دانلود پاورپوینت میدان سن پیتر رم


 

 

vشهر واتیکان

vتاریخچه میدان

vسبک باروک در معماری

vعناصر میدان

vمعرفی محورهای دید شاخص جهان

vمحور دید میدان سن پیتر

vفضای داخلی کلیسا

vمراسمات و تجمعات در میدان

vنظر شخصی

vمنابع

شهر واتیکان

شهر واتیکان ، یکی از مقدس ترین مکان ها در مسیحیت، به گواه تاریخ بزرگ و سرمایه گذاری معنوی نیرومند است. مجموعه ای منحصر به فرد از شاهکارهای هنری و معماری در داخل مرزهای این کشور کوچک نهفته است. میوه از نبوغ ترکیبی از برامانته، رافائل، میکل آنژ، برنینی و مادرنا.

تاریخ کلیسای سنت پیتر قدمت تقریبا 2000 سال است. کلیسای اعظم سن پیتر در فاصله سال های 1506 تا 1626 میلادی بنا گردید،اما فاقد یک صحن ورودی مناسب بود تا آنکه برنینی در سال های 1655 تا 1567 دو بخش مهم یک مجموعه پیاتزای سه بخشی را به اجرا در آورد. این فضاها عبارت اند از پیاتزای رتا که مستقیما در مقابل کلیسا قرار دارد و پیاتزای وسیع اوبلیکو که به وسیله ردیفهای ستونهایی به شکل نیمدایره قرار گرفته اند، محدود گردیده است وپیاتزای روستیکوچی که هیچگاه تکمیل نگردیده و سن پیتر را به رودخانه تیبر متصل میکند(موریس 1383-203)

برنینی برای تهیه این طرح گوی سبقت را از طرح های طراحان برجسته عصر خویش ربوده بود .وی می بایستی ستون یادبودی که در سال 1568 توسط سیکتوس پنجم بر پا شده بود و فواره ای که در سال 1613 توسط مادرنا ساخته شده بود را در طرح خود بگنجاند.

تاریخچه میدان

سنت پیتر(saint peter)، یکی از دوازده حواریون عیسی مسیح و با توجه به سنت، اولین اسقف رم بوده است.پس از مصلوب شدن عیسی مسیح در قرن 1، سنت پیتر در زمان و موقعیت برجسته در میان پیروان عیسی و از اهمیت زیادی در تاسیس کلیسای مسیحی بود. اعتقاد بر این است که سنت پیتر در طول سفر به رم در سال 64 به شهادت می رسد. سن پیتر در این مکان که یک گورستان بود، به خاک سپرده شد.در ابتدا قبر وی ساده بوده، و در سال 324، امپراتور کنستانتین دستور ساخت و ساز ر یک کلیسای بزرگ را بر آرامگاه وی می دهد.

در اواسط قرن 15 تصمیم گرفته شد که کلیسای قدیمی باید بازسازی شود.پاپ نیکلاس پنجم،طراح و معماری مشهور به نام برناردو روسیلینی را برای طراحی این کلیسا برگزید.

کلیسا بعد از مدتی کوتاه رها شده بود، اما در اواخر قرن 15میلادی پاپ سیکتوس چهارم بود، ساخت کلیسای سیستین را آغاز می کند.ساخت آن در زمان پاپ جولیوس دوم در سال 1506 میلادی آغاز و یکصد سال بعد در سال 1615 میلادی در زمان پاپ پاول پنجم به پایان رسید. برامانته، نخستین معمار ارشد این پروژه در دوره رنسانس بود. میکل آنژ معمار مشهور دیگری بود که گنبد این کلیسای را طراحی میکند.

در سال 1607 میلادی پاپ، ساخت و توسعه کلیسا را به کارلو مادرنو واگذار کرد او نیز سه بخش جدید را به صحن کلیسا اضافه کرد. در آخر، تکمیل کار به عهده جووانی برنینی گذارده شد.

در واقع ابتدا در دوره رنسانس با طرح برامانته (۱۵۰۶)، سپس با طرح تازه میکل آنژ (۱۵۴۶) به صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد. پاپ توسعه کلیسا را به کارلو مادرنو (۱۶۰۷) واگذار نمود. او سه بلوک را به صحن کلیسا افزود و نقشه را به تقارن محوری تبدیل نمود. سپس با ساخت یک نمای کشیده با سنتوری بر فراز ورودی که مورد انتقاد فراوان هم قرار گرفت چشم از جهان فرو بست. سرانجام تکمیل کار بر عهده جووانی برنینی (۱۶۲۳) گذارده شد او یکی از شاهکارهای معماری شهری باروک را پیدید آورده بود.

سبک باروک در معماری

اولین عنصر که در معماری باروک مطرح می شود میدان جلوی کلیسای سن پیتر است .گرچه حود کلیسا قبلا توسط میکل آنژ طراحی شده ولی اینبار شخصی به نام برنینی که از معماران مشهور این دوره است 2 بازو برای جلوی این کلیسا طراحی می کند که در نهایت این بازوها فرم بیضی را القا می کنند گرچه قبلا در دوره رنسانس در کف سازی میدان کاپیتل میکل آنژ فرم بیضی را به کار برده بود ولی اینبار فرم بیضی عملا به صورت یک عنصر معماری و شهری در می آید و این بازوها یکسری رواق کلاسیک است که می شود در زیر آنها راه رفت.

سایت خیره کننده

امروز، کلیسای سنت پیتر مشهور به عنوان یک مکان زیارتی است. این است که توسط میلیون ها نفر از مردم هر ساله بازدید شده است. کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو شده است و یکی از بزرگترین ساختمانهایی است که تا کنون ساخته شده. آن را به عنوان «برگزاری یک موقعیت منحصر به فرد در جهان مسیحی» و «بزرگترین کلیساهای مسیحیت» شرح داده شده اند و از آن است که بزرگترین فضای داخلی تمام کلیساهای مسیحی در جهان است. مجموع ظرفیت قابل توجه بیش از 60،000 نفر است.

ساختمان خود را واقعا عظیم خود را با 218 متر بلند شبستان است. گنبد کلیسای بزرگ جهان، 42متر به 138 موثر متر می رسد.

این فایل پاورپوینت در 30 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *