پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی مهندسی روانشناسی (علوم تربیتی)
بررسی تاثیر جنسیت اساتید بر انگیزه تحصیلی دانشجویان
چکیده
در سالهای اخیر تحولات جنسیتی گستردهای در حوزهی آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی به وقوع پیوسته است که نمیتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانشجویان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاههای جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تأکید داشته و آن را در عرصهی وسیعتری از پیامدهای تحصیلی دنبال کردهاند. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمدهی تفاوتهای جنسیتی در تواناییهای شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاهها، به این مهم پرداخته شود.
کلید واژه
جنسیت، انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، آموزش عالی
1-1 – مقدمه
امروزه یکی از حیاتی ترین نهاد های هر اجتماعی را تعلیم وتربیت تشکیل می دهد و به آموزش عالی به عنوان ابزاری برای گسترش روند توسعه کشورها ، بیش از سایر مراکز آموزشی تاکید می شود. جولیوس نایرره(1966)1 رییس جمهور اسبق تانزانیا که یکی از آگاهترین راهبران کشورهای جهان سوم بود در این زمینه می نویسند:
دریک جامعه در حال توسعه دانشگاه باید تاکید کارخود را بر موضوعات بسیار لحظه ای و فوری که کشور با آن رو به رو است قرار دهد به علاوه دانشگاه در مقابل مردم و هدف های انسانی آن ها متعهد است . ما در جوامع فقیر فقط می توانیم هزینه های دانشگاهی را که به توسعه های واقعی مردم ما کمک کند توجیه کنیم . نقش دانشگاه در یک کشور در حال توسعه همکاری کردن ، خلق افکار بدیع ، ارائه نیروی انسانی است .
یونسکو(1349) 2مهمترین وظایف آموزش عالی را علاوه بر ارضا انگیزه افراد برای یادگیری و تکمیل اطلاعات خود عوامل زیر می داند که عبارت است از:
الف : هدایت پژوهش ها در کلیه رشته های علمی
ب: تربیت کادر عالی و فنی
ج : تربیت مدیران و رهبران اجتماعی و نخبگان فکری
د: ایجاد محافل فرهنگی و دانشگاهی در جوامع محلی
در نتیجه افزایش سریع تعداد دانشجویان به طور اخص ، سبب ایجاد و طرح مسائل اساسی مرتبط با برنامه ریزی آموزشی از قبیل نارسائی های کیفی آموزش ، محدودیت امکانات و موفقیت و شکست تحصیلی و فنون تدریس می گردد.
جروم کارابل3 در این زمینه گفت :
آموزش عالی بصورت لاینحل با انتقال نابرابری از نسلی به نسل دیگر ارتباط یافته است کل این فرایند مردان کمک می کند تا آموزشی دریافت کنند که مزایا و موقیتشان را حفظ کنند (کدیور ، 1367)
از سوی دیگر ، گونار میردال (1356) اذعان دارد که تعداد کم دانشجویان متعلق به قشرهای محروم اجتماعی و اقتصادی که به دانشگاه رسیدند مانند درصد بزرگ ترک کنندگان دانشگاه یا مردودین را تشکیل می دهند . مفهوم مخالف آن این است که امروزه روشنفکران و سیاستمدارن کشور های جهان سوم دریافتند که موتور رشد و توسعه برای رهایی از وابستگی تربیت نیروی انسانی ماهر و توانا و منطق با نیاز های کشور است . تجربه های تاریخی کشورهای آلمان و ژاپن ، طی جنگ جهانی دوم و در دوران بازسازی ، لزوم و اهمیت ویژه آموزش عالی را نشان داد .
فهرست مطالب
فصل 1- انگیزه و پیشرفت تحصیلی.. 1
1-1- مقدمه……….. 2
1-2- ارزش ها و هنجار های جنسیتی.. 4
1-3- تعریف مفهومی متغیر ها و انواع آن.. 6
1-4- اصطلاحات پژوهش…. 7
1-5- انگیزه های اولیه. 7
1-6- انگیزه های ثانویه. 8
1-7- انگیزه و رفتار 9
1-8- انگیزه و پیشرفت تحصیلی.. 10
1-9- عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی.. 10
1-10- ماهیت و محتوای برنامه های آموزشی.. 11
فصل 2- جنسیت و انگیزه تحصیلی…………………………………………………………………………………………………….12
2-1- جنسیت و تواناییهای تحصیلی.. 12
2-2- جنسیت و عملکرد تحصیلی.. 15
2-3- کند وکاو رابطه دانشجو و استاد. 21
2-4- وظایف استاد و دانشجو نسبت به هم.. 23
2-5- ویژگی های استاد و دانشجو. 24
2-6- تعهد و مسئولیت استاد و دانشجو در قبال هم.. 24
2-7- رفتار استاد و انگیزه تحصیلی.. 25
2-8- ارتباط انگیزه و پیشرفت تحصیلی.. 29
2-9- انگیزه پیشرفت و جنسیت… 29
2-10- ارتباط انگیزه پیشرفت و فرهنگ جامعه. 29
2-11- ارتباط انگیزه پیشرفت و یادگیری و عملکرد. 30
فصل 3- فرضیه ها و روش انجام کار. 31
3-1- ضرورت و اهمیت پژوهش…. 32
3-2- پژوهش های انجام شده 33
3-3- بیان مسئله. 33
3-4- اهداف پژوهش…. 34
3-5- روش پژوهش…. 34
3-6- روش گردآوری اطلاعات… 35
3-7- ابزار گرد آوری اطلاعات… 35
3-8- جامعه آماری و تعداد نمونه و روش نمونه گیری.. 35
3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 36
3-10- فرضیه پژوهش …36
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات… 37
4-1- روائی پرسشنامه. 38
4-2- اعتبارپرسشنامه. 38
4-3- بررسی آماری جامعه دانشجویان پسر. 40
4-4- بررسی آماری جامعه دانشجویان دختر. 43
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات… 48
5-1- نتیجه و خلاصه پژوهش 49
فهرست منابع.. 52
این فایل ورد در 86 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.