ارگ حلب


در مرکز ميدان اصلی شهر حلب یک از باشکوه ترين و زيباترين ارگ های جهان، از قلب تاریخ، برجای مانده است. در مورد قدمت این ارگ روایات متفاوت است، برخی آن را به هزاره سوم پیش از میلاد و برخی “سلوكوس” را به عنوان، نخستين بانی ارگ حلب نام میبرند.
arge-halab
اين ارگ به وسيله پلی به ستونها و پله هايی از سنگ استوار است که آن را با خارج مرتبط می سازد، زیرا گرادگرد اين ارگ را خندقی در بر گرفته است.پس از فتح منطقه شام (سوریه) توسط مسلمانان، اين ارگ يكى از استحكامات بسيار قوى و غير قابل نفوذ مسلمانان در مقابل نيروهاى رومى بوده که از موقعيتى استراتژيكى برخوردار بوده است.
“ناكفور فوكاس” فرمانده سپاهيان روم نيز يك بار ارگ را به تصرف خود درآورد امّا پس از دوران “سيف الدوله”، سلاجقه شام و همچنین امراى ايوبى از آن بعنوان دژى مستحكم در مقابل نيروهاى صليبى بهره برده و تعميراتى نيز در آن انجام دادند.

 

نمایی از ارگ حلب با پل ورودی آن
نمایی از ارگ حلب با پل ورودی آن

با هجوم مغول به حلب اين ارگ نيز تقريباً تخريب شد ولى “اشرف بن قلاوون” آن را تجديد بنا كرد.ارگ ياد شده بار دیگر به دست “تيمور لنگ” خراب شد ولى باز مورد بازسازى قرار گرفت.آخرين تعميراتى كه بر آن صورت گرفت در قرن سيزدهم و پس از آسيب هايى بود كه بر اثر زلزله به آن وارد آمدامروزه بر ديوارهاى درِ ارگ سوراخهاى فراوانى ديده مى شود كه اثر گلوله و توپ است. اين امر بيانگر آن است كه در جنگ جهانى اول و درگيرى هاى عثمانى با دولتهاى اروپايى كاربردى نظامى و استراتژيك داشته است.ارگ حلب يكى از اماكن و آثار تاريخى و سياحتى منحصر بفردى بود كه بسيارى از سياحان و جهانگردان را به سوى خود جذب مى نمود. / منبع: صفحه تاریخ جهان در فیسبوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *