دانلود فایل تزئینات سنگ 210 صفحه


تزئینات سنگ

مقدمه :

سنگ یکی از قدیمی ترین مصالحی است که بشر از بدو زندگی بر روی زمین شناخته است و از آن برای تهیه وسائل مختلف زندگی و همین طور بنای آثار خود سود جسته است . در آثار به دست آمده از جوامعی که در دوره پارینه سنگی می زیسته اند ، ابزار کار و اسلحه سنگی دیده شده است . بعد از آن ، این مصالح فراوان و در دسترس در ساخت بنای ساختمان پرستشگاه ها به کار رفت که بنای مونولیت ها و تری لیت ها از آن جمله اند .

این بناها بعداز هزارها سال در تمام جهان به جای مانده اند تا پیام انسانهای نخستین را به ما برسانند . در دوره نوسنگی به کارگیری سنگ در ساختمان افزایش می یابد و بعدها با شناخت بیشتری که بشر از خواص به کارگیری سنگ های گوناگون و ابزار فلزی سبه دست می آورد ، آثار متنوع و به جای ماندنی از جمله تندیسها ، پرستشگاه ها ، مقابر و کاخ های عظیمی از خود به یادگار می گذارد که هر یک به عنون عجایب دنیای قدیم شناخته شده اند

این ابنیه در آغاز با قطعات تخته سنگ و بدون ملات ساخته شده اند و در بعضی از آنها از بست و قلاب و اتصالات فلزی استفاده شده است . بعدها بشر ملاتهای گوناگونی را شناخت و به کار گرفت و به این وسیله از سنگ هایی با ابعاد کوچک تر استفاده کرد .

برخی از سنگ های تزئینی را به طرف مختلف به صورت صفحاتی می برند و در کف و در نما ، پله ها ، کف پنجره و غیره مورد استفاده قرار می دهند . نباید از یاد برد که مخلوط خرده سنگ با بعضی از مواد چسنبده ، مهم ترنی مصالح را در ساختمان تشکیل می دهد . بتن ، ملات ها ، موزاییک و بعضی از قطعات پیش ساخته از آن جمله اند .

امروزه تنها در ساختمان های یادبود و مانند آنها تماماً سنگ به کار گرفته می شود . اما فراوانی و مقاومت آن در مقابل عوامل محیطی باعث شده است که در قسمت هایی که ساختمان به زمین مربوط می گردد یا نقاطی یکه تحت فشار بیشتری می باشند و به استحکام بیشتری نیاز دارد ، از آن استفاده شود.

منشا شکل گیری :

سنگ ها و خرده سنگ ها :

دو فرآیند کوه زایی و کوه سایی در زمین موجب پدید آمدن محصولات سنگی می شود . شناخت این دو پدیده ما را از شناسایی بهتر انواع سنگ ها کمک می نماید .

عوامل هوازدگی یا کوهسایی در زمین شناسی ، هر یک از چند روندی را که باعث خرد شدن و تغییر شکل مواد سخت سطح زمین و موادی که با جو در تماس هستند ، هوازدگی می نامند . به دلیل پدیده هوازدگی است که کوهستان ها خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را از دست می دهند . عوامل فرسایش و هوازدگی به دو گروه شیمیایی و فیزیکی تقسیم می شوند .

هوازدگی شیمیایی :

محصول هیدراتاسیون ، انحلال ، هیدرولیز ، اکسیداسیون و یا عکل العمل آب های اسیدی با املاح تشکیل دهنده سنگ هاست .

هوازدگی فیزیکی : که بدون هیچگونه تغییرت شیمیایی است ، باعث خرد شدن سنگ ها و تغییر شکل آنها به دانه های ریزتر می شود . این پدیده توسط عواملی چون یخبندان ، تغییرات حرارت در جو و در نتیجه انقباض و انبساط ، قوه جاذبه زمین ، رشد گیاهان ، باد ، جریان آب و عمل جانوران و مانند اینها شکل می گیرد .

نتایج مهم ناشی از هوازدگی ، تشکیل خاک و رسوباتی همچون بوکسیت (منبع اصلی تهیه آلومینیوم ) و خاک های حاصلخیز و تغییر ماهیت دی اکسید کربن موجود در جو می باشد .

عوامل کوه زایی : اگر در واقع تاثیرات هوازدگی را بر پوسته زمین یک فعالیت تحلیل برنده برجستگی ها بدانیم و به عنوان یک پدیده خارجی بشناسیم ، فشارهای درون کره مذاب را که بر پوسته جامد زمین وارد می شوند ، می توان فرآیند کوه زایی و خشکی زایی نامید .

این فشارها تاثیرات گوناگونی بر روی پوسته زمین می گذارند و تغییر شکل پوسته زمین را که گاه در طی سالیان دراز و گاه در مدت زمان کوتاهی انجام می شوند از این نیرو سرچشمه می گیرند . عمده تغییرات عبارتند از :

چین ها : در اثر فشار ، لایه های زمین به صورت پیچ و موج هایی در می آیند که البته در همه انواع سنگ ها ممکن است این موج ها پدید آید ولی در سنگ های رسوبی بهتر مشاهده می گردند و اندازه آن از چند سانتی متر تا چندین کیلومتر متغییر است .

شکستگی ها : تجارب آزمایشگاهی علاوه بر مشاهدات عینی نشان داده اند که اغلب سنگ ها در برابر نیروی کشش ، مقاومت بسیار کمتری نسبت به نیروی فشار نشان می دهند . شکستگی ها بیشتر حاصل کشیده شدن سنگ ها هستند و در سنگ های سطح زمین رخ می دهند ، شکستگی های طبقات سنگی زمین می تواند در جهت و اندازه های مختلف از چند میلیمتر تا چند کیلومتر باشند .

از انواع شکستگی ها ، ترک با درز می باشد که بدون تغییر مکان جداره ها اتفاق می افتد . ترک ها معمولاً پس از مدتی توسط مواد رسوبی پر می شوند . درزها براساس زاویه صفحه آنها ، وضعیت درز نسبت به طبقات سنگی اطراف و نحوه تشکیل تقسیم بندی می شوند .

گسلها : در صورتی که پدیده شکستگی با جابه جایی بخش های طرفین آن همراه باشد گسل به وجود می آید . اگر گسل ها در سنگ های لایه لایه واقع شود به آسانی قابل تشخیص است ، معمولاً عوامل فرسایش مانع از دیدن اختلاف سطح بین دو قطعه زمین می شوند .

آتشفشان : می دانیم که در مرکز زمین به علت وجود حرارت زیاد مواد تحت فاشر فراوان قرار دارند که در اثر فعل و انفعالات داخل زمین مواد مذاب به طرف پوسته حرکت می کنند و رفته رفته سرد می شوند ولی گاه از جایی که پوسته زمین نازکتر است به طرف خارج فوران می نمایند ، که این پدیده گاه آرام و گاه با انفجار همراه است .

زلزله : زمین لرزه از دیگر پدیده های ناشی از فعالیتهای درونی زمین است و از لرزشهایی که در اثر شکستن و حرکت تند و سریع قطعات شکسته شده در بخش های سطحی زمین رخ می دهد سرچشمه می گیرد . اگر مقدار انرژی آزاد شده زیاد باشد ، عوارض طبیعی و مصنوعی مناطق نزدیک به کانون بروز نیرو منهدم می شوند و محیط اطراف به شدت می لرزد و گسله های موجود فعال و با گسلهای جیدید پدید می آیند .

 

منشا ساختمانی سنگها :

سنگ ها از تجمع کانی ها حاصل می شوند . بعضی از سنگ ها از یک نوع و بعضی از چند نوع کانی تشکیل شده اند ، کانی ها مواد جامد ، طبیعی ، معمولاً متبلور ، غیرآلی و همگن هستند که ترکیب شیمیایی نسبتاً ثابتی دارند . کانی ها تشکیل شیمیایی نسبتاً ثابتی دارند . کانی های تشکیل دهنده سنگها یا به اصطلاح کانی های سنگ ساز ، برحسب انواع سنگ ها به سه گروه کافی های ماگمایی ، رسوبی و دگرگونی به شرح زیر تقسیم می شوند .

سنگهای آذرین :

سنگ های آذرین از انجماد مواد مذاب درونی از زمین به وجود می آیند . مواد مذاب که خود از ذوب سنگ های پوسته یا گوشه زمین به وجود می آیند ، ترکیب سیلیکاتی دارند و ماگما نامیده می شوند . ترکیب شیمیایی ماگما متنوع است . بعضی سیلیس زیاد ماگمای اسیدی و بعضی سیلیس کمتر و در عوض عناصر آهن ، منیزیم و کلیسم بیشتری دارند . ماگمای بازی .

دمای ماگما بیش از 700 درجه سانتیگراد است در این مذاب جوشان ، گازها ، قطعات بلور در حال رشد و قطعات سنگی کنده شده از سنگ های درون زمین وجود دارد.

ماگمایی که به سطح زمین رسیده باشد .

بیشتر گازهای خود را از دست می دهد ، در این حال به آن گدازه می گویند . از انجماد گدازه در سطح زمین سنگ های آتشفشانی به وجود می آید ، ماگما ممکن است در اعماق زمین یا در شکستگی ها و یا آشیانه های ماگمایی تدریجاً انجماد یابد . در این حال به سطح زمین نمی رسد و سنگ آذرین درونی به وجود می آید .

علت اصلی اختلاف فوران های آتشفشانی ، نوع گدازه است . گدازه های بازیک گرانروی کمتری دارند و گازها به آسانی خارج می شوند . در انواع انفجاری مقدار سیلیس ماگما زیاد و گرانروی آن نیز بیشتر از نوع قبلی است . ثابت کرده اند که هر قدر مقدار سیلیس یک ماگما بیشتر باشد اتصال اتم ها برای تشکیل کانی ها ، با ایجاد بلورهای درشت همراه است و همین امر موجب گرانروی بیشتر ماگما می شود . در حالی که در ماگمای بازیک شبکه مولکولی کانی ها کوچک تر و گرانروی کمتر است .

در ماگمای اسیدی ، گازها و بخار آب به آسانی خارج نمی شوند و تجمع آنها موجب ازدیاد فشار درونی و در نتیجه انفجار شدید می شود که در آتشفشان های اسیدی پدیده ی شناخته شده ای به شمار می آید . ( جدول رده بندی سنگ های آذرین )

یک ماده ی مذاب ممکن است در اعماق و یا در نزدیکی سطح زمین سرد شود . در این حالت دو نوع سنگ به وجود می آید که از نظر شیمیایی و کانی شناسی شبیه به هم هستند ولی از نظر بافت با یکدیگر شبیه به هم هستند ولی از نظر بافت با یکدیگر متفاوت هستند . بنابراین هر سنگ آذرین درونی یک معادل بیرونی خواهد داشت .

به این ترتیب در جدول فوق ، با ترکیب کانی شناسی و بافت هفت نوع سنگ آذرین آشنا شدیم و دانستیم فراوان ترین سنگ های آذرین کدام هستند .

سنگ های پرسیلیس به علت وفور کوارتز و فلدسپات ظاهری روشن دارند و سنگ های کم سیلیس و به اصطلاح بازیک ( و خیلی بازیک ) به علت وفور کانی های آهن و منیزیم رنگ تیره تر از خود ظاهر می سازند . به این ترتیب با توجه به رنگ سنگ ( به شرط آنکه سطح تازه شکسته ی سنگ در نظر گرفته شود ) می توان تا اندازه ای به ترکیب سنگ پی برد .

فهرست  مطالب

عنوان صحفه
مقدمه 1
سنگه و خرده سنگها 3
هوازدگی شیمایی 3
منشع ساختمانهای سنگی 6
سنگهای آذری 6
بافت سنگهای آذرین 9
سنگهای رسوبی 10
سنگهای شدگی 11
سنگهای دگرگونی 12
اقسام سنگهای دگرگون 13
ساختمان شیمایی سنگها 13
کربنات ها 14
سولفات ها 14
اکسید ها 15
انواع سنگ 15
شکل طبیعی سنگ 16
شکل ساختگی سنگها 17
انواع سنگ ها ساختمانی 19
گرانیت 19
ماسه سنگ ها 20
سنگهای آهکی 20
مرمر 21
گوارتزیت 23
سنگ مارسی 23
سنگ برای مصارف ساختمانی 23
پایداری میکانیک 25
عملیات ساختمانی سنگ 25
فساد در سنگ 26
سنگ ساختمتانی 29
دوام 33
ویژگیهای فنی سنگها 39
مقاومت ضربه ای 47
ویژگیهای خواص حرارتی 47
انبساط و انقباظ حرارتی سنگها 47
هدایت حرارت 48
مقاومت در برابر آتش 48
مقاومت در برابر یخبندان 49
بررسی میکروسکوپی سنگها 52
طبقه بندی سنگها 53
سنگهای آذری 55
گرانیت 56
ویژگیهای گرانیت 56
طبقه بندی 57
کابرد 57
وزن ویژه 57
جذب آب 58
رنگ 58
سنگهای رسوبی 59
سنگ آهک 60
خواص سنگ آهک 60
طبقه بندی سنگ آهک ساختمانی 60
سختی 61
جذب آب 61
مقاومت فشاری 62
مقاومت در برابر آتش 62
رنگ 62
کاربرد 62
تراورتن 63
سختی 64
وزن ویژه 65
جذب آب 65
مقاومت فشاری 65
رنگ 65
طبقه بندی سنگهای ساختمانی بر پایه کواتز 66
سنگهای دگرگون 67
ماریل 67
سختی 68
مقاومت 68
تخلخل 68
رنگ 69
سنگ لوح 69
ویژگیهای سنگ لوح 69
جدایش پذیری 70
جذب آب 70
وزن ویژه 70
مقاومت 70
سختی یا الاستیسیته 70
مقاومت سایشی 71
مقاومت دربرابر خردگی 71
ناخالصی های معدنی 72
طبقه بندی سنگهای لوح 72
کاربرد سنگهای ساختمانی 74
پوشش دیوارهای داخلی 74
کف و پلکان 75
نما 76
کف خیابان و پیاده رو 77
بام 77
دیوار و سالوده 78
موج شکن و ساختمانهای بندری 79
زیر سازی جاده ها 79
بالاست راه آهن 80
تزئینات ساختمان 80
موارد ویژه 81
نقش برجسته تخته جمشید 83
ترتیب تراش نقوش برجسته 86
تذکرات 91
مدت زمان ایجاد نقوش 94
سایر نقوش برجسته در تخته جمشید 95
÷ایان دوره سلطنت داریوش و  آغاز دوران سلطنت خشایار شاه 98
پایان دوره سلطنت خشایار شاه و آغاز دوران سلطنت اردشیر اول 103
دوران سلطنت اردشیر سوم 105
تاریخچه معماری صحفه پرسپولیس 107
صحفه تخت جمشید 108
صحفه تخت جمشید 380 تا ق. م 111
صحفه تخت جمشید 470تا 480 ق. م 114
صحفه تخت جمشید 450 تا 470 ق.م 115
صحفه تخت جمشید 330 تا 450 ق.م 118
صحفه تخت جمشید پس از 330 ق.م 119
پاسارگاد دشت مرغاب 122
تخت جمشید 57 کیلوتری شیراز 124
قصر ابونثر یا تخت سلیمان 127
شش کیلومتری شرق شیراز 127
نقش رستم کوهستان حاجی آبد 128
کازرون نقشه برجیسته ساسانی 130
ویرانه های شهر بیشاپور 131
نقش برجسته ساسانی در دور رودخانه شاپور 132
بازار قیصریه لار 133
مسجد جامع لار 134
ممسنی نقوش کورانگون دهکده سه تلو 135
دخمه سنگی مربوط به اود خطر 136
آتشکده اشکان میل اژدها 137
قصیر شیرین حجاری شیخ خان 138
دکان داود سر پل ذهاب 139
نقوش تاریخی بیستون 140
طاق بستان 4 کیلومتری  کرمانشاهان 142
امارت تخت مرمر 144
ایذه آتشکده دره شاهمی یا شمی 146
تنگ سولک در کوهستان بختیاری 147
شیر سنگی همدان 148
فهرست نویافته های باستان شناسی در سالهای 1367 تا 1373 در بناهای معبد آناهیتا 151
جبهه غربی 151
کوشه جنوبی غربی 152
جبهه شمالی 153
گوشه شمالی شرقی 153
آغاز بررسی از جبهه غربی 154
حاصل کاوشهای باستان شناسی از رعس سخره تا پشت دیوار در شمال غربی معبد آنا هیتا 159
گوشه جنوب غربی 161
جبهه شمالی شرقی 166
پیشمایش الکتریکی در بنهای پرستش گاه ناهید 167
مطالعات آزمایشگاهی 169
کاربرد ایزار رون در طراحی گوشه جنوب غربی 170
بررسی علل تضریب 173
هخمنشیان به سوخت بدون دود دست یافته بودند 175
بناهای هخامنشی 177
تالار آپادانا تخت جمشعید 177
آمگاه خشایار یکم نقش رستم 179
تزئینات معماری کاخهای هخامنشی 181
هنر در خدمت ایدولوژی امپراطوری 185
شوش و تخته جمشعید 187
هنر در خدمت شکوه و اقتدار امپراطوری 190
ملت های امپراطوری 192
کاخ سرستون 193
کاخ داریوش 197
کاخ سه درگاهی 197
حرم جیزه و باغهای معلق بابل 199
حرم بزرگ جیزه 200
باغهای معلق بابل 201

 

این فایل ورد در 210 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.