رایت از نگاهی ژورنالیستی!


رایت از نگاهی ژورنالیستی!

فرانک لوید رایت(8june1867_9aprile1959) بزرگترین معمار قرن ۲۰ آمریکا. نابغه ای که هرگز چشمه فیاض قریحه اش به خشکی نگرایید. مسلما درک شخصیت وی تاثیر بسیاری در فهم کارهای بی نظیرش دارد، سراسر زندگی رایت با تراژدی، تهمت و شایعه همراه است.

frank lloyd wright

یک دهاتی که همه جای دنیا رو دیده٬امریکا رو بهم ریخته و آخر به فاصله 5 km از زادگاهش دفن شده.می گویند اگر عکسی از خودش می دیده که تیپ زده بوده خط خطی میکرده!! گاهی عمدا از الفاظ دهاتی استفاده می کرده! غد و جسور بوده. معلوم نیست که امریکا به رایت شناخته میشود یا رایت به امریکا.در دهه های ۵۰ رایت امریکا رو معروف کرده بود.

در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین (richlandcenter,wisconsin) متولد شد. پدرش William Carey Wright و مادرش Anna Lloyd Jones بود.پسر یک کشیش و تعمید دهنده کلیسا بود. باباش مذهبی بوده و در کلیسا ارگ میزده و برای امرار معاش گاهی موعظه و گاهی موسیقی درس میداد. ۷-۸ تا بچه بودند.در ۱۸۸۱ وقتی رایت ۱۴ سالش بود بدر و مادرش جدا شدند و بدرش برای همیشه خانه را ترک کرد.نام اصلی او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش (The Lloyd Joneses) نامش را از Lincoln به Lloyd تغییر داد!!…

به این ترتیب رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت و همیشه تحسینش می کرد در دشت هایی با صخره هایی تنها و زمینی سیاه و بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد.

بعد از دو سال تحصیل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ویسکانسین بدون گرفتن مدرک دانشگاه را ترک کرد و برای کار به دفتر لایمن سیلزبی در شیکاگو رفت. دایی اش که در شیکاگو بوده او را به دفتر سلیوان و ادلر می برد و او به مدت ۵ سال (۱۸۸۸-۱۸۹۳) در دفتر سلیوان بود. رایت از سلیوان به عنوان استاد محبوب و از ادلر به نام کهن سرور بزرگ یاد می کند. در دفتر سلیوان خانه های مکتب شیکاگو طراحی می کردند اما رایت همان روز اول با افراد اتلیه دعواش میشه و سلیوان او را به اتاق جدایی می برد و او به طراحی خانه های ویلایی که الهام گرفته از کلبه های دهاتی زادگاهش بوده به جای ساختمان های مکتب شیکاگو می پردازد. در این زمان مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر جوانی رایت تاثیر گذاشت اما او دنبال کارهای این مکتب را نگرفت.

http://i31.tinypic.com/21ltw2d.jpg%5b/IMG%5d

همان اول سلیوان با او قراردادی امضا می کند که تو تمام وقت مال منی و رایت بلافاصله مادرش و بر و بچه ها را به شهر می برد.بعد ها سلیوان رایت را به خاطر کار در بیرون از دفترش اخراج میکند.بعدها که سلیوان در اواخر عمرش برشکست شده بود در خانه رایت زندگی میکرد و رایت هم احترام زیادی برای او قایل بوده.

 

frank lloyd wrighr2

frank lloyd wright3

 

فرانک لوید رایت سه بار ازدواج می کند…

رایت معتقد است که خانه یک معبد است بر عکس لوکوربوزیه که خانه را خوابگاه میداند. و البته ادمی که با این زیبایی خانه طراحی می کند تا آخر عمر حسرت یک خانواده درست و حسابی را داشته . اما ازدواج های رایت(!!…):

رایت همیشه خود را رمانتیک نشان می داد و از همین رو محبوب قلوب خانم های امریکایی بود.او که عمری طولانی داشت (از دوره ویکتورین تا عصر اتم) حیاتی پر فراز و نشیب را پشت سر نهاد.

