سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن آرمه


سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن آرمه

سیستم قالب بندی

سرعت قالب بندی در ساخت ساختمان‌های بتن مسلح، یکی از عوامل مهم و قابل تامل در ارزیابی سرعت، کیفیت و هزینه یک پروژه محسوب می‌شود. و هر چه با مدیریت و کنترل صحیح در اجرای سایر مراحل پروژه بتوان قالب بندی را نیز سریعتر و دقیقتر و ساده‌تر انجام داد، قطعاً می‌توان سرعت اجرای پروژه را بهبود بخشید.

سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن مسلح، یکی از شیوه‌های سیستماتیک در اجرای صنعتی سازه‌های دیوار برابر بتن مسلح به شمار می‌رود. در این سیستم بتنی درجا پس از قالب بندی یکپارچه فلزی تمام دیوارهای خارجی و داخلی به طور همزمان بتن ریزی و قالب بندی یکپارچه سقف انجام و سپس بتن دال سقف به صورت درجا اجرا خواهد شد. این سیستم از اجزای اصلی شالوده بتنی درجا، دیوارها و سقف‌های بتنی اجرا شده در محل کارگاه‌، قاب‌ها یا پیش قاب‌های درها و پنجره‌های کار گذاشته شده در دیوارها قبل از بتن ریزی آنها و مدارهای تاسیسات مکانیکی و برقی کار گذاشته شده در دیوارها و سقف‌ها تشکیل می‌شود.

در این شیوه اجرایی‌، مدارهای توزیع تاسیسات مکانیکی و برقی، بازشو های در، سقف و دیوارها، با توجه به نقشه‌های طراحی در هنگام قالب بندی یکپارچه فلزی پیش‌بینی می‌شود به گونه‌ای که پس از بتن ریزی دیوارها و سقف‌ها به صورت جداگانه و قالب برداری ساختمان آماده نصب سرویس‌، شیشه و نقاشی بوده و هیچ گونه عملیات بنایی در آن صورت نخواهد گرفت.

سازه حاصل از این روش اجرا، یک سازه بتن مسلح با دیوارهای باربر و برشی است که انطباق و سازگاری کامل با آیین نامه‌ها و استانداردهای معتبر شناخته شده ملی یا بین المللی دارد. سازه مذکور را می‌توان در شرایط مختلف لرزه خیزی و اقلیمی کشور مورد استفاده قرار داد. اگر چه لازم است ضوابط خاصی را در نحوه میلگرد گذاری سازه و اتصالات آن، با توجه به میزان شکل پذیری مورد نیاز، در طول مراحل طراحی و اجرا به عمل آورد.

شایان ذکر است با توجه به قابلیت‌های بتن مسلح در پاسخگویی به نیازهای ساختمان از نظر مباحثی مانند حریق، سیستم مذکور، یکی از گزینه‌های بسیار مطلوبی به شمار می‌رود. ولی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی حتماً باید تمهیدات لازم برای عایقکاری حرارتی جداره‌های خارجی ساختمان به عمل آید. به هر حال تمامی ضوابط و الزامات مندرج در تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان باید به طور کامل رعایت شود. همچنین با توجه به صاف و هموار بودن سطح بتن پس ازط برداشت قالب‌ها، لازم است در صورت نیاز به اجرای نما و نازک کاری‌های متنوع ، تمهیدات به خصوص برای این منظور انجام شود.

این روش اجرا در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز است.

الزامات طراحی و سیستم قالب بندی ساختمان‌های بتن آرمه

  • این سیستم یک شیوه اجرای قالب بندی برای سازه‌های بتن مسلح با سیستم دیوارهای باربر و سقف دال تخت به شمار می‌روند.
  • استفاده از این روش در تمامی پهنه‌های لرزه خیزی ایران و با رعایت سطح شکل پذیری مورد انتظار و حداکثر ارتفاع مجاز بلامانع است.
  • رعایت ضوابط قالب بندی و قالب برداری اجزا سازه‌ای مطابق با مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان الزامی است.
  • مشخصات بتن مورد استفاده در اجرای سازه‌های بتن مسلح با این روش همچنین مشخصات فنی و اجرایی آرماتوربندی و بتن ریزی باید مطابق مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.
  • پیش بینی لازم باید برای اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی در مرحله طراحی و اجرای سازه بتن مسلح صورت گرفته و تمهیدات لازم برای دسترسی به این تاسیسات به عمل آید.
  • در صورتی که دیوارهای جداکننده از نوع دیوارهای بتنی درجا نبوده و از سایر جداگرها استفاده خواهد شد‌، لازم است جزییات مناسب در محل اتصال این دیوارها به سازه مطابق با استاندارد ۲۸۰۰ و سایر مراجع معتبر طراحی و اجرا شود.
  • به علت صیقلی بودن سطح بتنی، لازم است تمهیدات لازم برای اجرای نازک کاری و نماسازی بر روی این سطوح صورت گیرد.
  • تمهیدات لازم متناسب با شرایط اقلیمی مختلف در اجرای سازه بتن مسلح در نظر گرفته شود.
  • لازم است تمهیدات خاص برای عایقکاری دیوارهای خارجی مطابق الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان انجام گیرد.
  • صدابندی هوابرد جداکننده های بین واحدهای مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات باید مطابق مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان تامین شود.

ساختمان‌های بتن آرمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.