دانلود پروژه مرکز داده – data center


دانلود پروژه مرکز داده - data center

دانلود پروژه مرکز داده – data center

پروژه دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار

پیش گفتار

با شروع هزاره سوم،بسیاری از محققان و اندیشمندان به نقش بارز فناوری اطلاعات در توسعه اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی جوامع اذعان دارند.ایشان با توجه به تحولات شگرف در فناوری ارتباطات در دهه 90 میلادی اعتقاد به نقش مهم فناوری اطلاعات به عنوان منبع تحولات بنیادین در قرن بیست و یکم در جهان دارند.امروز باور جهانی به نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش مشکلات فقر،نابرابری،بی سوادی،بهداشت و غیره اعتقاد دارد.در این راستا این فناوری         می تواند بخشی از استراتژی ملی توسعه در هر کشور قلمداد شود.

در حال حاضر با توسعه شبکه های ارتباطی اینترنت و رشد نمایی وب سایت ها،امکان ایجاد ارتباط میان پایگاه های داده ای و اطلاعاتی فراهم شده و موجب ایجاد جریان بی سابقه اطلاعات شده است.در این راستا بسیاری از سازمان ها و نهادهای بین المللی به تحقیق و ایجاد مراکز داده دست     زده اند.با ایجاد این مراکز امکان به اشتراک گذاری مجموعه منابع داده بصورت یکپارچه و پویا به عموم فراهم می شود.ارائه خدمات اطلاع رسانی،تجزیه و تحلیل داده ها ودر نهایت نمایه سازی آنها در محیط ایمن از جمله اهداف اولیه این مراکز می باشد.در ایران نیز طی دو سال گذشته ضمن توجه به اهمیت مراکز داده سعی بر شناخت،طراحی وایجاد چنین مراکزی در سطوح ملی و استانی شده است.برگزاری اولین همایش مراکز داده در سال 1383 در تهران را می توان به عنوان اولین قدم در آشنایی با فعالیت های مرتبط در این مقوله و هماهنگی مابین نهادها دانست.آنچه که مسلم است از نقش این مراکز در ایران و جهان طی دهه جاری میلادی به عنوان ” مراکز تولید ارزش ” برای همگان یاد   می شود.

از جمله موارد مهم دیگر در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر کشور،نحوه تعامل دولت و شهروندان در عصر جدید می باشد.در این خصوص مفاهیمی چون دولت الکترونیکی مطرح می باشد که عمده بحث در این رابطه به چگونگی ارائه خدمات ملی به شهروندان به بهترین وجه ممکن         می باشد.بکارگیری دولت الکترونیک همانطور که سبب ارتقاء سطح خدمات می شود سبب ایجاد کارآیی بالاتر و ایجاد امکانات جدید همچون مشاوره الکترونیک،کنترل الکترونیک و مشارکت عمومی خواهد بود.لزوم شکل گیری دولت الکترونیکی منوط به شناخت دولت مردان از معماری کلان فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی آن نظام است.ضمن اینکه مدیران فناوری اطلاعات موظف به تهیه معماری سازمانی حوزه خویش به منظور ارائه سیستم های اطلاعاتی یکپارچه درون سازمانی و برون سازمانی و بهبود روش ها و فرآیندها می باشند.

خلاصه و نتیجه گیری

در جهان پرشتاب و پیچیده امروز، در هر تحول وحرکت جدیدی نیازها و مسایل جدید و بعضاً پیچیده ای به چشم می خورد که پاسخگویی و پیدا کردن راه حل آنها بدون بهره‌گیری از رویکردهای جدید و تکنولوژی و ابزارهای نو امکان پذیر نیست.یکی از فناوری های جدید که هر روز بر اهمیت جایگاه آن در جوامع بویژه سازمانها و بنگاهها افزوده شده و جنبه استراتژیک و راهبردی پیدا کرده، فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به اختصار «فاوا» نامیده می شود. در سالهای اخیر، فاوا نه تنها عامل عمده توانمندسازی سازمانهاست، بلکه میزان توسعه یافتگی سازمانها در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان یکی از شاخصهای اصلی توسعه یافتگی سازمانها قلمداد کرد.
در عرصه بقای سازمانها آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است، بحث «رقابت» است؛ زیرا تنها شرایط رقابتی در بازار و احترام به مشتری و سنجیدن نیازهای مشتری است که موجب شده است کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها و بنگاههای کشورهای پیشرفته افزایش یافته و به عنوان عامل قدرت و سازندگی در استراتژی مدیران گنجانده شود.با توجه به مطالب عنوان شده در این تحقیق مشخص است که مدیران سازمانها، برای بکارگیری مفاهیم جدید مراکز خدمات داده، ابتدا   می بایست بلوغ کافی در نیاز به این مفاهیم را کسب نمایند و پس از آن به بکارگیری آن بپردازند. علاوه بر آن کسب مهارتهای نگهداری رویه مند چنین مراکزی از اهمیت بالائی برخوردار است که کارشناسان می بایست خود را برای آن آماده نمایند.

فهرست مطالب

 

مقدمه1
فصل اول:کاستن فاصله بین دولت وشهروند3
1-1کاستن فاصله بین دولت و شهروند3
1-2معماری کلان دولت الکترونیک4
1-3نقش شبکه در ارتقاء سطح کارآیی دولت و شهروندان5
1-4شبکه ملی پر سرعت6
1-5تاثیر شبکه بر فعالیت های تجاری7
1-6تاثیر شبکه بر آموزش وسطح سلامت جامعه8
1-7دولت ها و شبکه پرسرعت12
1-8نمونه های واقعی از سیاست گذاری دولت ها12
1-9جهت گیری دولت ها به ایجاد دولت الکترونیک14
1-10تعاریف و فرضیات دولت الکترونیک16
1-11ارائه سرویس های شروند گرا17
1-12عوامل موفقیت دولت ها در پیاده سازی دولت الکترونیکی19
1-13اولویت ها در تحقق فاز دوم دولت الکترونیکی23
1-13-1    طراحی سازمانی24
1-13-2    آموزش و مهارت24
1-13-3    محرمانه بودن اطلاعات و امنیت25
1-13-4    پورتال دولت25
1-14سازمان های مجازی متصل به هم28
1-15مزایای خاصیت تلفیق فرآیندهای چند سازمان در یک سازمان مجازی29
1-16تاثیر شبکه بر معماری های قدیمی31
1-17چند ویژگی مهم در مدل جدید مدیریت مراکز کامپیوتینگ34
1-18محورهای مدیریت IT در سطح کلان در مدل قدیمی35
1-19مدیریت IT و ارتباط آن با مدیریت کار35
1-20جایگاه استاندارد در مدیریت جدید زیرساخت های IT44
1-21روش بررسی وضعیت موجود47
1-22ارتباط Sarbanes-Oxley با معماری کلان48
1-23مدل CMM49
1-24مدل ISO 1550450
1-25مدل CoBIT51
1-26مدل های تعریف و تحلیل هدف52
فصل دوم:مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده53
2-1مرکز داده چیست؟53
2-2تعاریف مختلف مرکز داده54
2-3مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده56
2-4نیاز به مرکز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فنی66
2-5انقلاب بعدی در IT چیست؟68
2-6ساختار مراکز داده70
2-7درک پیچیدگی73
2-8Utility Computing پاسخ سئوال است74
2-9مجازی سازی گام اول است75
2-10ملاحضات فنی در طراحی مراکز داده76
2-11مدل فنی استاندارد  مرکز داده80
2-12تصویر کلان از مرکز داده81
2-13طرح تجاری مرکز داده82
2-14آشنایی با مفاهیم جدید در حوزه مراکز داده85
2-14-1   Utility Computing  یا    On-Demand85
2-15Organic ITو سیستم های خودگردان87
2-16مجازی سازی99
2-16-1   مجازی سازی روی سرویس دهنده ها106
2-16-2   مجازی سازی از طریق کلاسترینگ برروی سرویس دهنده ها106
               2-16-2-1  کمی بیشتر درباره Grid108
2 -16-3   مجازی سازی در منابع ذخیره سازی109
               2-16-3-1   مجازی سازی در سطح بلاک110
               2-16-3-2   مجازی سازی در سطح فایل110
2-17مدل جدید کار برایSSP ها110
2-18مجازی سازی در سطح شبکه112
2-19مجازی سازی در سطح برنامه های کاربردی112
2-20مدیریت مرکز داده114
2-21خدمات وب117
2-22تفاوت RDMA با TOE117
2-23تاریخچه ی خدمات مبتنی بر وب119
2-24شرکت های برتر و فناوری مناسب123
فصل سوم : شرایط محیطی126
شرایط محیطی126
فصل چهارم : آشنایی عمیق تر با طراحی ومعماری مراکز داده131
4-1مرکز داده به عنوان انباره ی داده131
4-2مرکز داده به عنوان LOB131
4-3مرکز داده به عنوان مرکز گواهی هویت132
4-4مراکز طلاعات در آمریکا132
4-5برون سپاری و مراکز داده134
4-6مشخصات یک Data Center135
4-6-1  در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ISP و ICPهای مختلف135
4-6-2   وجود سیستم قدرت پشتیبان135
4-6-3   وجود سرورهای متعدد135
4-6-4    مشخصات فیزیکی136
4-7نحوه در اختیار گرفتن یک سرور وب136
4-8معیارهای طراحی مراکز داده137
4-9ساختار و اجزاء138
4-9-1   لایه Aggregation139
4-9-2   لایه Front- End139
4-9-3   لایه برنامه‌های کاربردی Application140
4-9-4   لایهBack-End140
4-9-5   لایه ذخیره سازی Storage141
4-9-6   لایه انتقال141
4-10سرورها درData Center141
4-10-1    ‌‌Intranet server farm142
4-10-2 Internet server farm142
4-10-3    Extranet server farm142
4-11Data Center های توزیع شده142
4-12سرویس‌های Data Center143
4-12- 1   سرویس‌های زیرساخت143
             4-12- 1-  1   سرویس‌های لایه 1 یا سرویس‌های شهری143
             4-12- 1-  2   سرویس های لایه 2144
             4-12- 1-3     سرویس های لایه 3144
4-12- 2   ‌ سرویس های هوشمند شبکه‌ای144
4-12- 3     سرویس‌های Server Farm145
4-12- 4     سوئیچینگ محتوا (Content Switching)145
4 -12- 5   سرویس Caching145
4 -12- 6   SSL Termination146
4-12- 7    Content Transformation146
4-12- 8    سرویس های ذخیره سازها146
4-12- 9    سرویس های امنیتی147
4-12- 10  ‌لیست های کنترلی دسترسی (Access Control Lists (ACL))147
4-12- 11  Firewall ها147
4-12- 12   سرویس‌های مدیریتی148
فصل پنجم : راه اندازی مرکز داده در ایران149
5-1راه اندازی مرکز داده در ایران149
5-2ضرورت راه‌اندازی Data Center در ایران149
5-3مزایای راه‌اندازی Data Center در ایران149
5-4مزایای در اختیار داشتن Data Center در آینده152
5-5بررسی موانع مرکز داده ها در ایران153
5-5-1   موانع سخت افزاری153
5-5-2   موانع نرم افزاری153
5-6ضوابط صدور مجوز ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی156
5-6-1    تعاریف156
5-6-2    مقررات مربوط به واگذاری مجوز مجتمع اینترنتی155
5-6-3    مدارک لازم جهت ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی IDC156
خلاصه ونتیجه گیری157
فهرست منابع158

 این فایل به صورت فایل ورد به خدمت شما عزیزان تقدیم میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *