دانلود پروژه روستای مرادآباد استان لرستان


LGIM0126

خصوصیات کلی استان لرستان

1-1-1- موقعیت جغرافیایی

استان لرستان در غرب ایران بین 46 درجه و 51 دقیقه تا 50 درجه و 3 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 32 درجه و 37 دقیقه تا 34 درجه و 12 دقیقه عرض شمالی واقع شده است .

بیشترین طول استان از غرب به شرق با مسافتی حدود 340 کیلومتر و حداکثر عرض آن از شمال به جنوب حدود 201 کیلومتر می باشد . مساحت این استان 28559 کیلومتر مربع بوده و 7/1 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است .

استان لرستان از شمال به استان مرکزی و همدان ، از جنوب به استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری ، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام محدود است .

به طورکلی از نظر سیمای جغرافیایی استان به 4 منطقه مرتفع اصلی و 4 منطقه پست تقسیم می شود . در این استان دریاچه دائمی یا فصلی، همچنین رودخانه هایی که از داخل استان سرچشمه گرفته و دائمی می باشند وجود دارد .

این استان در مسیر راههای استانهای شمالی وشرقی کشور با جنوب و غرب کشور قرار گرفته است . نقشه شماره ( 1-1) موقعیت استان لرستان را نسبت به سایر استانهای کشور نشان می دهد .

2-1-1- تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری در سال 1375 استان لرستان شامل 9 شهرستان به نامهای خرم آباد ، کوهدشت ، پلدختر ، نورآباد ( دلفان ) ، بروجرد ، دورود ، الشتر (سلسله ) ، ازنا و الیگودرز می باشد .

این استان همچنین دارای 10 شهر ، 25 بخش و 81 دهستان می باشد . مراکز جمعیت شهری استان شامل شهرهای خرم آباد ، پلدختر ، کوهدشت ، نورآباد ، بروجرد ، دورود ، الشتر، ازنا ،الیگودرز و اشترینان می باشد که شهرخرم آباد مرکز استان است.نقشه شماره ( 1-1 ) آخرین تقسیمات سیاسی استان را نشان می دهد .

3-1-1- مراکز جمعیتی شهری

جامعه شهری استان لرستان در سال 1375 در 10 نقطه شهری استقرار یافته است که سهم آنها از جمعیت کل استان بالغ بر 53 درصد می رسد . در این نظام شهری خرم آباد به عنوان مرکز استان و بروجرد از سریع الرشد ترین شهرهای استان می باشد که جمعیت هرکدام بیش از 100 هزار نفر می باشد .

در گروه شهرهای متوسط 3 نقطه شهری کوهدشت ، الیگودرز و دورود قرار می گیرد که هر کدام جمعیتی بیش از 50000 تا 100000 نفر را دربر می گیرد . شهرهای کوچک استان شامل دو نقطه شهری نورآباد و ازنا می باشد که جمعیت ساکن در هر یک بین 20000 تا 50000 نفر می باشد و بالاخره این که سه کانون شهری کوچک قرار می گیرد که جمعیت هرکدام کمتر از 20000 نفر می باشد و شامل شهرهای پلدختر و اشترینان می باشد .

4-1-1- ناهمواریهای استان لرستان

به طورکلی ناهمواریهای لرستان را می توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد :

1ـ نواحی کوهستان

کوههای لرستان قسمتی از رشته کوه زاگرس محسوب می شوند . جوان بودن کوههای لرستان سبب شده است که این کوهها شکل اولیه خود را حفظ نمایند .

2ـ نواحی کوهپایه ای

دامنه ارتفاعات در لرستان به سمت دشت ها ، شیب کمتری دارد . این امر موجب انباشته شدن مواد حاصل از تخریب کوهها در این مناطق شده و در نهایت مناطق کوهپایه ای را به وجود آورده است . قسمت عمده ای از روستاهای استان در نواحی کوهپایه ای استقرار یافته اند .

3ـ دشت ها

در استان لرستان ، دشت های وسیع وجود ندارد البته علیرغم وسعت کم ، مهمترین مراکز جمعیتی در استان محسوب می شوند و اغلب شهرهای بزرگ در این مناطق استقرار یافته اند . منطقه مورد مطالعه در یکی از دشت های استان به نام دشت خرم آباد واقع شده است . دشت خرم آباد با وسعت 42396 مترمربع مساحت در مرکز استان لرستان قرار دارد .

5-1-1- تشکیلات زمین شناسی استان لرستان

زمین شناسی منطقه لرستان از نظر ساختمانی ، از ساختار زمین شناسی زاگرس تبعیت می کند . این استان درمیان رشته کوههای زاگرس واقع شده که خود حاصل چین خوردگی یک بزرگ ناودیس می باشد . بنابراین زمین شناسی لرستان جزیی از بزرگ ناودیس ( ژئوسنکلینال ) زاگرس به شمار می آید که بین سپر فلات مرکزی در شمال شرق و شرق و سپر عربستان در جنوب غربی قرار گرفته است . این تشکیلات در استان از نظر زمین شناسی به طورکلی شامل دو بخش رسوبی و دگرگونی می باشد .

در منطقه دگرگون شده که در بخش شرقی استان قرار دارد ، معادن مرمریت ، فلدسپات، سیلیس ، پاریتین ، سرب و روی وجود دارد . در حوزه رسوبی که بخشهای مرکزی و غرب استان را دربر می گیرد . معادن مستعد آهک و سنگهای آهکی ، گچ ، نمک و در بعضی موارد زغال سنگ مشاهده می شود .

6-1-1- ژئوفولوژی استان لرستان

استان لرستان از نظر پیکر شناسی زمین در منطقه ای کوهستانی واقع شده است که در بخش میانی سلسله جبال زاگرس در غرب ایران قرار دارد . رشته کوههای موجود در این استان عموماً با جهت شمال غرب به جنوب امتداد یافته اند . این کوهها در بخشهای شمالی و مرکزی و جنوب شرقی به صورت نسبتاً موازی در استان دیده می شوند . در حدفاصل ارتفاعات منطقه ، دشت ها و جلگه های باریک و کم وسعتی که از تراسهای رودخانه ای و یا واریزه های دامنه ای تشکیل شده اند به چشم می خورند .

7-1-1- آب و هوای استان

از لحاظ آب و هوا ، استان لرستان متنوع می باشد و این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملاً محسوس می باشد . این استان از لحاظ تقسیمات اقلیمی دارای 3 نوع آب و هوا می باشد :

الف ) آب و هوای سرد کوهستانی

این نوع آب و هوا در قسمتهای شمال و شرق استان یعنی نواحی نسبتاً مرتفع بیش از 1400 متر را شامل می شود . بروجرد ، نورآباد ، الشتر ، الیگودرز وازنا در این قلمرو آب وهوایی قرار می گیرند .

ب ) آب و هوای معتدل مرکزی و مدیترانه ای

قلمرو این نوع آب و هوا در نواحی مرکزی استان در حد فاصل دو نوار سردسیر و گرمسیر به صورت نوار پهنی از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است . کوهدشت ، خرم آباد و حوالی آن در این قلمرو آب و هوایی قرار گرفته اند .

 

 

به همراه فایل کد و کلی عکس از روستا به همراه فایل ورد و پاورپوینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.