این مرد ریز نقش شیک پوش علاقه مند به کفش و شنل چند رنگ عصاهایی با سر نقره ای و کلاه های شیک و گرانقیمت و اسب های اصیل یکبار همسر و شش فرزند خود را ترک می کند.رایت در ۱۸۸۹(قبل از تولد ۲۲ سالگیش) با کیتی توبین (Catherine Lee “Kitty” Tobin) ازدواج می کند.ازدواج او با کاترین که دختر یک تاجر ثروتمند بود باعث بهبود موقعیت اجتماعی او و شهرت بیشترش می شود.در همین زمان او خانه و استودیوی کارش را در Oak park می سازد و مادرش را به شهر می اورد.

cathrine,his first wife   kitty

wright’s family    wright's family

West Face of the Home North Face (Front) of the Home_studioWest Face Detail

Wright's home in Oak Park, Illinois

خانه و استودیوی کار رایت در اوک بارک

Hillside Home School, 1902, Taliesin, Spring Green, Wisconsin

بعد از ۵-۶ سال در ۱۹۰۹ که دیگر مشهورترین معمار امریکا شده بود شش تا بچه دور خودش می بیند!… اما مانند بدرش به خانواده اش وفادار نماند و با همسر یکی از مشتریانش به اروبا فرار کرد!

او در ۱۹۰۳ بعد از طراحی یک خانه برای همسایه اش (Edwin Cheney) عاشق همسر چنی یعنی Mamah Borthwick Cheney می شود.اغلب دیده میشده که ان دو با اتومبیل رایت به اطراف اوک پارک می رفتند و صحبت آنها سر زبانها افتاده بود. همسر رایت که تصور می کرد این رابطه کم کم رنگ خواهد باخت از رایت جدا نشد و همینطور همسر ماما و نهایتا در ۱۹۰۹ حتی قبل از اتمام Robie house رایت و ماما همسر و فرزندانشان را ترک می کنند و به اروپا فرار می کنند.

mamah cheney       mamah borthwick cheney

frank lloyd wright4

شاید امروزه چندان مایه شگفتی نباشد اما این اتفاق در منطقه ابرومند اوک پارک در حومه شیکاگو به هیچ وجه قابل پذیرش نبود و بعد ها که رایت از کار خود پشیمان میشود و به شیکاگو بر می گردد دوستانش خیابان را به رویش می بندند!!… .این کار از این آدم با این شهرت محلی خیلی عجیبه.

بعد از بازگشت رایت باز هم کاترین از او جدا نشد. رایت با زندگی با ماما رسوایی را به Spring green آورد. او با ماما در Spring green ساکن شد.

از ۱۹۱۰ زندگی رایت توام با فراز و نشیب هایی است که اکثرا همراه با جنبه های کریه زندگی اجتماعی است اما رایت جسورانه مقاومت می کند. این سالها تا ۱۹۱۵ درگیری خانوادگی رایت است با ماما که به اروپا فرار کرده اند و بعد بر می گردند .

در ۱۹۱۰ رایت بعد از یک سال که به آمریکا بر می گردد مادرش را وادار می کند تا در ویسکانسین زمینی برای او بخرد. مادر رایت در ۱۰ آوریل ۱۹۱۰ زمین را می خرد و رایت شروع به ساخت خانه جدیدی برای خودش می کند که آن را تالیسین می نامد.

                      ….tragedy followed  tragedy

….اما اینده آبستن حوادث بدتری بود. هنگامی که رایت از تالیسین دور بود و مدیریت اجرای پارک تفریحی باغهای میدوی(Midway garden)  را بر عهده داشت خدمتکاری که دچار مشکل روحی بود هفت نفر را در خانه رایت(تالیسین) با تبر کشته و سپس خانه را به آتش کشید. این هفت نفر شامل ماما برتویک و دو فرزندش و دو باغبان و دو خدمتکار دیگر بود.این اتفاقات در حالی می افتد که رایت هنوز همسر اولش را دارد.با کشته شدن ماما موقعیت اجتماعی رایت در امریکا بدتر شد.همچنین در این ماجرا رایت با از دست دادن ماما که عشق اصلیش بود خیلی اسیب دید و سالها طول کشید تا خود را بازیابد.

headlines

 

http://i26.tinypic.com/jzee1.gif%5b/IMG%5d                  miriam noel

miriam ,his second wife

اما رایت دوباره تالیسین را از نو ساخت.  کاترین بالاخره در ۱۹۲۲ از رایت جدا می شود و رایت در نوامبر ۱۹۲۳ بعد از یک سال تنهایی با میریام نویل (Miriam Noel) همسر دومش که مجسمه ساز بود ازدواج می کند و زندگی جدیدی را شروع می کند.اما خانم رایت بعدی معتاد به مورفین از اب در امد و ازدواجشان در کمتر از یک سال با شکست مواجه شد.

قبلا در ۱۹۱۵ رایت با میریام به توکیو رفته بود تا از شدت حملات روزنامه ها فرار کند و هتل امپریال را طراحی کرد.

در ۱۹۲۴ بعد از جدایی از میریام در حالیکه هنوز طلاق نگرفته بودند با اولگیوانادر ۱۹۲۴ در شیکاگو ملاقات می کند و در ۱۹۲۵ با هم به تالیسین می روند.

   باز هم خانه رایت آتش می گیرد….

در ۲۲ آوریل ۱۹۲۵ خانه رایت دوباره دچار حریق شد البته این بار از روی تصادف.در این اتش سوزی رایت مجموعه ارزشمندی از اثار هنری خود را از دست می دهد از جمله یادداشتهای سلیوان که ایده هایش در مکتب شیکاگو را در نوشته هایی به نام گفتارهای کودکانه تدوین کرده بود اما موفق به چاپ نشده بود که در اتش سوزی مهیب خانه رایت از بین می رود. رایت برای بار سوم انرا از نو و این بار بزرگتر از گذشته ساخت و ان را تالیسین3 نامید.

در ۱۹۲۷ رایت و میریام رسما از هم جدا شدند.میریام بعدها دچار جنون می شود و در حالیکه هنوز جوان بود در ۱۹۳۰ در مرز دیوانگی در اسایشگاه روانی درگذشت. و البته این مساله موجب مشکوک شدن پلیس به وی شد….

رایت مجددا پس از یک سال در ۱۹۲۸ با اولگیوانا Olga (Olgivanna) Lazovich Hinzenburg (سومین و اخرین همسرش) که ۳۳ سال هم از وی کوچکتر بود ازدواج می کند. اولگیوانا بود که رایت را از ان شرایط بد روحی نجات داد.

olgivanna,his third wife   wright & olgivvana

Famous American architect Frank Lloyd Wright and Olgivanna Lloyd Wright in the national costume of MontenegroOlgivanna's native country

olgivvana & wright in talisian

http://i32.tinypic.com/2qcmrfc.jpg%5b/IMG%5d

به زودی رسانه های امریکا به مسایل زندگی رایت علاقه مند شده و با اضافه کردن چاشنی هایی به تفصیل به ان پرداختند.زندگی بسیار به هم ریخته خانوادگی آقای رایت جای فکر دارد که چطور آدمی با چنین زندگی خانوادگی انگیزه خیلی بالایی برای طراحی بهترین خانه ها دارد!!…

mtext1

mtext2

mtext3

در توکیو ژاپنی ها از رایت می خاهند هتلی طراحی کند به نام هتل امپریال. زمین پروژه فوق العاده سست بوده.رایت اصطلاح ژله ای بودن را به کار می برد و توکیو هم که زلزله خیز.نهایتا رایت است و اندیشه ارگانیکش.او از دست های گارسون که سینی را با انگشتان خود می گیرد و اجزایش نمی افتد الهام می گیرد.به او گفته بودند که تا اخر اجرای هتل در توکیو بماند و این چند سال فرصت خوبی بوده که خودش را از لحاظ فکری بازسازی کند.وی در ۱۹۲۱ به امریکا بر می گردد.

هتل امپریال- توکیو

سال ۱۹۲۲ اوج حملات به رایت بود که قرار است در  ژاپن زلزله بیاید و ظاهرا امریکاییها منتظر بودند که تیر خلاص رایت را بزنند اما تلگرافی از توکیو می اید با این مضمون که “جناب اقای رایت شهر در زلزله ویران شد و باید به شما مژده دهیم که تنها ساختمان شما پا برجا مانده و امروز مأوای زلزله زدگان است…” همین امر ساده و مهم موجب شد که آب مشروعی بر تمام کارهای قبلیش بریزند و وی به عنوان یک قهرمان ملی مطرح شود . در این فاصله تعداد زیادی پروژه به او ارجاع داده می شود.

آدمی بااین همه مشکلات شدید فکری کسی است که برای خانه و خانواده فکر می کند و ارزوهایش را در این خانه ها جست و جو می کند.

تالیسین شرقی….

انجمن تالیسین شرق -نامی که رایت برای آن برگزیده بود- تشکلی بسته و درونگرا بود و به طرز خطرناکی به یک فرقه مذهبی شبیه بود. رایت به کرات در این جمع اعلام کرده بود تنها مذهب مورد پرستش گروه وی طبیعت است در بالا ترین درجه خود. این انجمن حول یک نفر یعنی رایت شکل می گرفت . در واقع رایت پیامبر تالیسین بود.رایت به دلیل ازدیاد پیروانش تالیسین غربی را در آریزونا پایه گذاری کرد. پیش از این وی تالیسین شرقی را افتتاح کرده بود.او در یک سخنرانی ۵۲ تعریف از معماری ارگانیک ارائه کرد . تعابیری مثل پلان آزاد. فضای آزاد. آزادی از قید و بندها و در لحظات احساسی اش عشق آزاد… .

.

Olgivanna Lloyd Wright's bedroom, Taliesin West, Scottsdale, Arizona

Frank Lloyd Wright's Bed(s), Taliesin West, Scottsdale, Arizona

talisian west-arizona

exterior, Frank Lloyd Wright's studio, Taliesin West, Scottsdale, Arizona

Taliesin West Panorama from the bow looking at the ship

http://i29.tinypic.com/4so1f5.jpg%5b/IMG%5d

http://i26.tinypic.com/16kszuc.jpg%5b/IMG%5d

talisian west

فرانک لوید رایت فردی بی مسئولیت ولخرج و استاد مسلم ریسک بود.وی پول کارکنان خود را همچون پول خود به راحتی خرج می کرد. او مدتی بسیار طولانی تا زمان مرگش نه تنها به هیچیک از اطرافیانش پولی پرداخت نکرد بلکه با زیرکی و با پیاده کردن سیستم استاد و شاگردی دیگران را وادار به پرداخت پول میکرد.شاگردان او باید در مزرعه کار می کردند و آشپزی و نظافت می کردند و ساختمان ها راتعمیر می کردند…

رایت فردی تکرو و ژرف اندیش بود و در حالیکه دیگر پیرمردی شده بود ایده های خود را در زمینه بلندترین برج جهان عرضه کرد. در این برج آسانسورها با انرژی اتمی کار می کردند. که هیچ گاه ساخته نشد.

رمان و فیلم زندگی رایت….

زندگی رایت منبع الهام رمانی نوشته آین رند و فیلمی هالیوودی شد.فیلمی که گری کوپر بازیگر شخصیت وی را به عنوان فردی مقابل دنیا بازی می کرد. در این فیلم شخصیت اصلی داستان نابغه ای در حال خودکشی به نام هوارد رودک است که ساختمان دست ساز خود را منفجر می کند البته شخصیت فیلم هرگز به اندازه رایت قوی نبود

This1966 U.S. postage stamp honors architect Frank Lloyd Wright, foreground, and features the Solomon R. Guggenheim Museum he designed in the background         

رایت در معماری از منزلتی خداگونه برخوردار است اما همچون تمام خدایان خواستار قربانیانی برای خود است.در زمان حیات رایت صرف هزینه های بالا برای ساختمان های وی حتی سه برابر رقم اولیه امری عادی بود و امروزه مالکان این آثار به خاطر صورتحساب های هنگفت برای نگهداری این بناها در تشویش اند.در واقع آثار رایت مثل زندگی شخصی خود او برای بقا به هزینه بالایی نیاز دارند.

