معماری فرم


طراحی یعنی ترکیب نمودن فرم ها با نظمی خاص ، و فرم توسط یک سیستم سازنده ظاهر میشود.

رشد یعنی سازندگی

درنظم نیروی خلاقیت نهفته است.   (لویی کان)

qمهمترین موضوعی که در هر مسئله طراحی یک معمار با آن روبرو می باشد مرحله تصور، انتخاب یا ساخت فرم فضای معماری خویش میباشد.انتخاب فرم در معماری را نهایی ترین تصمیم و در حقیقت محصول هنری و کالبد فیزیکی آن واکنش معمار در پاسخگویی به مسئله طراحی میدانیم. نقطه انتهایی در یک معماری و آغاز پیدایش فضا.

این فرم متبین تمام خصوصیات محتوایی ، حسی و فضایی اثر معماری میباشد که هنرمند قصد بیان آن را داشته است.قدرت و دقت معمار در انتخاب ویژگیهای آن ، بر درک بهتر و درست تر معماری او توسط بیننده تاثیر قطعی و در تحقق هدف طراحی نقش بسزایی دارد.

زمانیکه فرمی در خود معنایی خاص پا به عرصه حضور مینهد در آن لحظه بی واسطه ترین پل ارتباطی هر مخاطبی با اثر ، احساسات خواهد بود که وقتی آنقدر بیواسطه حس میشوند نیاز به هیچ جمله یا نوشتاری برای نقد و تحلیل آن ضرورت نمی یابد. هنگامیکه فرم ها را بدرستی نشناسیم و نتوانیم تولید کنیم تحقق هر معنا و نظریه ای به صورت معماری ناقص می باشد. معماری فرم پردازی است و آن هم در خدمت ایجاد فضا.

اندیشه ای که تبدیل به فرم نشود یا معمار اندیشمندی که فرمی در خور اندیشه هایش نتواند ایجاد کند، نه آن اندیشه محلی از معماری دارد و نه آن معمار دستی در این هنر .برای این تجربه فرمی نیاز به مواد خام جهت ساخت فرم و ابزار و شیوه ای جهت تغییر و تجزیه و ترکیب این مواد خام و تبدیل آن ها به فرم های متنوع مباشد.

دانلود پاورپوینت معماری فرم

از کتاب معماری فرم پیرداوری

این فایل پاورپوینت در 29 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.