₪ مقدمه
₪ واحد همسایگی چیست؟
₪ تئوری واحد همسایگی کلارنس پری
₪ شاخصه های واحد همسایگی (اصولی که بر نظریه پری حاکم اند)
₪ نکات مهم تئوری واحد همسایگی
₪ کاربریهای مهم در طرح کلارنس پری
₪ تاثیرات واحد همسایگی بر محیط
₪ نمونه اجرا شده – طرح ردبرن
₪ نظر شخصی
₪ منابع
نظریه پرداز بزرگ کلارنس پری
مقدمه:
₪ در دوران انقلاب صنعتی و انباشته شدن شهرها از جمعیت شاغل در بخش صنعتی و توسعه ماشینیزم ، دیدگاه های متفاوتی در رابطه با توسعه شهرها و ویژگیهای درونی آنها مطرح شد.
₪ نظریه ها و جنبش های اصلاح طلبانه برای اصلاح ساختار فضایی شهرها شکل گرفتند که خواستار حذف معضلات و مشکلات شهرها و برگردان آرامش گذشته به آنها بودند ، که یکی از این نظریات،تئوری واحدهای همسایگی بود که توسط کلارنس پری مطرح شد.
₪ او ابتدا در سال 1926 میلادی طرح مقدماتی واحد های خودیار یا واحد همسایگی را منتشر کرد و سپس در سال 1929 گزارش جامع این طرح توسط پری در کمیته طرح منطقه ای نیویورک و حومه منتشر شد.
₪ خاکی که پری آرزو داشت در آن بذر زندگی جمعی را بکارد می باید با خدمات و تسهیلات بسیاری نیرو می گرفت تا توان هدایت ساکنان خود را به سوی برقراری روابط اجتماعی داشته باشد و فرصت برقراری تماس های شخصی را برای یکایک افراد فراهم کند. ( اوستروفسکی ، 113 : 1371 )
₪ واحد همسایگی به منزله خانه های مسکونی با محیط پیرامونی آن است که در کنار هم یک کل به هم پیوسته را تشکیل می دهند و دارای یک هویت جمعی و محله ای است.
₪ این هویت جمعی در واحد همسایگی باعث ایجاد رشد و پویایی جمعی ، افزایش ارتباطات اجتماعی و احساس همبستگی اجتماعی می شود.
₪ ناحیه ای با دارا بون گستره ای متنوع از انواع ساختمان ، معابر و فضای باز عمومی که تنوع فعالیت انسانی را ارائه می دهد.
₪ مکانی به دور از ترافیک نقلیه است و مردم در آن احساس امنیت نسبی می کنند. ))
₪ نگرانی پری از عدم بهسازی شرایط کالبدی و اجتماعی مادر شهرهای ایالت متحده ، در ربع اول قرن 20 موجب شد تا طرح واحد همسایگی شکل بگیرد.پری تا حد زیادی تحت تاثیر منطقه بندی ، نحوه واگذاری مسکن و دیگر جنبشهای اصلاح طلبانه در آن زمان در ایالت متحده قرار داشت.
₪ تا کنون پروژه های بسیار زیادی بر اساس نظریه واحد همسایگی در حومه های نیوجرسی ، نیویورک و فلوریدا ساخته شده است. ))
1 – حمل و نقل (خارج از بافت مسکونی)
₪ در زمانی که اتومبیلهای شخصی از اهمیت چندانی برخوردار نبودند ، پری از لزوم حمایت مردم در مقابل خطرات و مزاحمتهای ناشی از آنها صحبت می کرد. ( اوستروفسکی ، 112 : 1371 )
₪ هدف اصلی این است که خیابانهای درون محله تنها برای ساکنان بوده و در آنها امنیت رفت و آمد پیادگان تامین گردد. ( پاکزاد ، 264 : 1389 )
₪ پری می گوید باید خیابانهای داخل محله را عمدا به گونه ای طراحی کرد تا برای خودروهایی که درون محله کاری ندارند و گذری هستند قابل استفاده نباشد. ( پاکزاد ، 263 : 1389 )
₪ مسیرهای دسترسی به خدمات نمی بایست خیابانهای اصلی را قطع کنند. ( اوستروفسکی ، 112 : 1371 )
این فایل پاورپوینت در 22 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.