دانلود تحقیق و بررسی معماری مسجد جامع قزوین


دانلود تحقیق و بررسی معماری مسجد جامع قزوین

موقعیت قزوین:

قزوین یکی از شهرهای بزرگ ومهم ایران وجزء استان های مرکزی ایران است.

حدود آن از شمال به گیلان ازمشرق به تهران واز جنوب به همدان وساوه واز مغرب به خاک زنجان است.

قزوین در سر چهار راه تاریخی و تجاری ایران واقع در فاصله  144کیلومتری تهران قرار دارد.

مرکزتقاطع راههای تهران به گیلانِ,تهران به اذربایجان, تهران به کرمانشاه وراهن تهران به تبریز است.

واز لحاظ موقعیت جغرافیایی در ایران کم نظیر بلکه بی نظیر است ، قزوین در 50درجه طول شرقی گرینویچ و36درجه و15دقیقه عرض شمالی ودر ارتفاع 1302متری از سطح دریا قرار دارد.

هوای آن نیمه خشک ,متغیرومایل به سردی است که حداکثر گرما در گرمترین روزهای تابستان در38درجه بالای صفر است وسردترین روزهای زمستان تا 19 درجه زیر صفر است.

تاریخچه شهر قزوین:

بعضی از مورخین عقیده دارند که شهر قزوین از بناهای شاپور ذوالاکتاب بوده و برخی به شاپور اول سا سانی نسبت می دهندوبعضی دیگر گفته اند:از بناهای هر فربن شاپوربن اردشیر بابکان است. نام قزوین در اصل کشوین یا کجوین بوده وعربها ان را معرب کرده و قزوین نامیدند این شهر در حمله اعراب ویران گشت و در زمان عثمان خرابیهای ان آباد ومرمت شددر زمان خلافت عباثیان حصاری بر آن شهر کشیده شد. و در زمان هارون الرشید و حکام تازمی،سپس سلاطین سلجوقی،برخی بناها برپا گردید و به ایجاد آثار دینی و مرمت آنها توجهی بسیار گردید و شهر روبه ابادانی و توسعه نهاد.

در حمله ی مغول تلفات و خرابی های بسیاری بر قزوین وارد شد و عمارات آن ویران گردید.

شاه طهماسب اول صفوی در سال 944هجری پایتخت خود را از تبریز به قزوین انتقال داد ودر زمان سلطان محمد خدابنده و شاه عباس اول پایتخت بود.

شاه طهماسب وشاه عباس بناهای مجلل و عمارات وعالی وباشکوهی در ان ساختند و به وسعت وابادانی ان افزودند بطوریکه بعد از اصفهان مهمترین شهر ایران محسوب گردید.

وضعیت تاریخی قزوین:

قزوین شهری است کهن و از حیث اثار تاریخیو باستانی حائز اهمیت و اعتباری فراوان است و با اینکه در طول زمان در معرض عوارض و حوادث مخرب واقع شده و لطمات وصدمات بسیار دیده،هنوز یکی از مراکز جالب توجه آثار باستانی است،آثارهر دوره از ادوار گذشته از عهود بسیار قدیم تا قرون اخیر را میتوان باز یافت.

باستان شناسان و مورخانیکه از این شهر و نواحی آن دیدن کردند و با کاوشهای علمی آشنا شده نظرات جالبی در مورد ارزش اثار باستانی که در حال حاضر بر پاست و همچنین آثار زیر خاکی که در حفاریهای خوروین و اسماعیل آبادو سایر نواحی ونقاط دشت قزوین به عمل آورده اند نه تنها دلالت برقدمت و سوابق تاریخی قبل از اسلام دارد بلکه نشان دهنده ی تمدنهای بسیار دور بشری یعنی در حدود هفت هزار سال قبل از است و مینماید که در این دشت نقاط پیش از تاریخی بیشماری وجود دارد،که میتواند موضوع کاوشهای دقیقی گردد.

از دوره ی تمدن اسلامی و دوره های بعد از آن نیز آثار بناها ونمونه های شکوهمند:از مساجد ،مدارس،و عمارات و بقاع ومراقد مطهر امامزادگان و بزرگان که شامل دقایق فن معماری ،هنر نمایشها،تزئینات بسیار ظریف از انواع گچبری،کاشیکاری،نقاشی،منبت کاری انواع خطوط و مشبک سازی در داخل و خارج شهر مشاهده میشود که هریک در نوع خود جالب و یادگاری از مردم نیکوکار است ومبین هنرو ذوق  سرشار و مهارت و تبحر کامل،استادان وهنرمندان فریبا افرین روزگاران گذشته این دیار است ونیز از نظر تغییر و تحول آثار به تناسب تحولات اجتماعی دوره های مختلف در زمینهی دانشهای باستان شناسی،جامعه شناسی،تاریخ میباشد که مطالعه ی آنها برای اهل تحقیق بسیار جالب توجه میباشد.

اینک تحقیق و تالیفی هر چند مختصر از بنای تاریخی مسجد جامع قزوین را به رشته ی تحریر در می آوریم و امیدواریم که مورد لطف ومطالعه ی استاد ارجمند و گرامی خانم مهندس فرید نیا واقع گردد.

مسجد جامع کبیر:

مسجد جامع کبیر مهمترین مسجد قزوین است که در محله ی دباغان و در کنار حاشیه ی غربی خیابان سپه کنونی واقع شده است این مسجد نه تنها در قزوین بی نظیر است بلکه میتوان ادعا نمود که در سرتا سر ایران نیز منحصر به فرد است.

گنبد با شکوه و مناره های مجلل و ایوان های رفیع وگچبری های نفیس وساختمان محتشم آن نشانه ی بهترین سبک معماری و هنر مندی عصر سلجوقی و عهد صفوی

27 اسلاید ورد به همراه یک پاورپوینت گخ شامل 94 اسلاید عکس از این بنا  می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *