دانلود پاورپوینت دیکانستراکشن D E C O N S T R U C T I O N


دانلود پاورپوینت دیکانستراکشن D E C O N S T R U C T I O N

 

—دیکانستراکشن در فارسى به ساختار زدایی، شالوده شکنى، واسازى، بنیان فکنى، ساختارشکنى و بنیان فکنى ترجمه شده است. شاید این کثرت اسامى به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهى و چند معنایی به دال ومدلول و هرنوع متنى دارد. و شاید هم به دلیل آن است که هنوز ابهامات و سؤالات زیادى در مورد دیکانستراکشن در کشور ما وجود دارد.

—  از آنجایى که مبانى دیکانستراکشن مستقیمأ از فلسفه دیکانستراکشن استخراج شده وبه لحاظ آشنایی نسبتأ اندک معماران با فلسفه این مکتب، براى استنباط معمارى دیکانستراکشن، ابتدا لازم است فلسفه دیکانستراکشن و مهم تر ازآن، زمینه هاى نظرى این نحله ی فکرى تبیین شود.

در نیمه اول قرن بیستم مهم ترین مکتبى که ادامه دهنده فلسفه مدرن محسوب مى شد، فلسفه اصالت وجود بود. ژان یل سارتر (1980- 1905)، فیلسوف فرانسوى، یایه گذار این مکتب است. او خردگرایى مدرن، که توسط دکارت، کانت و سایر بزرگان مدرن مطرح و تبیین شده بود، را اساس فلسفه خودقرارداد. سارتر معتقد به خرد استعلایی است. از نظر وی، “فرد ماهیت خویش را شکل مى دهد و نباید از این عامل در مسیرشخصیت فرد غافل ماند… سارتر آزادى بى قید و شرط را از امکانات ذهن آدمى دانست. به نظر اوآدمى آزاد است هرچه مى خواهد اختیار کند و به همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست “.

ازنیمه دوم قرن اخیر، فلسفه مدرن و مکتب اصالت وجود و خردباوری از طرف مکتب جدیدی به نام مکتب ساختارگرایى مورد پرسش قرارگرفت. این مکتب در ابتدا توسط فردیناند دو سوسور، زبان شناس سوییسى و لوى استراوس، مردم شناس فرانسوى، مطرح شد.

ساختارگرایى واکنشى در مقابل خرد استعالایى و ذهنیت مدرن است. ساختارگراها معتقدند که عاملى مهم تر از ذهن وجود دارد که ییوسته مورد بی مهرى قرارگرفته و آن ساختار زبان است. ساختار ذهن مبنایش زبان است. انسان به وسیله زبان با دنیای خارج مرتبط مى شود. هر ذهنیتى موکول به ساختار زبان است. لوى استراوس، زبان و ساختارآن را درفهم ماهیت ذهن آدمى سخت واجد اهمیت شمرد وگفت:

مکتب دیکانستراکشن یکی از شاخه‌های مهم فلسفه پست‌مدرن محسوب می‌شود و نقدی بر بینش  ساختارگرائی و تفکرمدرن است؛ و هدف از آن گسستن از مفاهیم مطلق گذشته و پیوستن به وادی‌های ناشناخته آینده است.

تاثیری که این مکتب در معماری بر جای می‌گذارد بیشتر در بعد ظاهری آن مطرح گشته و مفاهیم زیبایی‌شناختی آن را دگرگون می‌سازد، از اینرو بررسی جنبه‌های زیبایی‌شناسی معماری دیکانستراکشن ضرورت می‌یابد.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 20
حجم: 2.63 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.