وی اخرین شاهکارش یعنی موزه گوگنهایم را در سالهای پایانی عمرش با ان کالبد سفید رنگش ارائه کرد.بنایی که پدربزرگ بناهای مارپیچی معمارانی است که این روزها فوق ستاره اند.

او درست شش ماه قبل از افتتاح موزه گوگنهایم و در سن درگذشت.در حالیکه بیش از هر زمانی با انواع سفارشات کاری بمباران می شد.پیکر وی از تالیسین اصلی و با واگنی روستایی انباشته از گل به محل دفنش حمل شد٬ درست به همان شیوه که مامای عزیزش به خاک سپرده شد.

 

آشفتگی های بعد از مرگ رایت !!….

اما این آشفتگی حتی سالها بعد از مرگ رایت هم دست بردار نبود. بعد از مرگ رایت در ۹ آوریل ۱۹۵۹ در تالیسین وست در اریزونا همسرش اولگیوانا ریاست انجمن تالیسین را بر عهده گرفت.اولگیوانا نیز بعد از مرگش در ۱۹۸۵در (scottsdale,arizona(talisian west وصیت کرده بود که جنازه رایت٬دخترش و خودش را بسوزانند و در باغی به  یادگاری دفن کنند.طبق وصیت اولگیوانا رایت را که قبلا در قبرستان خانواده لوید جونز کنار unity chapel نزدیک تالیسین اصلی در spring green دفن شده بود از قبر بیرون آوردند و امروزه بسیاری در قبرستان کوچک جنوب spring green ایالت ویسکانسین بر سر قبر خالی وی می ایند!!…

Unity_chappe

the resting place of flw in wisconsin

Unity_chappel-In the 70s, Mr. Wright body exhumed and moved to Taliesin Wesl

قبر رایت در ویسکانسین

mamah's grave in unity chappel

قبر ماما در قبرستان خانوادگی رایت در ویسکانسین ٬رایت برای ماما چنی احترام زیادی قایل بوده است.

قبر دختر اولگیوانا همسر سوم رایت

رایت از ۳ ازدواج خود هفت بچه داشت: ۴ پسر و ۳ دختر. وی همچنین دختر همسر سومش Svetlana را نیز قبول کرد.

پسر وی Frank Lloyd Wright JR نیز یک معمار معروف در لوس انجلس است. همچنین نوه رایت Eric Lloyd Wright و پسر دیگرش John Lloyd Wright و دخترش Elizabeth Ingraham معماران معروفیند.

eric

Anne Baxter نوه دیگر رایت است که بازیگر معروفیست….

ann baxter   ann baxter

تا مجالی دیگر که به کارهای فرانک لوید رایت ببردازیم…..

”  اشتباهی که همه عمر بشیمانم از آن اعتمادی است که بر مردم دنیا کردم….بیش از این مردم دنیا دلشان درد نداشت…؟!

خودمانیم…!!! زمین این همه نامرد نداشت. ”

Toyota stadium در تویوتا سیتی ژاپن کار کیشو کوروکاوا که برای جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ طراحی شده بود اما با تقسیم محل مسابقات با کره تویوتا استادیوم از لیست برداشته شد. سازه سقف به وسیله چهار دکل بزرگ مخروطی در ارتفاع ۹۳ متری نگه داشته می شود. در بین این دو سازه معلق سقف سازه یونیک و یگانه ای به نام folding retractabaleوجود دارد. در این استادیوم برای سهولت استفاده از توانایی چند عملکردی از سقف متحرک استفاده شده است.

toyota stadium-1

toyota stadium-2

toyota satdium-3

toyota stadium-4

 

Skydome در تورنتو کانادا که در کنار CN tower که به نوعی آیکون شهر تورنتو است طراحی شده و افتخار کانادایی هاست در حالیکه در تویوتا استادیوم هزینه و زمان خیلی کمتر است.

دانلود متن و تصاویر بالا در یک فایل ورد مرتب…

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27
حجم: 2.41 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.