دانلود تحقیق نمایش عروسکی
چکیده:
واژه ی «نمایش عروسکی» را بنا به قرار داد –معادل مفهو می به کار می گیریم که به دلیل تفاوت در سنت و سابقه ی فرهنگی / تاریخی ،با مفهوم «تئاتر» متفاوت است. نمایش عروسکی ارتباط بیشتر و غنی تری با آیین دارد و – جدا از بستگی های گوهری اش به گونه های کهن تر «روایت» و «اسطوره» -مهمترین تفاوتش با تئاتر در این است که نمایش عروسکی با قصد و هدف حل شدن انسان در تمامیت هستی و رسیدن به حقیقت و جود اجرا می شود، و در این قصد تمایز و تفکیکی میان نمایش عروسکی گر و تماشاگر وجود ندارد . هر دو برای رسیدن به هدفی واحد،که گم شدن از خود و مستحیل شدن در ذات مطلق هستی ست به نمایش عروسکی می پردازند؛ همچون نمایش عروسکیگر و تماشاگر «تعزیه» که – هر دو – برای رسیدن به «ثواب» به میدان نمایش عروسکی می آیند و نمایش عروسکیگر و تماشاگر«نو»ی ژاپن که مقصود شان رسیدن به «یوگن» است و نمایش عروسکیگر و تماشاگر «کاتاکالی» هندکه به قصد وصول به «راسا» به نمایش عروسکی می پردازند . به این ترتیب، در نمایش عروسکی ،هر گونه «فردیت» نفی می شود و حل شدن در ناخوداگاه جمعی و پیوستن به روح سنت و آیین جای آن را می گیرد. در نتیجه دیدگا ه های شخصی هنرمند ،خلاقیت و ابداع فردی و مقاصد انفرادی از شرکت در اجرا یا تماشای نمایش عروسکی خود به خود منتفی ست. تئاتر،بر عکس ،زمینی تر و انسانی تر است ،و در آن نمایش عروسکی گر بدعت با قصد و هدف مشخص می کوشد- معنا، فضا، حس و حال، یا پیامی را به تماشاگر که به عنوان «فرد» – با «حق نقد»- به قصد تماشا،لذت بردن،آگاه شدن ازموضوعی،یا برقرار کردن رابطه با اثر هنری انسانی به تماشا خانه آمده ،منتقل و در نهایت جایگاه انسان را – در شرایط و موقعیت اجتماعی تعریف شده – مشخص کند . نمایش عروسکی ،همه ی تفاوت های جز یی در افراد،مو ضوعات ،زمان و مکان هر قصه ،و ابزار و بساط هر اجرا را به سوی یک کل،یک منشا ء،یک صورت ازلی از وحدت همه ی اجزای جهان، و تصویر مثالی از قطب های خیر و شر عالم باز می گرداند. تئاتر، برعکس، در جهت تعریف ،تمایز ،و تشخص بخشیدن به هر جزءاز کلیت ظاهرا تعریف ناشدنی و به بیان در نیامدنی هستی حرکت می کند . تفاوت های دیگر میان نمایش عروسکی و تئاتر همه فرعیاتی بر این نکته ی اصلی اند؛ و نگفته پیداست که آنچه نخستین گام های پیدایش و تحولش در ایران در این نوشته بررسی شده ،«تئاتر» است،نه «نمایش عروسکی» به عبارت دیگر،موضوع این کتاب بررسی آن لحظه ی خاص از تاریخ ماست که تئاتر به موازات نمایش عروسکی نطفه می بندد.
فصل اول:کلیات تحقیق1
چکیده1
مقدمه2
بیان مسئله4
اهمیت تحقیق5
روش تحقیق5
فرضیات تحقیق5
فصل دوم: تحقیقات پیشین6
تاریخچه نمایش عروسکی در ایران6
نمایش عروسکی در ایران باستان و بررسی نمونه موردی روستای ده چشم8
صحبت های محققان در زمینه هنر نمایش عروسکی10
گرایشهای نوین در نمایش عروسکی جهان از نگاه جواد ذوالفقار14
فصل سوم:نتیجه گیری19
چند عکس از نمایش عروسکی20
منابع23
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 23 |
حجم: 2.11 مگابایت |