دانلود تحقیق بررسي اختلال يادگيري در دانش آموزان تيزهوش و روش هاي مشاوره با اين دانش آموزان
مقدمه
تيزهوشي الزاماً مساوي پيشرفت تحصيلي نيست. بخش كوچكي از كودكان تيزهوش،عملكردي كاملأ ضعيف دارندكه به آن ها كم پيشرفت مي گويند.در مورد اين كه چرا اين كودكان عليرغم داشتن هوش بالا در يادگيري موفق نيستند و مدرسه را ترك مي كنند، نظرات متفاوتي وجود دارد. سيماي شخصيتي ترك تحصيل كنندگان نشانگر اين موضوع نيست كه آنها مخالف با يادگيري هستند بلكه در عوض اين ماهيت مدرسه است كه ممكن است مانع مهمي به حساب آيد (كاكاوند ،1385).
از گذشته دور بسياري از متخصصان تربيتي بر اين باور بودند كه تيزهوشي و اختلال هاي ويژه در يادگيري با هم همراه نمي باشند . اما امروزه اين ديدگاه پذيرفته شده است كه يك فرد مي تواند ويژگي هر دو گروه را داشته باشد
با اين وجود هنوز دانش آموزان تيزهوشي كه داراي اختلال هاي يادگيري مي باشند به طور فراوان در مدارس عادي وجود دارند ( يار محمديان،1387).
با توجه به اين كه امروزه 2 تا 10 درصد از دانش آموزاني كه از برنامه هاي تيزهوشان استفاده مي كنند داراي اختلال هاي يادگيري ويژه مي باشند(آدريانا،2001) پژوهش هاي فراواني در اين زمينه صورت گرفته كه به برخي از آن ها اشاره خواهيم كرد.
هوش
در مورد مفهوم انتزاعي هوش توافق علمي وجود ندارد . تا به حال تعاريف گوناگوني در مورد اين مفهوم با اهميت ارائه شده است كه هر كدام به تنهايي كافي نيستند . به هر حال ، مي توان به سه مولفه اشاره كرد كه اكثريت متخصصان بر سر آن توافق دارند :
1- توانايي پرداختن به مسايل انتزاعي بيش از امور عيني
2- توانايي حل مساله – درگير شدن در موقعيت هاي تازه و جديد
3- توانايي فراگيري-به ويژه فراگيري و استفاده از امور انتزاعي مشتمل بر واژه ها و نماد هاي ديگر (كاكاوند،1385).
به اعتقاد اليتس (1982) هوش عبارت است از رفتارهاي سازشي فرد با برخي از اجزاي مساله گشايي مشخص مي شود و هدايت گر آن فرايندها و عملكردهاي شناختي است.
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه 1
هوش 2
تعريف تيزهوشي 2
ويژگي هاي دانش آموزان تيزهوش و با استعداد 3
اختلالات يادگيري 5
تشخيص دانش آموزان تيزهوش با اختلال يادگيري 6
ويژگي هاي دانش آموزان تيز هوش با اختلال يادگيري 8
علل اختلال هاي يادگيري ويژه در در دانش آموزان تيزهوش 10
روش هاي مشاوره فردي و گروهي با دانش آموزان تيز هوش داراي اختلال يادگيري 12
مشاوره گروهي 14
توصيه هايي به والدين و معلمان 16
رهنمود هاي لازم به والدين 16
رهنمود هاي لازم به معلمان 18
اختلالات یادگیری ها 19
مغز و فرایند یادگیری 19
ارزش يك تصوير برابر است با حداقل 10000 واژه 21
فكر كردن در قالب تصاوير 23
بازي هايي به جهت تقويت عضلات كوچك و بزرگ دست 29
تقويت نظام ديد حركتي 30
تقويت جسم فضايي 31
بازي هايي كه جهت ايجاد هماهنگي در عملكرد دو نيكره ي مغز 31
بازي هايي كه جهت ايجاد و تقويت خلاقيت و تفكر در كودك 31
مشكلات تشخيص 36
راهنمايي هايي براي كار با دانش آموزان با نيازهاي خاص 37
بد خطی — نارسا نویسی 39
عوارض ناشي از ضعف در عضلات ظريف دست 39
فعاليت هاي ترميمي براي تقويت عضلات دست 40
ريشه يابي 43