مقدمه:
آموزش تنها وسیله ای است که انسان در اختیار دارد و به کمک آن به زندگی حرفه ای شکل داده است و آینده می سازد، بدون آموزش، بدون آینده خواهیم بود.
ارتباط انسان ها زیر بنای جامعه ی انسانی است که بدون آن فرهنگ به وجود نمی آید.
ارتباط اجتماعی عبارتست از انتقال اطلاعات، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به اشخاص دیگر البته هر فرد برای ایجاد ارتباط با دیگران و انتقال پیام به دیگران برنامه ریزی می کند و از وسایل مختلف بهره می گیرد.
به عنوان مثال: وقتی انسان به دیگری نامه می نویسد و یا با لبخند، نشاط خود را به دیگران نشان می دهد، با وی ارتباط برقرار کرده است. وقتی در آموزش و پرورش صحبت از ارتباط معلم و شاگرد می کنیم، ما در واقع هدف ها را همچون شناخت، انتقال،تأثیر،کنترل و هدایت به ذهن می آوریم؛
به عبارتی دیگر مجموعه فرآیند آموزشی تلاشی است در تغییر شرایط یادگیری و کنترل فکری و رفتارهای فراگیران.
انواع ارتباط:
بهترین راه جذب دانش آموزان، تنظیم ارتباط است که به شرح ذیل می باشد:
- ارتباط شناختی: عبارتست از نفوذ در دنیای دانش آموزان و شناخت جنبه های وجودی آنان به ویژه انگیزه ها و خواسته ها و کاستی ها و همچنین توانائی ها و استعدادهای آنان.
- ارتباط کلامی: شناخت توانمندیهای کلامی و ذهنی و برتری های خاص یا هرنوع برجستگی های دیگر دانش آموزان و بحث و گفتگو با آنان.
فهرست مطالب:
مقدمه
انواع ارتباط
ارتباط به عنوان یک عامل موثر در بهبود فرآیند یادگیری
مهارت های ارتباط مهم در بهبود کیفیت آموزش
- مهارت ارتباط کلامی (سخن گفتن)
- مهارت ارتباطی شنیدن (گوش کردن)
- مهارت ارتباط نوشتاری (نوشتن)
- مهارت ارتباط دیداری (دیدن، مشاهده)
منابع و مأخذ
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 9 |
حجم: 36.5 کیلوبایت |