دانلود پایان نامه – با موضوع ساختار و عملکرد شبکه های بی سیم وایمکس


چکیده

wimax

برای انتقال اطلاعات،احتیاج به رسانه انتقال وسیستم انتقال می باشد.رسانه‌های انتقال اجزا فیزیکی می‌باشند که انتقال اطلاعات در آنها صورت می‌گیرد.  وجود منابع طبیعی، هزینه‌های بالای کابل کشی در بعضی مناطق، سختی کابل‌کشی وگاه ناممکن بودن کابل‌کشی در منطق دور افتاده، زمان‌بری برپایی یک شبکه کابلی، نیاز به پهنای باند بالا و دسترسی آسان و هزینه‌های پایین نصب و بهره‌وری در شبکه بی‌سیم، امروزه کاربران را بسوی استفاده از این شبکه‌ها سوق داده‌است.  محیط‌های بی‌سیم دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشند که در مقایسه با شبکه‌های محلی سیمی جایگاه خاصی را به این گونه شبکه‌ها می‌بخشند. عموم مردم به Wi-Fi به عنوان یک ایستگاه مرکزی کاری که می‌تواند ارتباط بین چندین کاربر به طور یکسان به اشتراک بگذارد علاقمندند.  دنیای وسیع شبکه های بی سیم در حال حرکت به سوی WiMAX  (نام تجاری استاندارد  IEEE) به عنوان استانداردی برای دست یابی به  اینترنت بی سیم می باشد.  این استاندارد بازار خیلی بزرگی برای صنعت و متصدی های آن خواهد بود، همچنین تأثیر بزرگی بر روی روش دستیابی به اینترنت خواهد داشت. از طرف دیگر، با ظهور خدمات رسانه ای جدید به نظر می رسد،  کیفیت سرویس دهی(QOS) در مورد فن آوری های شبکه ای بنیادی ضروری می باشد .  WiMax باعث ایجاد ارتباطات بی‌سیم اینترنتی با پهنای باند بالا با سرعتی نزدیک به Wi-Fi که محدودیت های آن را هم ندارد یعنی تا فواصل بالای حدود 50 کیلومتر را هم پشتیبانی می کند.

در این مقاله پس از بیان کلیاتی در رابطه با شبکه‌های بی سیم و کابلی، مقایسه WiMax و Wi-Fi   به معایب و محاسن شبکه های بی‌سیم پرداخته شده، بررسی استاندارهای بی‌سیم و اجزای تشکیل دهنده و همچنین بعد از بازنگری کوتاهی بر روی استاندارد IEEE، بحث عمیقی در مورد ویژگی های کمکی QOS خواهیم داشت.

مقدمه

در دنیای امروز با افزایش جمعیت و رشد شهرها ضرورت برقراری ارتباط مفید و موثر بیش از پیش احساس می شود و همواره تغییر و تحول چشمگیری در این خصوص از سوی صاحبان صنعت ارتباطات در جهان صورت می‌گیرد.پیدایش ابزارهای ارتباطی اولیه نظیر مورس و تلگراف سبب شد تا انسان‌ها خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند و اختراع تلفن باعث گردید این نزدیکی بیشتر احساس شود. تلفن یک پدیده خارق العاده در جهان ارتباطات از دیر باز مطرح بوده و تا ابد باقی خواهد ماند. سرانجام با به میان آمدن رایانه و آرپانت یا اینترنت امروزی افق جدیدی در عرصه ارتباطات گشوده شد و به همین بهانه شبکه‌های ارتباطی پدیدار شدند. گسترش جوامع اداری باعث شد شبکه‌های رایانه‌ای نیز رشد چشمگیری پیدا کرده و امروزه شاهد یک نبرد واقعی در این زمینه باشیم.

مبحث شبکه بسیار گسترده و پیچیده است. اما ما در اینجا به بررسی شکل نوینی از شبکه‌های رایانه‌ای و ارتباطی تحت عنوان Wireless یا بی‌سیم و بخصوص نوع خاصی از آن به نام wimax(ساختاروعملکردشبکه های وایمکس) در آن خواهیم پرداخت. فن‌آوری بی‌سیم مدتهاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. برقراری ارتباط تلفن همراه، بین شهری و یا بین‌المللی و نیز برقراری ارتباط بین یگان‌های نظامی گوشه‌ای از این فن‌آوری است. اما تبادل اطلاعات از یک محل به محل دیگر دسترسی جدیدی در دنیای بدون  سیم فراهم آورده و هر روز بر دامنه کاربران آن افزوده می‌شود.

فهرست مطالب موجود در این پایان نامه

مقدمه

فصل اول – تشریحی بر شبکه های بی سیم

عوامل مقایسه شبکه های بی سیم و کابلی

فصل دوم – شبکه های بی سیم

ارتباطات رادیویی

مزیت اصلی شبکه های بی سیم

مشکلات استفاده از شبکه های بی سیم

مشکلات مربوط به امواج رادیویی

ابزار های جانبی در شبکه های بی سیم

انواع شبکه های بی سیم از نظر ایجاد

فصل سوم – WiMax

راه‌های دسترسی به اینترنت

مزایای WiMax

ویژگی و مزایای فنی WiMax

عوامل موثر کیفیت WiMax

نحوه ی ارایه خدمات WiMax

وایمکس به عنوان تجهیزات دسترسی در مترو

گسترش تاخیر چیست ؟

حمایت از آنتن های با هوش

فصل چهارم – کیفیت سرویس دهی (QOS)

فاکتورهای مهم End-to-End

چالش های QOS در شبکه های End-to-End

Latency

مفهوم Packet Loss

لرزش (Jitter)

چالش های QOS در شبکه های وایمکس

چالش های QOS در شبکه های بی سیم

چالش های یکپارچه سازی وایمکس و شبکه های مبتنی بر IP در مسئله QOS

نظریه های خاص QOS در وایمکس

توافق نامه سطح سرویس (SLA)

پایگاه مشتری وایمکس

معماری شبکه

رمزگذاری و رمزگشایی (CODEC)

مشترکین

تاخیر حاصل از رای گیری

نرخ بسته

بافر لرزش

فشرده سازی سرآیند

دسته بندی QOS

زمانبندی، مدیریت منابع رادیویی و پروتکل های اجرایی توصیه شده در وایمکس

فصل پنجم – بازنگری فن آوری وایمکس

بازنگری فن آوری وایمکس

کمترین نرخ اطلاعات (CIR) و بیشترین نرخ اطلاعات (MIR)

ساختار QOS

برنامه ریزی QOS در شبکه های وایمکس

اندازه گیری های عملکردی و بکارگیری آزمایش Test-bed

Packet-E-Model

پیکر بندی Test-bed

اندازه گیری های عملکردی

فصل ششم – انجمن WiMax

انجمن WiMax

شرکت‌های عضو انجمن WiMax

فصل هفتم- نتیجه گیری

نتیجه گیری

مراجع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *