دانلود پژوهش مركز داده


دانلود پژوهش مركز داده

Data Center

مهندسي كامپيوتر گرايش نرم افزار

پيش گفتار

با شروع هزاره سوم،بسياري از محققان و انديشمندان به نقش بارز فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي،سياسي،اجتماعي و فرهنگي جوامع اذعان دارند.ايشان با توجه به تحولات شگرف در فناوري ارتباطات در دهه 90 ميلادي اعتقاد به نقش مهم فناوري اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنيادين در قرن بيست و يكم در جهان دارند.امروز باور جهاني به نقش مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات در كاهش مشكلات فقر،نابرابري،بي سوادي،بهداشت و غيره اعتقاد دارد.در اين راستا اين فناوري         مي تواند بخشي از استراتژي ملي توسعه در هر كشور قلمداد شود.

در حال حاضر با توسعه شبكه هاي ارتباطي اينترنت و رشد نمايي وب سايت ها،امكان ايجاد ارتباط ميان پايگاه هاي داده اي و اطلاعاتي فراهم شده و موجب ايجاد جريان بي سابقه اطلاعات شده است.در اين راستا بسياري از سازمان ها و نهادهاي بين المللي به تحقيق و ايجاد مراكز داده دست زده اند.با ايجاد اين مراكز امكان به اشتراك گذاري مجموعه منابع داده بصورت يكپارچه و پويا به عموم فراهم مي شود.ارائه خدمات اطلاع رساني،تجزيه و تحليل داده ها ودر نهايت نمايه سازي آنها در محيط ايمن از جمله اهداف اوليه اين مراكز مي باشد.در ايران نيز طي دو سال گذشته ضمن توجه به اهميت مراكز داده سعي بر شناخت،طراحي وايجاد چنين مراكزي در سطوح ملي و استاني شده است.برگزاري اولين همايش مراكز داده در سال 1383 در تهران را مي توان به عنوان اولين قدم در آشنايي با فعاليت هاي مرتبط در اين مقوله و هماهنگي مابين نهادها دانست.آنچه كه مسلم است از نقش اين مراكز در ايران و جهان طي دهه جاري ميلادي به عنوان ” مراكز توليد ارزش ” براي همگان ياد   مي شود.

از جمله موارد مهم ديگر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر كشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جديد مي باشد.در اين خصوص مفاهيمي چون دولت الكترونيكي مطرح مي باشد كه عمده بحث در اين رابطه به چگونگي ارائه خدمات ملي به شهروندان به بهترين وجه ممكن         مي باشد.بكارگيري دولت الكترونيك همانطور كه سبب ارتقاء سطح خدمات مي شود سبب ايجاد كارآيي بالاتر و ايجاد امكانات جديد همچون مشاوره الكترونيك،كنترل الكترونيك و مشاركت عمومي خواهد بود.لزوم شكل گيري دولت الكترونيكي منوط به شناخت دولت مردان از معماري كلان فناوري اطلاعات در حوزه هاي مختلف فرهنگي،اجتماعي،سياسي و اقتصادي آن نظام است.ضمن اينكه مديران فناوري اطلاعات موظف به تهيه معماري سازماني حوزه خويش به منظور ارائه سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه درون سازماني و برون سازماني و بهبود روش ها و فرآيندها مي باشند.

