چکیده
در سالهای اخیر تحولات جنسیتی گستردهای در حوزهی آموزش و تحصیلات به وقوع پیوسته است که نمیتوان آنها را محدود و منحصر به تحولات کمی و افزایش چشمگیر نسبت دانش آموزان دختر دانست، به همین اعتبار دیدگاههای جدیدتر بر ابعاد کیفی این تحول تأکید داشته و آن را در عرصهی وسیعتری از پیامدهای تحصیلی دنبال کردهاند. در تحقیق حاضر تلاش شده است که پس از مروری نظری بر وجوه عمدهی تفاوتهای جنسیتی در تواناییهای شناختی، عملکرد تحصیلی و تبیین آن با استناد به برخی دیدگاهها، به این مهم پرداخته شود.
کلید واژه
جنسیت، انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، آموزش
1-1- مقدمه
امروزه یکی از حیاتی ترین نهاد های هر اجتماعی را تعلیم وتربیت تشکیل می دهد و به آموزش به عنوان ابزاری برای گسترش روند توسعه کشورها ، بیش از سایر مراکز آموزشی تاکید می شود. جولیوس نایرره(1966)1 رییس جمهور اسبق تانزانیا که یکی از آگاهترین راهبران کشورهای جهان سوم بود در این زمینه می نویسند:
دریک جامعه در حال توسعه دانشگاه باید تاکید کارخود را بر موضوعات بسیار لحظه ای و فوری که کشور با آن رو به رو است قرار دهد به علاوه دانشگاه در مقابل مردم و هدف های انسانی آن ها متعهد است . ما در جوامع فقیر فقط می توانیم هزینه های دانشگاهی را که به توسعه های واقعی مردم ما کمک کند توجیه کنیم . نقش دانشگاه در یک کشور در حال توسعه همکاری کردن ، خلق افکار بدیع ، ارائه نیروی انسانی است .
یونسکو(1349) 2مهمترین وظایف آموزش را علاوه بر ارضا انگیزه پیشرفت افراد برای یادگیری و تکمیل اطلاعات خود عوامل زیر می داند که عبارت است از:
الف : هدایت پژوهش ها در کلیه رشته های علمی
ب: تربیت کادر عالی و فنی
ج : تربیت مدیران و رهبران اجتماعی و نخبگان فکری
د: ایجاد محافل فرهنگی و دانشگاهی در جوامع محلی
در نتیجه افزایش سریع تعداد دانش آموزان به طور اخص ، سبب ایجاد و طرح مسائل اساسی مرتبط با برنامه ریزی آموزشی از قبیل نارسائی های کیفی آموزش ، محدودیت امکانات و موفقیت و شکست تحصیلی و فنون تدریس می گردد.
جروم کارابل3 در این زمینه گفت :
آموزش بصورت لاینحل با انتقال نابرابری از نسلی به نسل دیگر ارتباط یافته است کل این فرایند مردان کمک می کند تا آموزشی دریافت کنند که مزایا و موقیتشان را حفظ کنند (کدیور ، 1367)
از سوی دیگر ، گونار میردال (1356) اذعان دارد که تعداد کم دانش آموزان متعلق به قشرهای محروم اجتماعی و اقتصادی که به دانشگاه رسیدند مانند درصد بزرگ ترک کنندگان دانشگاه یا مردودین را تشکیل می دهند . مفهوم مخالف آن این است که امروزه روشنفکران و سیاستمدارن کشور های جهان سوم دریافتند که موتور رشد و توسعه برای رهایی از وابستگی تربیت نیروی انسانی ماهر و توانا و منطق با نیاز های کشور است . تجربه های تاریخی کشورهای آلمان و ژاپن ، طی جنگ جهانی دوم و در دوران بازسازی ، لزوم و اهمیت ویژه آموزش را نشان داد .
[1] -julius nyerere
-2unesco
-3Jerome karabel
این نقش برجسته آموزش باعث گردید که امروز برنامه ریزان آموزشی در صدد کسب فهم علل و عواملی که باعث موفقیت کشور های همچون ژاپن گردیده برآیند.
در آغاز سال 1987 میلادی گزارشی به چاپ رسید .(کازئو کوریموتو ، 1368) .
که نتایج پژوهشی صورت گرفته توسط ژاپنی ها و آمریکایی ها را درباره آموزش و پرورش ژاپن را برداشت و تحلیل خود از نظام آموزشی ژاپن به دو نکته اساسی تاکید نمود :
1- جامعه ژاپن از لحاظ گرایش به آموزش به آموزش و پرورش در سطح بالایی قرار دارد و موفقیت در مدرسه به معنای موفقیت در زندگی است و تنها از این طریق می توان به موفقیت اجتماعی اقتصادی مناسب دست یافت .
از سوی دیگر وزیران کشورهای اروپایی در کنفرانس بخارست هر یک بیانیه مشترک اعلام نمودند . (ژان توما 1363) .
که در سالهای اخیر هدف نهایی آموزش جنبه دوگانه ای به خود گرفته است :
نخست آن که متخصصان شایسته ای را که بتوان پاسخگوی احتیاجات اقتصادی و اجتماعی باشند آموزش دهد و دوم آن که آموزش و پرورش سطوح بالاتر را به تعداد بیشتری از جوانان و بزرگ سالان تعمیم دهد.
این آگاهی ها رو به رشد در سرتاسر جهان باعث شد تا نقش و اهمیت آموزش هر روز به روز قبل افزایش یافته و نهضتی عظیم در جهت گسترش و تاسیس مراکز دانشگاهی در سرتاسر جهان پدید آید و تعداد دانش آموزان آموزش در دو دهه 1960-1980 در کشور های صنعتی و در حال رشد با آهنگی استثنایی افزایش یابد چنان چه بین سال های 1960-1970 ، نرخ اشتغال به تحصیل آموزش در کشور های در حال رشد بیش از دو برابر شد ( از 2% به 3/4 %رسید)در طی همین سال ها ، در کشور های صنعتی این نرخ از ( 8/12 % به 3/24 % افزایش یافت . این افزایش دانش آموز و گسترش مراکز آموزش را در ایران نیز شاهد بوده ایم . در طی دو دهه 1345-1355 شمار دانش آموزان کشور نزدیک به 8 برابر شد و از 22 هزار نفر در سال 1340 به 174 هزار نفر در سال 1359 رسید . همچنین مراکز آموزش در ایران از 28 واحد به 221 واحد افزایش یافته است . ( سهرابی ، 1362 ، امیری 1368 )
گزارشی که توسط یکی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان پیش بینی تقاضای آموزش در ایران ارائه شد ( سهرابی، 1362 ) پیش بینی نمود که در سال 1381 شمار کل دانش آموزان به حدود 854 هزار نفر در ایران خواهد رسید .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل 1- کلیات تحقیق… 1
1-1- مقدمه………. 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش…. 6
1-4- اهداف پژوهش…. 7
1-5- فرضیه پژوهش…. 7
1-6- سوالات تحقیق.. 7
1-7- تعریف مفهومی متغیر ها و انواع آن.. 7
1-8- اصطلاحات پژوهش…. 8
1-9- چارچوب نظری تحقیق.. 9
فصل 2- جنسیت و انگیزه پیشرفت تحصیلی.. 19
2-1- انگیزش………. 20
2-2- انگیزش پیشرفت تحصیلی.. 22
2-3- ارزش ها و هنجار های جنسیتی.. 24
2-4- انگیزه پیشرفت های اولیه. 26
2-5- انگیزه پیشرفت های ثانویه. 27
2-6- انگیزه پیشرفت و رفتار 28
2-7- انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی.. 28
2-8- تفاوت هدف و انگیزه 29
2-9- عوامل انگیزشی و پیشرفت تحصیلی.. 29
2-10- ماهیت و محتوای برنامه های آموزشی.. 30
2-11- جنسیت و تواناییهای تحصیلی.. 30
2-12- جنسیت و عملکرد تحصیلی.. 32
2-13- کند وکاو رابطه دانش آموز و معلم.. 39
2-14- وظایف معلم و دانش آموز نسبت به هم.. 41
2-15- ویژگی های معلم و دانش آموز 42
2-16- تعهد و مسئولیت معلم و دانش آموز در قبال هم.. 42
2-17- رفتار معلم و انگیزه پیشرفت تحصیلی.. 43
2-18- ارتباط انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی.. 47
2-19- انگیزه پیشرفت پیشرفت و جنسیت… 47
2-20- ارتباط انگیزه پیشرفت پیشرفت و فرهنگ جامعه. 47
2-21- ارتباط انگیزه پیشرفت پیشرفت و یادگیری و عملکرد. 48
2-22- پژوهش های انجام شده 48
فصل 3- فرضیه ها و روش انجام کار. 53
3-1- روش پژوهش…. 54
3-2- روش گرد آوری اطلاعات… 54
3-3- ابزار گرد آوری اطلاعات… 54
3-4- جامعه آماری و تعداد نمونه و روش نمونه گیری.. 55
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها 55
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات… 57
4-1- روائی پرسشنامه. 58
4-2- اعتبار پرسشنامه. 58
4-3- بررسی آماری جامعه دانش آموزان پسر. 60
4-4- بررسی آماری جامعه دانش آموزان دختر. 63
فصل 5- نتیجه گیری و پیشنهادات… 68
5-1- نتیجه و خلاصه پژوهش…. 69
فهرست منابع.. 72
این فایل ورد در 81 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.