دانلود پاورپوینت سیستم قالب تونلی


دانلود پاورپوینت سیستم قالب تونلی

آشنایی با ویژگی های فنی سازه های بتنی با روش قالب تونلی

قالب تونلی ، سیستم سازه ای است که برای اجرای ساختمانهای بتنی با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش ساخت ، دیوارها و سقف بطور یکپارچه و همزمان بتن ریزی می شوند . قالب تونلی ضمن بالابردن سرعت و کیفیت اجرا ، عملکرد سازه ای و رفتار لرزه ای ، مجموعه سازه را از نظر یکپارچگی اعضا و اتصالات آنها به نحو چشمگیری بهبود می بخشد .

در سیستم قالب تونلی بعلت اتصال مستقیم دال به دیوارها ، ماهیت نیروها از حالت گره ای و متمرکز ( مانند اسکلت قاب بتنی ) بصورت گسترده نمایان می شودو انتقال نیروها و لنگرها در سطح بیشتر صورت گرفته و تمرکز تنش در محل اتصالات ، کاهش چشمگیر می یابد . بدین ترتیب خطرات ناشی از تمرکز تنش در گره ها که عموماً علت اصلی تخریب سازه های بتنی در زلزله بوده است ، تا حدود زیادی برطرف می گردد .

قالب تونلی ، از نظر سازه ای ، عملکرد جعبه ای دارد و بعنوان یک عنصر یکپارچه و سه بعدی در برابر بارهای قائم و جانبی عمل می کند . این پیوستگی و یکنواختی سبب می شود که در هنگام زلزله تشکیل لولاهای پلاستیکی در اعضا و نواحی بحرانی سازه مانند اتصالات دیوار به سقف یا اطراف بازشو ها به تعویق افتد و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد .

نکته اجرایی مهم

بتن ریزی سیستم ساخت قالب تونلی نیز باید بگونه ای صورت گیرد که در محل اتصال دیوار به سقف ، درزهای سرد ایجاد نشود . بدین ترتیب که پس از اتمام بتن ریزی دیوار در لایه نهایی آن ویبره مجدد ایجاد شود و یک فرصت کوتاهی داده شود تا بتن دیوار ، نشست خود را انجام دهد ولی به گیرش اولیه نرسد . سپس بتن ریزی دال اجرا  گردد ، در اینصورت احتمال ترک خوردگی دال و دیوار و تمرکز تنش به حداقل می رسد ، همچنین در صورت اجرای بتن ریزی  دال – دیوار در دو مرحله کاری و یا سخت شدن بتن دیوار قبل از بتن ریزی دال عملیات لازم برای اصلاح درزهای اجرایی مطابق آیین نامه بتن صورت گیرد .

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 10
حجم: 1.66 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.