مقدمه

Data Center چيست ؟   تا قبل از دهه 90 استفاده از اينترنت برای مردم عادی به سادگی امكان‌پذير نبود، چرا كه استفاده از امكانات اينترنت نياز به دانش خاصی داشت. محيط خط فرماني(Command Line) و ساختار غير گرافيكی اينترنت سبب شده بود كه كاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اينترنت نداشته باشند.    در اوايل دهه 90، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اينترنت (سال 1993 ) و پروتكل HTTP كه به سادگی امكان به اشتراك گذاشتن مستندات در اينترنت را در اختيار كاربران قرار می‌داد، روز به روز بر تعداد كاربران اينترنت افزوده شد. از سوی ديگر با اضافه شدن كاربران اينترنت، حجم مستندات نيز روز به روز افزايش يافت. مسلماً خطوط سابق اينترنتی و سرورهای موجود، توانايی جوابگويی به خيل عظيم كاربران را نداشتند. همچنين با زياد شدن كاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نيز سادگی انتشار اطلاعات در اينترنت، مفاهيم تجاری نيز وارد عرصه اينترنت شدند. شركت‌های تجاری نياز به سرورهايی داشتند كه اين امكان را به آنها بدهد كه به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختيار مشتريان و كاربران خود قرار دهند. بالطبع اين امكان وجود نداشت كه هر شركت يا سازمانی كه قصد راه‌اندازی سايت‌های اينترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازی سرور خود كند، چرا كه با وجود كاربران زياد اين سايت‌ها و حجم بالای ترافيك، نياز به اتصال‌هايی با سرعت‌های بسيار بالا وجود داشت كه مسلما حتی در صورتی كه اين امكان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزينه بالايی را می‌طلبيد. راه‌حلی كه برای اين مشكل به نظر رسيد، راه‌اندازی مراكز خاصی تحت عنوان Data Center يا مراكز داده‌ای بود. Center Data ها با در اختيار داشتن اتصالات پرسرعته‌ای به اينترنت، و همچنين در اختيار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امكان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممكن ساختند.  شركت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره كردن فضای محدودی در اين سرورها، سايت‌های وب خود را معرض ديد عموم قرار دهند. برخی شركت‌های بزرگ نيز با توجه به نياز خود، اقدام به اجاره كردن يك سرور در مركز داده‌ای می‌كردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص كنترل می‌كردند.  اكنون با توجه به رشد سريع اينترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه می‌شود به طوری كه در حال حاضر در اكثر كشورهای پيشرفته اين مراكز وجود دارند. تمركز اين مراكز بخصوص در كشور امريكا بسيار زياد است. دليل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اينترنت و همچنين در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد.   برخی از اين  Data Center از طريق خطوط مختلف فيبرنوری، پهنای باندی بيش از Gbps4  را در اختيار دارند و تعداد سرورهای اين Data Center معمولا بيش از 1000 است كه بر اساس مشخصات به متقاضيان اجاره داده می‌شود. پارامترهای زيادی در قيمت اجاره ماهانه يك سرور تاثيرگذار است كه می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداكثر ترافيكی كه ماهانه در اختيار هر سرور قرار می‌گيرد، سيستم عامل سرور و همچنين سابقه مركز داده‌ای بستگی دارد.امروزه با رشد نيازهاي كاربران به سرويس‌هاي مختلف، مراكز داده جهت در بر گرفتن تجهيزات، اطلاعات و برنامه‌هاي كاربردي حساس در فضايي كاملاً مطمئن و داراي قابليت گسترش طراحي شده‌اند. برطبق تعريف ارايه شده ازجانب Renewable Energy Policy، مراكز داده متشكل از اجزاي ضروري زير ساختي هستند كه كار پشتيباني از اينترنت و تجارت‌الكترونيكي و بخش‌هاي ارتباطات الكترونيكي را به عهده دارند و در نتيجه تمامي سرويس‌هاي ارايه شده در آن‌ها بايد دقيق، مطابق برنامه و بدون كوچكترين وقفه‌اي عمل نمايند. به طور كلي مراكز داده به عنوان مكاني جهت فراهم آوردن موارد زير تعريف مي‌شوند: ذخيره سازي، مديريت، پردازش و تبادل اطلاعات ديجيتال و همچنين فراهم آوردن سرويس‌هاي كاربردي يا مديريت جهت پردازش‌هاي اطلاعاتي.

 

 

فهرست مطالب

 

 مقدمه1
 فصل اول:كاستن فاصله بين دولت وشهروند3
1-1كاستن فاصله بين دولت و شهروند3
1-2معماري كلان دولت الكترونيك4
1-3نقش شبكه در ارتقاء سطح كارآيي دولت و شهروندان5
1-4شبكه ملي پر سرعت6
1-5تاثير شبكه بر فعاليت هاي تجاري7
1-6تاثير شبكه بر آموزش وسطح سلامت جامعه8
1-7دولت ها و شبكه پرسرعت12
1-8نمونه هاي واقعي از سياست گذاري دولت ها12
1-9جهت گيري دولت ها به ايجاد دولت الكترونيك14
1-10تعاريف و فرضيات دولت الكترونيك16
1-11ارائه سرويس هاي شروند گرا17
1-12عوامل موفقيت دولت ها در پياده سازي دولت الكترونيكي19
1-13اولويت ها در تحقق فاز دوم دولت الكترونيكي23
 1-13-1    طراحي سازماني24
 1-13-2    آموزش و مهارت24
 1-13-3    محرمانه بودن اطلاعات و امنيت25
 1-13-4    پورتال دولت25
1-14سازمان هاي مجازي متصل به هم28
1-15مزاياي خاصيت تلفيق فرآيندهاي چند سازمان در يك سازمان مجازي29
1-16تاثير شبكه بر معماري هاي قديمي31
1-17چند ويژگي مهم در مدل جديد مديريت مراكز كامپيوتينگ34
1-18محورهاي مديريت IT در سطح كلان در مدل قديمي35
1-19مديريت IT و ارتباط آن با مديريت كار35
1-20جايگاه استاندارد در مديريت جديد زيرساخت هاي IT44
1-21روش بررسي وضعيت موجود47
1-22ارتباط Sarbanes-Oxley با معماري كلان48
1-23مدل CMM49
1-24مدل ISO 1550450
1-25مدل CoBIT51
1-26مدل هاي تعريف و تحليل هدف52
 فصل دوم:مقدمه اي بر ايجاد مراكز داده53
2-1مركز داده چيست؟53
2-2تعاريف مختلف مركز داده54
2-3مقدمه اي بر ايجاد مراكز داده56
2-4نياز به مركز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فني66
2-5انقلاب بعدي در IT چيست؟68
2-6ساختار مراكز داده70
2-7درك پيچيدگي73
2-8Utility Computing پاسخ سئوال است74
2-9مجازي سازي گام اول است75
2-10ملاحضات فني در طراحي مراكز داده76
2-11مدل فني استاندارد  مركز داده80
2-12تصوير كلان از مركز داده81
2-13طرح تجاري مركز داده82
2-14آشنايي با مفاهيم جديد در حوزه مراكز داده85
 2-14-1   Utility Computing  يا    On-Demand85
2-15Organic ITو سيستم هاي خودگردان87
2-16مجازي سازي99
 2-16-1   مجازي سازي روي سرويس دهنده ها106
 2-16-2   مجازي سازي از طريق كلاسترينگ برروي سرويس دهنده ها106
                2-16-2-1  كمي بيشتر درباره Grid108
 2 -16-3   مجازي سازي در منابع ذخيره سازي109
                2-16-3-1   مجازي سازي در سطح بلاك110
                2-16-3-2   مجازي سازي در سطح فايل110
2-17مدل جديد کار برايSSP ها110
2-18مجازي سازي در سطح شبكه112
2-19مجازي سازي در سطح برنامه هاي كاربردي112
2-20مديريت مركز داده114
2-21خدمات وب117
2-22تفاوت RDMA با TOE117
2-23تاريخچه ي خدمات مبتني بر وب119
2-24شرکت هاي برتر و فناوري مناسب123
 فصل سوم : شرايط محيطي126
 شرايط محيطي126
 فصل چهارم : آشنايي عميق تر با طراحي ومعماري مراكز داده131
4-1مركز داده به عنوان انباره ي داده131
4-2مركز داده به عنوان LOB131
4-3مركز داده به عنوان مركز گواهي هويت132
4-4مراكز طلاعات در آمريكا132
4-5برون سپاري و مراكز داده134
4-6مشخصات يك Data Center135
 4-6-1  در اختيار داشتن اتصالات مختلف به اينترنت از طريق ISP و ICPهای مختلف135
 4-6-2   وجود سيستم قدرت پشتيبان135
 4-6-3   وجود سرورهای متعدد135
 4-6-4    مشخصات فيزيكی136
4-7نحوه در اختيار گرفتن يك سرور وب136
4-8معيارهاي طراحي مراكز داده137
4-9ساختار و اجزاء138
 4-9-1   لايه Aggregation139
 4-9-2   لايه Front- End139
 4-9-3   لايه برنامه‌هاي كاربردي Application140
 4-9-4   لايهBack-End140
 4-9-5   لايه ذخيره سازي Storage141
 4-9-6   لايه انتقال141
4-10سرورها درData Center141
 4-10-1    ‌‌Intranet server farm142
 4-10-2 Internet server farm142
 4-10-3    Extranet server farm142
4-11Data Center هاي توزيع شده142
4-12سرويس‌هاي Data Center143
 4-12- 1   سرويس‌هاي زيرساخت143
              4-12- 1-  1   سرويس‌هاي لايه 1 يا سرويس‌هاي شهري143
              4-12- 1-  2   سرويس هاي لايه 2144
              4-12- 1-3     سرويس هاي لايه 3144
 4-12- 2   ‌ سرويس هاي هوشمند شبكه‌اي144
 4-12- 3     سرويس‌هاي Server Farm145
 4-12- 4     سوئيچينگ محتوا (Content Switching)145
 4 -12- 5   سرويس Caching145
 4 -12- 6   SSL Termination146
 4-12- 7    Content Transformation146
 4-12- 8    سرويس هاي ذخيره سازها146
 4-12- 9    سرويس هاي امنيتي147
 4-12- 10  ‌ليست هاي كنترلي دسترسي (Access Control Lists (ACL))147
 4-12- 11  Firewall ها147
 4-12- 12   سرويس‌هاي مديريتي148
 فصل پنجم : راه اندازي مركز داده در ايران149
5-1راه اندازي مركز داده در ايران149
5-2ضرورت راه‌اندازی Data Center در ايران149
5-3مزايای راه‌اندازی Data Center در ايران149
5-4مزايای در اختيار داشتن Data Center در آينده152
5-5بررسي موانع مركز داده ها در ايران153
 5-5-1   موانع سخت افزاري153
 5-5-2   موانع نرم افزاري153
5-6ضوابط صدور مجوز ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي156
 5-6-1    تعاريف156
 5-6-2    مقررات مربوط به واگذاري مجوز مجتمع اينترنتي155
 5-6-3    مدارك لازم جهت ايجاد مجتمع خدمات اينترنت به بخش خصوصي IDC156
 خلاصه ونتيجه گيري157
 فهرست منابع158

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 203
حجم: 29.3 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *