعا کند که «هر آنچه آموختنی است فرا گرفتم» ولی در جوامع پیچیده و پیشرفته سرعت تحول نظامهای آموزشی آنچنان سریع است که هر چند سال یکبار، در ساختار نظام آموزشی دگرگونی کلی ایجاد می شود.

با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع نیازهای فردی و اجتماعی نیز پیچیده
می شوند. ارضای نیازهای پیچیده نیز در جای خود احتیاج به علوم و فنون پیچیده در سایه روشهای آموزشی پیچیده امکان پذیر است.

آموزش و پرورش بعنوان مهمترین نهادی است که در جوامع مختلف نقش اصلی در پرورش استعدادهای همه جانبه دانش آموزان را بر عهده دارد. این نهاد از یک سو وظیفه آموزش دانش ها و تجهیز دانش آموزان به اطلاعات مورد نیاز آنها را به عهده دارد و از سوی دیگر
می بایست زمینه ای را فراهم آورد تا به رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و استفاده صحیح و جهت دار از این استعداد و توانایی کمک نماید.

موفقیت در هر سیستم آموزشی از جمله آموزش و پرورش و نیز دوره متوسطه وقتی حاصل می شود که اهداف دوره مذکور محقق شود. دستیابی به اهداف همواره و به شدت بستگی به کیفیت آموزشی دارد که معلمان فراهم می آورند.

به این جهت وظیفه و مسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است دیگر نمی توان با روشهای سنتی، جامعه و افراد آن را بسوی یک تحول پیچیده و پیشرفته سوق داد.

بیان مسئله:

پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی رابطه روش شاگرد محوری با خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 9 تهران می باشد.

بی شک شناسایی و رفع مشکلات فرآیند یاددهی، یادگیری و تلاش در جهت فراهم نمودن محیطی مطلوب و دلنشین جهت سرعت و عمق بخشیدن به یادگیری می تواند معلمان را بعنوان یکی از مهمترین عناصر این فرآیند یاری رساند و کارآیی آنها را در جهت تحقق اهداف افزایش دهد.

امروزه فعالیت در مدرسه و آموختن خود بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است. دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته، به شاگرد و تربیت او نگریست آنهایی که با روشهای سنتی آموزش دیده اند می دانند که چگونه نشستن سر کلاس، گوش دادن به صدای یکنواخت معلم، حفظ کردن بدون فهم مطالب درسی، دلهره و اضطراب ناشی از امتحان و سرزنش معلمان و والدین، چگونه موجب نفرت و گریز دانش آموزان از کلاس درس و محیط آموزشی می گردید.

اولین گام برای موفقیت در کار معلمی، ایمان به رسالت معلم و عشق ورزیدن به شاگردان است. معلم باید از ویژگی های شخصیتی مطلوبی نیز برخوردار باشند، زیرا شخصیت او و علاقه و ایمانش از عوامل بسیار مهم و موثر در فرآیند آموزش است.

در این پژوهش مسئله حائز اهمیت این است که معلم در جریان تدریس با عوامل مختلف و متعددی سر و کار دارد که چگونگی انتخاب، به معلم کمک می کندکه با کنترل صحیح این عوامل، روش تدریس مناسبی را که انتخاب نموده محیطی را بوجود آورد که در آن یادگیری بطور مطلوب و موثرتر انجام پذیرد و نیز میزان خلاقیت دانش آموزانی که با
روش شاگرد محوری آموزش می بینند از سایر دانش آموزانی که با روش تدریس معلم محورآموزش داده می شوند چگونه می باشد. این پژوهش در سطح مقطع متوسطه دانش آموزان پسر منطقه 9 تهران به انجام می رسد و مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به بررسی های بعمل آمده پژوهش هایی در زمینه خلاقیت و روش شاگرد محوری بصورت جداگانه و در ارتباط با موضوعات مختلف انجام گرفته است که هیچگونه تشابهی با موضوع این پژوهش ندارد.

این پروژه در 70 صفحه خدمت شما ارئه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *