بوروکراسی


 

21بوروکراسی مدیریت دولتی نوین3تحلیل مفهوم بوروکراسی،چکیده
22جدول5نظریه بوروکراسی وبر
23درهم شکستن بوروکراسی9ویژگی های اصلی مدیریت دولتی
24خدمات دولتی نوین10پاسخگویی در مدیریت دولتی سنتی
24ویژگی های خدمات دولتی نوین10منبع کنترل
27نگاه به بوروکراسی12تمرکز بر کارایی و عقلانیت
28تعدیل سلسله مراتب: ظهور شبکه ها12اصول گرایی
28تعدیل سلسله مراتب: نظریه های فمینیستی و افزایش مشارکت زنان12نگاه به مردم به منزله ارباب رجوع
29دوگانگی سیاست-اداره و دیدگاه های نوین13نقص های بوروکراسی
31نظریه انتقادی و مدیریت دولتی14مشکلات مربوط به ویژگی های دیگر مدیریت دولتی سنتی
32نظریه گفتمان:باز تعریف قدرت و منافع عمومی از طریق گفتمان عمومی15ضرورت تغییر در اداره دولت و حکومت
32ساخت اجتماعی حکومت16تلنگر مینو بروک به مدیریت دولتی
33استعاره پردازی در مدیریت دولتی  17دوایت والدو : بوروکراسی در مقابل دموکراسی 
36تحلیل و نتیجه گیری17اصلاح بوروکراسی
40بوروکراسی دموکراتیک یا دموکراسی بوروکراتیک18بوروکراسی نماینده
40شش اصل بوروکراسی وبر در حال حاضر18بوروکراسی سطح خیابان
42تأثیر فناوری اطلاعات بر بوروکراسی19)ظهور مدیریت دولتی نوین NPM(
44تفاوت برورکراسی سنتی با سازمانهای مبتنی بر فناوری اطلاعات (انفوکراسی)19نظریه انتخاب عمومی
  20مدیریت دولتی نوین در تقابل با مدیریت دولتی سنتی

 

چکیده

هدف از مقاله پیش رو، بررسی  سیر تاریخی بوروکراسی در جوامع و دولت ها و مطالعات انجام شده روی این مفهوم است. مبنای اصلی تهیه مقاله، کتاب “درآمدی بر نظریه های مدیریت دولتی” نوشته دکتر رضا طهماسبی بوده .پس از معرفی مفهوم بوروکراسی توسط ماکس وبر در اوایل قرن بیستم و عنوان این موضوع که بوروکراسی کاراترین و عقلانی ترین روش مدیریت سازمان است، اندیشمندان بسیاری به بررسی و نقد این مفهوم پرداختند. سرعت رشد فناوری و دانش، خصوصاً در نیمه دوم قرن بیستم، موجب شد که انتقادات شدیدی به بوروکراسی موجود در دولت ها وارد شود. همچنین سعی در جایگزینی و یا اصلاح بوروکراسی ، شکلی بسیار جدی به خود گرفت و همین امر باعث پدید آمدن مدل های جدید مدیریت دولت ها گردید. علی رغم تمام تلاش ها انجام گرفته برای حذف بوروکراسی، هم چنان شاهد حضور بوروکراسی در سیستم ها مدیریت دولتی هستیم. از آنجایی که بوروکراسی به عنوان مهم ترین ساختار اداری تا به امروز در اداره دولت و حکومت دوام یافته و هنوز نیز پابرجاست، تحلیل مفهومی آن از الزامات شناخت سیستم های مدیریتی می باشد.

 

دولت ها و حکومت ها در هر جامعه ای مهم ترین نهاد به شمار می روند زیرا رشد و توسعه نهاد های دیگر همچون مذهب ، خانواده ، آموزش و بازار در گرو خط مشی ها برنامه هایی است که دولت ها و حکومت ها تدوین می کنند.

پیچیدگی وظایف دولت ها و حکومت ها در جوامع مدرن امروزی موجب گردیده مطالعه در مورد چگونگی اداره دولت و حکومت از اهمیت فراوانی برخورداد گردد.

در این راستا ، رشته مدیریت دولتی نیز که به مطالعه دولت ها ، نهاد ها و ساختار های دولتی و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی می پردازد جایگاه ویژه ای دارد.

اهمیت مدیریت دولتی به ویژه از آنجا ناشی می شود که این رشته مسئولیت اداره جامعه و وظیفه گرداندن امور آن را برعهده دارد.

مدیریت دولتی سنتی (بوروکراسی) به منزله نقطه آغازین مطالعه علمی مدیریت دولتی است اما نگاهی مختصر و کوتاه به وضعیت مدیریت دولتی در دوران پیش از مدیریت دولتی سنتی می تواند به درک عمیق و قدمت این رشته کمک کند.

این در توصیف تاریخچه ی مدیریت دولتی ، تحولات مربوط به آن را تحت چهار دوره کلی دسته بندی  می کند:

1-مدیریت دولتی به اوایل ظهور حکومت های بوروکراتیک در چین باستان و همچنین به شماری از رژیمهای حکومتی در خاورمیانه و اروپای غربی بر می گردد.

2-مدیریت دولتی همچنین در مطالعه نظام یافته اقتصاد و رشد آن در آلمان و اتریش در قرن هفدهم و هجدهم میلادی ریشه دارد .

فایل ورد 48 صفحه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *